Organiserat tiggeri

2 Jul

Djurambulansen i Skåne AB drivs av Mikael Gustavsson och hans sambo Petra Borg i Höganäs. Det är ett företag som expanderat i takt med att länsstyrelsen omhändertagit allt fler djur.

DA resultat

De har upphandlingsavtal med polisen i Skåne, Halland och Västra Götaland om hämtning, transport och uppstallning av omhändertagna och upphittade djur. Detta trots att företaget saknar yrkestrafiktillstånd och alltså inte får fakturera körningar. Vilket man naturligtvis gör.

Bolag

Mikael Gustavsson är opportunist med ett rymligt samvete och en rad bolag. Hans ombud har sin firma registrerad i Gibraltar och vet säkert hur man fixar och trixar. Trots att Gustavsson är dömd för bokföringsbrott och är dömd att betala stora skatteskulder i tidigare byggföretag har han undertecknat sanningsförsäkran inför upphandling av polisens djurhantering. Konkurrenterna hade inte erforderliga tillstånd, men det har alltså inte Djurambulansen heller.

De senaste åren har gått som på räls. Länsstyrelsen åker runt och samlar ihop djuren åt honom och polisen betalar snällt för deras transport och inackordering. Det är nog den lönsammaste branschen när det gäller djur, möjligen är pälsindustrin ännu mer lukrativ. Affärsidén är enkel: Djuren tas med myndighetsbeslut från bönder, kennlar och privatpersoner. Polisen betalar. Sen kan man ”överta” och sälja de djur som överlevt.

Som det sista ledet i djurhanteringen finns ett smådjurskrematorium för vilket Gustavsson har ett särskilt bolag. Med krematoriet har det varit problem för att grannarna har klagat och med viss framgång processat. Det senaste är att ärendet återförvisats till Höganäs kommun för utredning.

Jordbruksverket gav tillståndet för krematoriet redan 2009. Det är avsett för bränning av sällskapsdjur, 500 ton hela kroppar. Eftersom flertalet djur som bränns torde vara katter så blir det en hel del individer.

Om det nu blir så att krematoriet inte får användas så gäller det att tjäna pengar på djuren som ”blir över”. Så det senaste företagstillskottet är Rååhöjden AB som står som köpare till Astra Zenecas tidigare försökshundsanläggning i Örkelljunga.

Köp av Västarp

Den som köper en fastighet för 7,2 miljoner borde inte vara så utfattig så man sedan behöver tigga till driften. Men det är precis vad paret Gustavsson-Borg tänker göra. Petra Borg har nämligen registrerat en ”ideell förening”, SPCA Sweden, som skall sälja djuren från Rååhöjdens anläggning i ”samarbete med” Djurambulansen i Skåne AB. Även privatpersoner skall man ”hjälpa” med omplacering av djur. För omplacering av en häst tas 5.000:- i ”avgift”. Dessutom vill man ha gratis arbetskraft som kallas ”volontärer”.

spca petra

Gustavsson har sålt djur från Facebooksidan ”Upphittade Djur”. Nu annonserar han ”samarbetet” med sig själv och sambon:

SPCA

Gustavsson-Borg påstår alltså att verksamheten är ”helt beroende av donationer”! Någon ”hyra” betalar den ”ideella” föreningen inte än men det kan ju misstänkas att ”donationerna” i framtiden skall gå in i parets fastighetsbolag.

hyra

SPCA Sweden säger sig inte ha något annat samarbete med länsstyrelsen än att de gett tillstånd till verksamheten. Nå, nu är det ju inte SPCA som fått något tillstånd utan Djurambulansen i Skåne AB som fått det med Mikael Gustavsson som sökanden. Han och Petra Borg anses av Anna Ericsson och Linnea Stålhandske som varande lämpliga till en utökad verksamhet till inte mindre än 300 hundar och 200 katter. Lokalerna som anges i tillståndet är just anläggningen i Örkelljunga. Dvs det är samma personer som ger tillstånd som sedan skickar dit djuren.

Varifrån skall alla dessa djur komma? Jo från hela landet. För det ändamålet är redan Djurambulansen i Sverige AB registrerat.

rikstäckande

88 svar to “Organiserat tiggeri”

  1. Stina Harvidsson 16 januari, 2015 den 10:29 #

    Det är absolut fel att tjäna pengar på andras olycka. Lägg istället pengarna på utbildning information och STÖD till de människor som i en svår situation behöver hjälp att klara sin djursituation!!! Små insatser skulle kunna göra under. Istället för som nu slå undan benen för folk.

  2. ledsen 4 november, 2014 den 10:52 #

    Nu har journalisten Joakim Andersson på Helsingborgs Dagblad avslöjat summan som Djurambulansen i Skåne plockat ut från Skånepolisen (läs skattebetalarna).

    Tack för det!

    Klipp ur artikeln:

    ”Företaget är Djurambulansen i Skåne AB med säte i Höganäs. Bara sedan 2012 har företaget haft intäkter från Skånepolisen på 16 miljoner kronor.” Publicerat 2014-10-04

    Läs hela artikeln här:

    http://hd.se/helsingborg/2014/10/04/polisen-skrev-miljonavtal-trots/

  3. CrimsonCorundum 30 juli, 2014 den 12:15 #

    Reblogga detta på Veganiteter.

  4. narhvalur 29 juli, 2014 den 11:52 #

    Reblogga detta på Ann Novek–With the Sky as the Ceiling and the Heart Outdoors.

  5. narhvalur 29 juli, 2014 den 11:52 #

    Överhuvudtaget måste djurälskare inte vara så godtrogna. Jag har jobbat som volontär åt Djurens Ö, Lili Päivärinta och Nordens Viltrehabilitering, Catarina Krångh, i flera år. De är rena skräckexemplen, där djur göms vid besök av Länsstyrelsen,djur tas aldrig till veterinären pga att man är rädd att de skall avlivas. Plus att dessa personer stoppar pengarna i egen ficka som donerats.

    • Nina Högstedt 30 juli, 2014 den 03:30 #

      Narhvalur-du skriver mycket grova anklagelser om namngivna personer men vågar inte stå för det med namn. Jag vill gärna se bevis på dina påståenden.

  6. Wolf is my Soul 29 juli, 2014 den 05:14 #

    Reblogga detta på Wolf Is My Soul och kommenterade:
    Är du djurägare? Då är detta läsvärt.

  7. Rose-Marie 15 juli, 2014 den 09:50 #

    Igår åkte jag förbi SPCA i Örkelljunga för att se om något förändrats och om de kommit igång. Det som förvånade mig var att hela anläggningen var intakt, och med det menar jag dubbla stängsel och rullad taggtråd, ser ut som ett fängelse. Alla kameror och bevakningsskyltar är kvar, ser ut precis som när Astra Zeneca idkade anläggningen.
    Till denna anläggning följde med en jordbruksfastighet samt skog.
    Boningshuset däremot håller man på och renoverar totalt!
    Min känsla och vad jag tror är följande:
    Jag tror att jordbruksfastigheten rustas upp för att kunna bebos, av t ex Mikael Gustavsson och Petra Borg, sedan kommer hela deras fastighet i Höganäs att säljas.
    Djurambulansen kommer också att stationeras och flyttas till Örkelljunga, så allt är samlat på samma ställe. Tro mig, inom en snar framtid kommer både SPCA och Djurambulansen finnas på samma fastighet!

    • ledsen 15 juli, 2014 den 04:31 #

      Gissar på att de kommer att köra samma bortförklaring som Hundstallet i Åkeshov dvs skylla all bevakning på att det finns bulvaner som vill åt djuren. Så fräcka är de lagliga hälarna!

  8. Rose-Marie 15 juli, 2014 den 09:30 #

    Jag såg i en diskussion tidigare i tråden ang. styrelsen och Sebastian Borg.
    Sebastian Borg arbetar enligt hans egen fb-sida både på Polisens djurstall OCH Djurambulansen AB i Skåne. Detta kan vara intressant då det gäller det som skrevs på flashback, ryckt ur texten: ” Han fick då information om att om valpen omhändertogs så skulle den hamna hos polisen som hade en anläggning i just Örkelljunga.”
    https://www.facebook.com/sebastian.borg?fref=ts

    • ledsen 15 juli, 2014 den 04:34 #

      Vad är ”Polisens djurstall”? Ett djurstall som ägs av Polisen (staten) och som finns i Örkelljunga? Om det är så det ligger till så känns det som ännu ett fall av nepotism.

      • forystablogg 18 juli, 2014 den 07:21 #

        Det är Lars och Vivianne Rittbring i Hjärnarp, Wilaritts schäferkennel.

    • ledsen 18 juli, 2014 den 10:36 #

      Väger Sebastian Borg mer än hästarna han rider på? Det ser ut som det, stackars hästar.

  9. Bluf 9 juli, 2014 den 08:38 #

    Man kan fråga sig varför inte SPCA Sweden har skaffat sig ett 90 konto.., Jag tycker det luktar skunk om verksamheten.

  10. ledsen 8 juli, 2014 den 01:09 #

    SPCA Sweden skriver:
    ”Om djur avlivas är det pga sjukdom eller ålderskrämpor och alltid i samråd med veterinär.
    1 · den 6 juli kl. 07:55”

    Hur står det till med skygga djur? I Stockholms län avlivar det utvalda kattstallet [Solgläntan i Vallentuna] skygga katter. De behöver inte alls vara särskilt skygga för att de gör det. Snuten hade det som krav när de valde kattstall så de flesta kattstall åkte ut pga att de vägrar avliva friska katter.

    Vi har läst om djur som avlivats trots att de varit friska och att veterinärer varit inblandade. Det finns en del veterinärer som borde dingla i närmaste lyktstolpe för vad de har gjort mot djur.

  11. ledsen 8 juli, 2014 den 12:56 #

    Detta skrev de på SPCA Sweden facebook-sida:

    ”Personen som har denna blogg [Astrids miljö- och samhällsblogg] och några av hennes anhängare har trakasserat och förföljt Djurambulansen i Skåne i ett flertal år.”

    Vilken dynga! Detta är en ganska liten blogg som avhandlar olika typer av ärenden, bl. a. djurärenden. Bloggaren har skrivit hur ärendena har gått till baserat på offentliga uppgifter samt skrivit sina egna och andras tankar om saken. Ofta mer än vad ljugmedia gör då de fokuserar på att upphöja ena sidan och trampa ner den andra. På bloggen har folk kunnat kommentera och det har även MG och hans anhängare kunnat göra. Mycket rättvist till skillnad mot ljugmedia.

    Trakasserier och förföljelser har nog inte någon, vare sig bloggaren eller anhängarna, ägnat sig åt utan det är något som staten tjuven gör mot dem. Mikael Gustavsson vet nog inte vad orden innebär. Han ser dock inget fel i att staten tjuven trakasserar och förföljer och utpressar djurägare i åratal ty det gagnar hans plånbok. Miljonerna rullar in på andras möda.

    Vissa kackar om att man är avundsjuk för att han är mångmiljonär. Nej, det handlar inte om det. Det handlar om att han är ohederlig. Det handlar om korruption, mygel och nepotism (rent generellt i många ärenden), Det handlar om att han dödar stulna, friska, älskade djur och får betalt med blodspengar. Jag är inte avundsjuk på blodspengar.

    • ledsen 4 november, 2014 den 10:52 #

      Nu har journalisten Joakim Andersson på Helsingborgs Dagblad avslöjat summan som Djurambulansen i Skåne plockat ut från Skånepolisen (läs skattebetalarna).

      Tack för det!

      Klipp ur artikeln:

      ”Företaget är Djurambulansen i Skåne AB med säte i Höganäs. Bara sedan 2012 har företaget haft intäkter från Skånepolisen på 16 miljoner kronor.” Publicerat 2014-10-04

      Läs hela artikeln här:

      http://hd.se/helsingborg/2014/10/04/polisen-skrev-miljonavtal-trots/

  12. ledsen 8 juli, 2014 den 12:28 #

    SPELAR OSKYLDIGA! Polisanmälan har de också gjort och vi kan väl anta att snuten kommer göra allt för att tjäna dem precis som de hittills har gjort. När man läser vissa kommentarer på deras sida så kan man inte tro hur naiva folk det finns. Lata är de också som inte tar reda på nånting utan bara slänger ur sig superlativer som några dumma nickedockor.

    Nu har de förklarat sig på SPCA Swedens facebook-sida. Detta skriver de:

    ”Vi har full förståelse att ett flertal person undrar över sanningshalten i den blogg som florerar på Facebook. I samråd med vår jurist väljer vi nu svara enligt nedan:

    Vad gäller det påstådda bokföringsbrottet samt skatteskuld sedan 2006, vilket dessutom inte hade något med Djurambulanse i Skåne AB att göra.
    Bokföringsbrottet gällde en försent inlämnad årsredovisning, detta pga att företagets revisor hastigt avled och en ny revisor tillsattes. Skatteskulden är sedan länge reglerad. Detta finns dokumenterat.

    Djurambulansen har ett upphandling avtal med polisen. Det är upp till var och en att söka när ny upphandlingsperiod annonseras.

    Det stämmer att det är samma person som står bakom Djurambulansen som äger fastigheten där SPCA finns idag.

    Vad gäller tiggeri, det är upp till var och en att avgöra detta. De donationer och bidrag som SPCA erhåller kommer oavkortat att gå till de djur som kommer att finnas i SPCA´s vård. Det ska täcka såväl mat som diverse veterinärkostnader. Ingen personal avlönas utan arbetar volontärt på anläggningen, likaså tillsatt styrelse.

    SPCA kommer att finnas på anläggningen hyresfritt men får stå för sina egna kostnader vad gäller djurens uppehälle och kostnader, samt driften i form av el, internet och telefonabonnemang.

    Då Länsstyrelsen godkänt och beviljat anläggningen i Örkelljunga, skrivs tillstånden personligt, därav att Djurambulansen står som den som äger tillståndet.

    Gällande den så kallade ”försäljningen” av djur via bla Upphittade Djur är detta helt plockat ur luften. Det är inte Djurambulansen som bestämmer vilka djur som ska avlivas eller säljas vidare.
    När ett beslut är klart från Länsstyrelsens sida avgör respektive polisdistrikt vad de enskilda djuren ska säljas för. Detta är inkomster som redovisas och skickas omgående till det polisdistrikt som är inblandade, dvs går INTE till Djurambulansens allmänna konto som bloggerskan påstår.

    Gällande Trafiktillstånd är bla Djurambulanser med flera andra fordon undantagna från denna regel.

    Det stämmer att det finns ett smådjurskrematorie, vilket har de tillstånd som behövs.

    SPCA´s ändamål är att ge de djur som hotas av avlivning en ny chans att få ett nytt hem. Varje djur behöver tillsyn av veterinär för tex chipmärkning, vaccinering och övrigt. Precis som Hundstallet och de organisationer som hjälper till att importera hundar från utlandet , kommer SPCA att ta ut en avgift vid adoption för att täcka en del av de kostnader som uppkommit under djurens vistelse hos oss.

    Ägaren av nämnda blogg har själv tillsammans med ett flertal anhängare som också trakasserar oss fått djur omhändertagna av Länsstyrelsen. Detta är offentliga dokument och om någon är intresserad att ta del av dessa, kontakta oss via mail så hjälper vi er hur ni ska gå till väga. Det är ingenting som vi eller Djurambulansen lämnar ut. Det är inte Djurambulansen som beslutar om vilka djur som ska omhändertagas utan man agerar endast på uppdrag från polisen.

    Tyvärr verkar det som om SPCA´s vision och arbete har kommit i skymundan för att man istället väljer att göra allt vad man kan för att smutskasta Djurambulansen.

    Då en det pågår en polisutredning kommer vi inte att kommentera detta vidare förrän utredningen är klar. Hoppas på förståelse för detta. Det är upp till var och en att tro på det man vill, men detta är vår version.”

    • Olle Andersson 8 juli, 2014 den 01:22 #

      Ljuger om yrkestillståndet. Att det står ambulans på bilarna innebär inte att han är undantagen från yrkestillstånd. Hans bilar är inte registrerade som räddningsfordon, det är uppkollat med berörda myndigheter.
      Skatteverket har fortfarande ögonen på honom och med allt som hänt med alla djuren blir det nog fler anmälningar för djurplågeri för herr Gustavsson och hans anhängare. Tror snaran dras åt, en viss skarpskjutande journalist har börjar gräva i detta.

      • forystablogg 9 juli, 2014 den 06:08 #

        Djurambulansen i Skåne AB har två ”humanambulanser” som är räddningsfordon. De är dock inte godkända för djurtransporter.

    • Djurvän, men inte blåögd 10 juli, 2014 den 12:13 #

      Kommentar till ovanstående klipp från SPCA på facebook:
      Undrar om det kan vara så att den som skrivit det där faktiskt tror på vad h*n skriver och är förd bakom ljuset?

      ”Vad gäller det påstådda bokföringsbrottet samt skatteskuld sedan 2006, vilket dessutom inte hade något med Djurambulanse i Skåne AB att göra.Bokföringsbrottet gällde en försent inlämnad årsredovisning, detta pga att företagets revisor hastigt avled och en ny revisor tillsattes.”

      Det var väl ändå lite mer än en försenad årsredovisning! Det handlade ju om att man bedrev en verksamhet som hade som affärsidé att verka i lagens utkant genom att mygla med arbetsgivaravgifter mm. Om man läser i domen: ”Verksamheten har främst bestått av uthyrning av polsk arbetskraft….” ”Byggpoolen försattes i konkurs 2008-12-11. Orsaken till obeståndet var att Skatteverket påfört bolaget arbetsgivaravgifter för den uthyrda arbetskraften om 2,3 miljoner kr.” En intressant sak är att Gustavssons ombud i kammarrätten är juristen Alexander Brosh. Om honom kan man läsa i en gammal artikelserie i Sydsvenskan, med rubriken ”Miljonärer på billig arbetskraft” http://www.sydsvenskan.se/sverige/miljonarer-pa-billig-arbetskraft/
      ”Mikael Gustavsson har uppgett bl.a när han startade verksamheten med att förmedla polsk arbetskraft fanns det gott om polska företagare i Höganäs.” Ja, det var väl inte så konstigt! 😀 Det fanns ju en ledig nisch eftersom bygdens ledande ”polackuthyrare” (se sydsvenskan-artikeln) precis åkt dit för bokförings- och skattebrott! http://hd.se/helsingborg/2004/02/13/lars-vikingsson-efterlyst-i/

      ”De donationer och bidrag som SPCA erhåller kommer oavkortat att gå till de djur som kommer att finnas i SPCA´s vård. Det ska täcka såväl mat som diverse veterinärkostnader. Ingen personal avlönas utan arbetar volontärt på anläggningen, likaså tillsatt styrelse.”

      Märkligt! I SPCA:s stadgar (finns på deras hemsida) står det att ”styrelsen skall anställa verksamhetschef för skötseln av föreningens djurstall samt annan personal av föreningen. Förtroendevald får endast anlitas för temporära betalda uppdrag efter revisorernas godkännande.”

      ”Då Länsstyrelsen godkänt och beviljat anläggningen i Örkelljunga, skrivs tillstånden personligt, därav att Djurambulansen står som den som äger tillståndet.”

      Också märkligt…. Det är fullt möjligt för en förening att söka §16-tillstånd. Ska inte den som bedriver verksamheten ha tillståndet?

      …dessutom är SPCAs båda domännamn registrerade av Djurambulansen AB genom Mikael Gustavsson och inte av föreningen.

      Nä, jag tror den här föreningen är ett rent luftslott! I stadgarna står att ”I händelse av beslut om förenings upplösning skall bestämmas till vilket/vilka djurskyddsbefrämjande ändamål föreningens tillgångar skall användas.” Hmmm… undrar vilket ändamål (eller företag) det kan bli? 😛
      .

      • ledsen 11 juli, 2014 den 11:03 #

        Utdrag ur SPCA-texten: ”I samråd med vår jurist väljer vi nu svara enligt nedan:”

        Den text som skrivits på SPCA:s facebook-sida bör alltså ha skrivits av någon på hög position dvs Mikael Gustavsson själv eller möjligen hans sambo Petra Borg, troligast båda två, i samråd med en jurist. Det vore mest naturligt att det handlar om MG och PB eftersom det är de två som är utpekade i härvan och det är deras verksamheter. De vet att skriva på ett sätt som gagnar dem.

        Utmärkt att du synade dem. Tack för det!

  13. flisan 8 juli, 2014 den 01:42 #

    gjorde tidigare ett ilägg på spca swedens sida det inlägget är redan borttaget, det tyder på i mina ögon ruffel o båg, att man inte kan ta kritik utan sparar bara inlägg som är till deras fördel, det är inte demokrati, jag skrev inlägget i mitt namn som står på face book så jag blir antagligen blockerad, fortsätt med ditt alldeles utmärkta jobb Astrid, sånadär skojjare ska ut i dagsljuset (en av hundarna som togs av LS hette Astrid)

  14. silvana kindberg 7 juli, 2014 den 02:18 #

    Gustavsson med kompanjoner/kompisar börjar bli medvetna om att slutet närmar sig då det gäller alla dessa olagliga stölder av lantbruksdjur samt alla dessa olagliga intrång i och på privatområde för att omhändera sällskapsdjur,länstyrelsen har ingen laglig rätt att gå in i privatbostad för att kontrollera djur,polis måste ha husrannsakningsorder från åklagare för att beträda privatbostad,länstyrelen ljuger då de påstår att EU ger dessa laglig rätt att ta sig in i privarbostad med EG 882/2004.Gustavsson försöker väl att sopa igen spåren efter alla dessa olagliga djuromhändertaganden som har kostat så många människors lidande samt alla dessa djur som fått sätta livet till för att tillfredsställa pengahungern.
    Astrid har avslöjat länstyrelsen,Gustavsson,polisen mfl för deras olagliga verksamhet,Astrids beskylls för att fara med osanning,men tänk efter lite,Astrid lägger ut namn,bild på dessa personer hon avslöjar,hitintills har jag inte sett någon polisanmälan som dessa personer gjort mot Astrid och kommer ej heller att få se någon polisanmälan på Astrid då dessa personer hon avslöjar på inga villkor vill få till stånd en utredning som kommer att avslöja denna olagliga omhändertagningsindustri.
    Nu skall det istället sopas igen och börjas med ett”seriöst djurföretagande”,men det är försent tack vare Astrid mfl.
    Festen är över och notan skall betalas.
    Alla dessa djurägare som blivit förfölja,hotade,misshandlade fått sin egendom stulen ,djur mm blivit fullständigt ruinerade skuldsatta livet ut fått gå ifrån hus och hem och detta i djurskyddets namn.
    Denna förföljelse och plundring av djurägare kan jämföras med nazitysklands förföljelse av bla judar,vi vet ju med hur det gick för dessa nazister och deras medlöpare sedan kan ju var och en räkna ut hur det kommer att bli när sanningen och omfattningen av denna djurskyddsterror blir till fullo avslöjad och att dessa som bedrivit denna terror bla utgett sig för att föra djurens talan vara djurvänner mm.

  15. narran 7 juli, 2014 den 09:20 #

    Någon som vet om den här kopplingen till en ideell organisation är ett försök att få in personer från fas3 som för utom att tvingas jobba gratis dessutom genererar ett bidrag till företaget på ca 5000 i månaden? Mer om hur fas3 fungerar kan ni läsa om här. http://fasan2.bloggo.nu/

    • ledsen 7 juli, 2014 den 03:41 #

      Det har du banne mig rätt i! Det kan mycket väl vara så att de är ute efter gratisarbetare + bidrag.

      På deras facebook-sida var det en kvinna som beklagade sig att hon inte fick arbeta gratis hos dem trots att hon, som de kräver, betalade medlemsavgift.

      Håll extra koll på detta!

  16. Carina Hedberg 6 juli, 2014 den 05:51 #

    Det finns absolut ingen som är avundsjuk på Djurambulansen i Skåne AB, Mikael Gustavsson, Petra Borg, deras gemensamme son Sebastian Borg eller någon av dem som tillhandahåller tjänster inom företaget/företagen. Men det är inte utan att man undrar hur det egentligen står till med deras mentala hälsostatus då de ena sekunden påstår sig ha ett brinnande intresse för djurens välbefinnande och gör allt som står i deras makt för djuren för att i nästa sekund påstå att ”Vi bara utför arbetsorder från polisen efter beslut från länsstyrelsen” som oftast rör sig om avlivningar av såväl omhändertagna djur, alla djurslag som om avlivningar av upphittade djur. Hur i helvete ska ni ha det egentligen?! Hade ingen ersättning överhuvudtaget utgått för era tjänster så hade ni min liv och själ inte lyft ett enda jävla finger för att hjälpa några djur som helst! Det är inget fel i att tjäna pengar och bygga upp företag med gott anseende men när uppbyggnaden av företagen sker på andras bekostnad det vill säga på djurägarnas bekostnad som får betala för tjänster som verkställs enbart baserade på spekulation och rykten därför varenda en person som äger ett djur förnekas rätten till en rättvis rättegång då har det fan i mej gått käpp rätt åt helvete för långt! Enligt internationell rätt som Sverige är förpliktigad att efterleva SKALL VAR OCH EN SOM ANKLAGAS FÖR EN ÖVERTRÄDELSE ELLER EN ANKLAGELSE FÖR BROTT BETRAKTAS SOM OSKYLDIG TILLS DESS SKULDEN LAGENLIGT FASTSTÄLLTS I EN OAVHÄNGIG OCH OPARTISK DOMSTOL SOM INRÄTTATS ENLIGT LAG. I Sverige är det enbart i Tingsrätten som första instans som har rättsbefogenheten att ta avgöranden i brottmål och utdöma straffpåföljd och då är det ju jävligt konstigt att alla berörda djurägare hänvisas till att överklaga till de allmänna förvaltningsdomstolarna som inte har rättsbefogenheten och därmed kan de utpekade djurägarna inte få sitt ärende prövat. Länsstyrelsens verksamhet beträffande djurhälsa och djurskydd i samarbete med polis, Djurambulansen i Skåne AB, Kattkommando syd, Djurskyddet Sverige m fl, veterinärer förvaltningsdomstolar, skattemyndighet, kronofogdemyndighet och sociala myndigheter som omhändertar djurägarnas barn är ju FÖR FAN I GLÖDHETASTE HELVETE BARA EN ENDA STOR JÄVLA DOMVILLA ALLTIHOP! De stora förlorarna i denna ”nya guldrusch” är djuren, enbart djuren och ingen annan än djuren så vilken avsikten är med att åta sig uppdrag åt både polis och länsstyrelse och det har ofta förekommit även utan polisens order, polisens medverkan och polisens biträde är inte alls att skydda och rädda djur från onödigt lidande och sjukdom utan det är inkomsten, bara inkomsten och inget annat än inkomsten! Så lägg ner skitsnacket om att Djurambulansen i Skåne AB i Höganäs och SPCA Sweden i Örkelljunga på före detta Astra Senecas fastighet arbetar för att hjälpa djur till ett bättre liv än de hade hos deras tidigare ägare. Enligt den normala straffprocessuella ordningen i Sverige krävs en fällande dom som inte är ”av normalgraden” för att djur ska få omhändertas det vill säga det ska röra sig om akuta nödsituationer med höggradig vanvård och inte som nu när man i alla TV-inslag där Mikael Gustavsson medverkar hör honom upprepat vid alla tillfällen säger. ”TITTA DÄR BAJS OCH GREJER”!

  17. Opartisk 6 juli, 2014 den 02:57 #

    Jag har inte sett båda sidorna av myntet och därför dömer jag ingen.
    Men, jag måste säga att jag är konfunderad… Här startar man upp ett företag, och har planer på att bli rikstäckande. Man skaffar fordon som är godkända för transport av djur, och man ser till att bli godkänd djurtransportör hos Jordbruksverket. Men varför i all världen ser man inte till att skaffa ett yrkestrafiktillstånd när man ändå håller på? Eller är det möjligen så att man har dispens? Detta lär väl utkristallisera sig när den polisanmälan som gjordes nyligen är avklarad. Antingen leder anmälan till åtal, eller så finns det ingen anledning att åtala och då läggs målet ned.
    Det skrivs också mycket om att ägaren till företaget har skatteskulder och är dömd för bokföringsbrott – är detta någonting som han alltid ska läggas till last för? De som kör hårdast på den linjen är ofta samma personer som menar att ett djurförbud ska omprövas eller gälla bara något år….
    Anklagelserna mot företaget grundar sig i vissa fall på den s k kungliga svenska avundsjukan. Jag rekommenderar de som är avundsjuka på företagets vinster att ge sig in i upphandlingen från polisen nästa gång! Då kan de ju få del av kakan, och så får de också se vad omkostnaderna blir.

  18. ledsen 6 juli, 2014 den 10:16 #

    Här kan man läsa lite mer om SPCA/Rååhöjden:

    https://www.flashback.org/t2317885

    och

    Klicka för att komma åt F%C3%B6rfr%C3%A5gningsunderlag.pdf

  19. Carina Hedberg 5 juli, 2014 den 10:22 #

    En gemensam nämnare för alla som ”hyser agg” mot bland andra länsstyrelsen, polisen, Djurambulansen i Skåne AB och detta av Djurambulansen i Skåne AB nystartade familjeföretag – SPCA är att ingen har tillåtits rätten till en rättvis rättegång i rätt domstolsinstans. Djuren blir stulna med ursäkten att kompletta lekmän ANSER att djurägarna brister i sin djurhållning. Enligt Justitieombudsmannen SKALL länsstyrelsen anmäla misstanke om brott till behörig handläggande myndighet därför att vare sig länsstyrelsen, de enskilda polismännen som biträder eller personalen vid Djurambulanserna i Skåne AB har behörigheten att bedriva förundersökning eller att ta avgörande i brottmål. Det samma gäller för de allmänna förvaltningsdomstolarna dithän drabbade felaktigt hänvisas att överklaga till. Överförmynderi och omyndigförklaringar är sedan länge förbjudet i Sverige så varifrån kommer djuren som SPCA ”omplacerar” och tar rejält betalt för? Denna kommentar lades in på SPCA Facebook-sida men togs bort ganska omgående. Sanningen är alltid illa hörd! https://www.facebook.com/pages/SPCA-Sweden/772333422784146?fref=ts

    • narran 5 juli, 2014 den 07:40 #

      Det tog knappt 10 sekunder för mig att bli blockerad på sidan. Jag påpekade bara att det var viktigt att skilja djurambulansen skåne och den djurambulans som finns i stockholmsområdet åt eftersom att den i stockholm i huvudsak är ett seriöst företag.

      • Djurvän 5 juli, 2014 den 08:45 #

        Varför blir man inte förvånad?
        Rent mjöl i påsen? Knappast! Men ju mer hyschhysch ju fler kommer att ifrågasätta den smutsiga verksamheten. Jag hörde att även liten tuva stjälper stora lass…

      • ledsen 6 juli, 2014 den 09:49 #

        Där ser man. De skriver att de inte har tid att besvara kritiska frågor utan är upptagna med att fokusera på djuren. Verkar vara falska människor. Usch!

  20. Jennie 4 juli, 2014 den 03:07 #

    Såg att det var en tjej som frågade om alla katter som Djurambulansen får hand om omplaceras, alltså det gällde även de skygga katterna och inte bara raskatterna.
    Företaget svarade att det gjorde de. Varför har de då krematoriet för smådjur, menar de flesta gräver väl ner sin katt hemma? 500 TON djurkroppar är (om man räknar genomsnitt 20 kg per djur) 25000 katter eller hundar om året, 25 tusen katter och hundar!!! Eller de stora djuren styckas ner och kremeras de också? Ingen vet ju vad djuren tar vägen, inte ens polisen.
    Finns statistik i en tidning på hur många upphittade katter som avlivades i enbart Skåne under ett år o det visar sig att ca 90 % av alla katter avlivas uteslutande hos Djurambulansen efter beslut från Länsstyrelsen.
    Hur kan man då påstå att samtliga upphittade och omhändertagna katter omplaceras?
    Dags att Länsstyrelserna börjar godkänna TNR istället, avsevärt mycket billigare än att avliva dem hos Djurambulansen i Höganäs/upphittadedjur.se/SPCA Sweden.

    Hur gick det dessutom med den dyra specialbeställda krokodilbassängen säljs nu eftersom det är våra skattepengar som betalade den till Djurambulansen. Någon som vet? Tyst som i graven, eller man ska kanske säga tyst som i krematoriet?

    • ledsen 4 juli, 2014 den 05:20 #

      ”Hur kan man då påstå att samtliga upphittade och omhändertagna katter omplaceras?”

      Lögnhalsar brukar sällan ha problem med att ljuga.

    • Hejsan 5 juli, 2014 den 11:38 #

      Citat 20140126 Flaschback

      ”Djurambulansen i Skåne AB (Mandelgrensvägen 142 S-263 91 Höganäs) ägs av tjallaren Mikael Gustavsson. Han äger också Djurkrematoriet i Skåne AB. Snuten och Länsstyrelsen öser stulna djur till honom – ja, till och med en krokodil som MG vare sig hade grejer eller kunskap om att sköta. Det märks att han får in många stulna djur när man kollar hur mycket hans omsättning har ökat de senaste åren. TV4 kommer inte att följa upp vad som händer med de stulna djuren ty en hel del av dem kommer med största säkerhet att hamna i Mikael Gustavssons ugn.

      http://forysta.bloggspace.se/1703149…ittade-katter/ ”

      Nästa kommentar.

      ”Det är ju en lysande affärsidé om det är sant och om vi känner oss lite konspiratoriska.

      Välj ut en djurägare och skicka en anonym anmälan till länstyrelsen som skickar din kompis djurskyddsinspektören som hittar några fel och sen ser till att djuren omhändertas av just ditt företag, polisen ger dig 2000 (eller mer om det är ett stort djur) om dagen för besväret och sen om ägaren har fått djurförbud kan du sälja djuret för en bra slant.”

      • ledsen 5 juli, 2014 den 04:40 #

        Ja, det är faktiskt så det går till i vissa fall! Var det inte Petra Umeland, som jobbar på Länsstyrelsen, som försåg sin gamle far med en massa omhändertagna (läs stulna) kor? Jo, det var det!

    • Johanna 6 juli, 2014 den 09:13 #

      Vet någon hur många djur som avlivas av Djurambulansen?
      De säger att de räddar livet på nästan alla. Vill veta om detta stämmer.
      Jag har ju hört det motsatta. Kan man få reda på detta någonstans?
      Hur ska de skilja på allt, djurpensionat, upphittade, omhändertagna, mottagna? Pengarna som de får in, hur redovisas de?
      Jag skulle aldrig våga lämna min chiuahua där, tänk om de tar fel med alla de som ska springa där så att hon ges bort eller avlivas. Vad säger myndigheterna om svartarbete för det är väl det det är. Och så får de betalt av de som ska jobba fdär gratis.

      • ledsen 7 juli, 2014 den 05:14 #

        Gå till sökrutan, längst upp till höger. Skriv in ”djurambulansen” tryck på sökknappen och du får fram några artiklar om Djurambulansen där siffror redovisas.

        Det fanns en artikel (på den gamla bloggen) vid namn ”Inga nio liv för upphittade katter” och där redovisades hur många katter Djurambulansen hade tagit emot, hur mycket pengar de hade fått samt slutligen upplysningen om att nästan samtliga hade avlivats och eldats upp i deras krematorium.

        Hundar och andra djur behandlas inte bättre. Många fullt friska djur avlivas/slaktas. Som sagt, läs artiklarna och om du inte litar på vad Astrid skriver kan du ju alltid kontrollera dem själv.

        Flera har försökt få en förklaring av de ansvariga på Djurambulansen men dessa upprepar bara ”Trakasserier, personangrepp!” istället för att svara på frågorna.

        Om du ska lämna in din hund så välj en organisation som drivs av djurälskare och inte pengaälskare.

        • ledsen 7 juli, 2014 den 05:28 #

          Text ur artikeln ”Inga nio liv för upphittade katter”:

          ”Som upphittad/omhändertagen katt i Skåne har man inte stora chanser att överleva. Av 88 katter som upphittats, vilket är det stora flertalet, eller omhändertagits efter beslut av länsstyrelsen och fakturerats polisen av Djurambulans i Skåne AB mellan den 21/7 och 21/12 2011 var det endast 6 st som överläts dvs ca 7% och en löstes ut av ägaren dvs 1%. Övriga åkte in ugnen. I genomsnitt satt katterna 7,7 dagar innan de avlivades och kremerades. Varje katt kostade staten i genomsnitt 2.884:- och totalt fakturerades polisen 253.831:- för dessa katter.

          I den summan ingår ingen som helst behandling. Om man hade satsat dessa pengar på ett ideellt katthem hade det räckt till kastrering, ID-märkning och vaccinering av 317 katter om man räknar en kostnad på 800:- per katt. Samtliga katter som omhändertogs av Länsstyrelsen avlivades efter beslut. Märk att de flesta upphittade katterna förmodligen hade ett hem i närheten av där de hittades och troligen var de också tama eftersom de lät sig fångas. Upphittarna var säkert välmenande djurvänner som trodde att katten skulle få ett bra liv eller återförenas med sin ägare när man anmälde den upphittad till polisen. Ingen katt beskrevs med färg, ålder kön etc.

          Förutom den, vars upphittare beslöt sig för att behålla den, uppgavs inte ens från vilken kommun de kom ifrån. En katt lyckades nämligen klara sig pga att upphittaren, en kvinna i Anderslöv, hade beslutat att behålla katten när Djurambulansen dök upp. Därmed fick den behålla livet. Den är inte medräknad bland de 88.”

  21. Elisabeth 4 juli, 2014 den 03:02 #

    Jag blir fan inte klok på er människor ibland. 1. Djurambulansen/polisen/inspektörerna hämtar inte upp djur utan anledning. Vet inte var den sörjan kommer ifrån.  Troligtvis någon som blivit av med sitt djur som börjat sprida falska rykten. Djur som blir omhändertagna saknar ägare / allternativt har har det dåligt helt enkelt. Att gå emot de som räddar dessa djuren är skamligt.  2. Klart som attan att de tar betalt för att hämta/ lämna/ transportera och ta hand om djur. Djur är definitivt inte gratis och vem fasen skulle ställa upp gratis med personal, bilar, gård, plats, evengemang m.m jag är oerhört tacksam att djuren har någonstans att ta vägen undertiden som riktiga hem hittas. Tänk vilken kaos om man skulle försöka hitta snabba stödhem m.m till vartenda djur. Vi snackar Inte bara om en katt då och då.. OAVSETT damer och herrar, även de skulle tjäna pengar på dessa föreningar till för djurens bästa. De har räddat tusentals liv och det är för mig ovärderligt. 

    • ledsen 4 juli, 2014 den 05:11 #

      Läs på om Djurambulansen och om deras kumpaner så att du vaknar upp ur bubblan! Du är indoktrinerad och måste läsa på för att förstå att korruption även sker i Sverige.

      Börja med att läsa igenom denna artikel. Sen kan du söka på ”djurambulansen” uppe i höger hörn, på denna sida.

      Ditt påstående att staten tjuven inte hämtar upp djur utan anledning dvs att djuren har det dåligt hos djurägarna är ignorant och falskt. Fråga t. ex. Per-Ola Olsson!

      Här kan du läsa om en radda skurkar som var involverade i rånet mot Olsson:

      http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/2012/june/djurgate-ocker.html

    • Hejsan 5 juli, 2014 den 11:25 #

      Citat 20140124 Flashback

      ”Djurambulansen i Skåne är värre än värst, om det är samma som i Höganäs som tog folkesons alla hästar. Totalt fel och dom vanvårdades även av djurambulansen, såldes på auktion till högstbjudande och var i uruselt skick. Flera skadade efter djurambulansen haft hand om dem i månader.”

      Detta var detta som han anmäldes för vanvård för. Vilka inspektörer var ute? Samma inspektörer som skickar djur till honom. MYGEL!!!!

    • flisan 7 juli, 2014 den 10:09 #

      men snälla du villken planet kommer du från, är du så blind att du inte ser verkligheten, i mitt fall avlivades 5 fullt friska hundar, enbart så att jag inte skulle komma över dom igen, när jag bad om att få askan av de mina svarade polisen ”du ska inte ha någon del av dessa djur” detta svar fick jag av en person som aldrig träffat eller pratat med mig, jo betalt tar dom närmare ca332,150,00 för djur som jag inte ens skulle få asakan av, dessutom debiterades jag för avlivning av djur som jag aldrig ägt, skulle jag lyckas så skulle jag lägga in en film där polisen testar 2 5månaders valpar, då tror nog tillomed du skulle baxna, så jag undrar hur kan du ha blivit så indoktruerad att du tror på vad dessa människor skriver, kom tillbaks till verkligheten
      Astrid kontakta gärna mej så med din hjälp kopiera filmen så att du kan lägga ut den, evigt tacksam om du kunde göra det, jag är ingen datanörd:)))

      • flisan 7 juli, 2014 den 10:47 #

        jag riktade mitt svar till elisabets inlägg 4 juli kl 0302

      • ledsen 9 juli, 2014 den 07:53 #

        Hej flisan!
        Det är superenkelt att ladda upp filmen om du följer stegen nedan jag skrivit. Du behöver inte ens bli medlem.

        1. Gå in på http://www.tinypic.com

        2. Tryck på den grå knappen ”Browse” och välj den fil du har i din dator och som du vill ladda upp. I ditt fall en film-fil.

        3. Välj ”Video” under ”File Type” eftersom det är ett film-klipp du vill ladda upp.

        4. Resize kan du låta vara ”Default” vilket betyder standard men du kan annars välja ett av screenstorlekarna som passar dig, antingen 15″ eller 17″ (tryck på den lilla nedåtgående pilen till höger om Default för att välja).

        5. Klicka ”Upload Now”

        6. Skriv in text/siffror som bevisar att du inte är robot.

        7. Klart! Glöm inte att kopiera internetadressen när det är klart så att du hittar tillbaka. Alternativt att du sätter adressen under dina favoriter.

        Allra bäst är det nog ändå om du delar filmen också via http://www.youtube.com eftersom då ökar chansen att få många fler tittare. Då måste man dock bli medlem. Här börjar du:

        1. Gå in på http://www.youtube.com

        2. Klicka på ”Sign in” uppe i högra hörnet

        3. Klicka på ”Create an account” längst ner på sidan

        4. Klicka in de uppgifter de begär för att du ska bli medlem. Kan vara bra att vara redo med hitte-på-uppgifter plus nytt e-mail om man inte vill bli sökbar eller störd på sitt vanliga e-mail.

  22. ledsen 4 juli, 2014 den 12:18 #

    Ni som vill läsa mer om Djurambulansen kan klicka på denna länk:

    https://forystablogg.wordpress.com/?s=djurambulansen&submit=S%C3%B6k

  23. ledsen 4 juli, 2014 den 12:14 #

    Såhär skriver de på Facebook-sidan:

    ”Anledningen till att SPCA startades upp var att vi känner att många av de djur som idag hotas av avlivning kan få en fristad hos oss tills dess att ett nytt hem kan hittas. Sen spelar det inte någon roll om de kommer från en privatperson eller om det är omhändertagna djur via olika myndigheter såsom Länsstyrelsen och polisen.”

    Nu undrar jag vad de har tänkt göra med djurkrematoriet. Kommer de att sluta elda upp katter och hundar där helt och hållet?

  24. Anonym 4 juli, 2014 den 06:43 #

    SPCA skrev ett försvarstal i förrgår på fb. Jag kommenterade och frågade om det som står skrivet här stämmer eller inte. Fler med mig undrade samma sak. Våra kommentarer blev bortplockade. Då frågade jag hur det kommer sig att kommentarer försvinner och blev blockad från sidan. Det verkar vara deras sätt att bemöta frågor på. Ett mindre förtroendeingivande sätt.

    • Lisa 4 juli, 2014 den 03:08 #

      Jag har också frågat om detta var sant, men då tog det ca 30 min sedan plockade de bort min kommentar och blockade mig och dagen efter menade de på att man hade gått till personangrepp? De kan inte ens diskutera detta, vilket jag tycker är dåligt! Har man inte något att dölja då? Sedan om man kollar på Facebook så har de bara positiva kommentarer! De blockar alla andra som ifrågasätter? vad är detta för organisation egentligen?

      • Djurvän 5 juli, 2014 den 08:52 #

        Är det hans vänner kanske? Var inne ock tittade på deras sida o där var en som lovordade dem hur mycket som helst som hette Borg någonting i efternamn. Släkt med Petra borg? Jag kan inte fatta att de sover med gott samvete.

      • ledsen 6 juli, 2014 den 10:01 #

        En som tar bort alla kritiska kommentarer och endast behåller de positiva är förvrängare av sanningen. Ska man lita på en förvrängare av sanningen? NEJ!

  25. Bonnie 3 juli, 2014 den 06:59 #

    Är man lite mer insatt i det hela vet man att denna bloggen uppger massa faktafel . Man ska inte tro på allt man läser.

    • ledsen 4 juli, 2014 den 10:20 #

      Vad är det som är faktafel?

      ”Man ska inte tro på allt man läser.” Nä, tänk på det när tiggarparet skriver ut en massa dynga för att få andras surt förvärvade djur och pengar.

      Jag hoppas att de en dag kommer att dingla i varsin lyktstolpe. Så mycket ont som de är inblandade i.

      • ledsen 4 juli, 2014 den 01:59 #

        SPCA Sweden: ”Åter igen ett stort tack till Grizzly Zoo och alla andra företag och privatpersoner som skänkt alltifrån hund/kattmat till koppel o halsband samt alla andra saker vi har fått. Ni är guld värda.”

        Paret, som är mångmiljonärer, tigger av andra för att finansiera sin verksamhet. Inte ens koppel och halsband anser de sig ha råd med. Jösses!

    • Göran 4 juli, 2014 den 10:26 #

      Kan du redovisa vilka faktafel du menar?

    • narran 5 juli, 2014 den 07:31 #

      Jag har hittills inte hittat några faktafel på den här bloggen däremot har jag via en bekant fått tillgång till alla handlingar och utredningar i en del av de ärenden som avhandlats på den här bloggen och i verkligheten så är det många oegentligheter som inte ens kommer fram i den här bloggen. Det är värre

    • ledsen 6 juli, 2014 den 10:04 #

      Kom igen, Bonnie! Peka ut ett (1) faktafel!

  26. Charli & Linux 3 juli, 2014 den 04:23 #

    Finns det att läsa ngnstans vad de nämnda personerna svarar på dessa fakta/anklagelser?

    • ledsen 4 juli, 2014 den 10:23 #

      Nej, de vill inte svara på kritiska frågor. De plockar bort dem och framhärdar man blockerar de en.

    • ledsen 4 juli, 2014 den 11:05 #

      Kolla länken nedan. En förnuftig kvinna (hon läser bloggen innan hon uttalar sig) vid namn Rose-Marie skriver ”Jag har läst bloggen nu. Är det osanning eller fakta som sprids?”.

      Detta skrev hon för två timmar sen. Inget svar trots att de ansvariga har varit inne på sidan och skrivit för 39 minuter sen.

      https://www.facebook.com/pages/SPCA-Sweden/772333422784146?sk=timeline

      Istället för att förklara sig, sakligt och tydligt, attackerar de bloggen. Det är väldigt märkligt med tanke på att det handlar om mycket rikt folk som tigger av privatpersoner. Anser de att de personer som donerar pengar (och djur) inte är värda en förklaring? Varför vill de inte förklara sig? Varför tar de bort kritiska frågor? Vad har de att dölja?

      Djurambulansen tar illa upp för att privatpersoner kritiserar dem men har inga problem när staten tjuven skriver luntor med skit om alla djurägare som rånats av just staten tjuven. Det är inga problem för Djurambulansen eftersom det ger Djurambulansen en TJOCK plånbok.

  27. Anonym 3 juli, 2014 den 12:39 #

    Om djurhållningen inte uppfyller de krav som är ställda så måste väl ändå Länsstyrelsen inspektera anläggningen.

    • ledsen 4 juli, 2014 den 10:26 #

      Länsstyrelsen är främst upptagen med att punktbevaka privatpersoner med friska och älskade sällskapsdjur. Det intrycket har åtminstone jag fått då flera av oss sällskapsdjurägare får påhälsning flera gånger om året av staten tjuven.

    • Kristen 4 juli, 2014 den 04:47 #

      Han är ju redan anmäld till Länsstyrelsen för vanvård med mängder av vittnen. Vad hände då? Då hittades ingenting av Länsstyrelsens inspektörer. Hade det varit hos en annan djurägare hade det letats fel till förbannelse i många år framöver.
      Hoppas folk inser sanningen och att Djurambulansen med samtliga förgreningar får djurförbud och näringsförbud! Men är man kompis med djurskyddsinspektörer och polis så går man fri från allt!

  28. Anna S 3 juli, 2014 den 07:36 #

    Jag har varit på gården. Djurhållningen har mycket att önska. Det här är inte seriöst med djurens bästa som högsta prioritet.

  29. Ylva 3 juli, 2014 den 07:06 #

    Så länge man inte står till allmänhetens förfogande så får man ta betalt för transporter utan att ha yrkestrafiktillstånd. Polisen lär inte räknas till allmänheten. Märklig artikel med ett sådant faktafel, gör om gör rätt. Annars kommer kanske Länsstyrelsen och plockar in skribenten (journalisten?) också – även vi människor är djur!

    • Anonym 3 juli, 2014 den 08:55 #

      Vad har du fått de uppgifterna ifrån? Så länge man tar betalt för att utföra tjänsten, alltså att du har ekonomisk vinning måste du ha tillstånd, har man inte det så är det olagligt. Gör om gör rätt!!

    • Anonym 3 juli, 2014 den 09:14 #

      Djurambulansen står absolut ”till allmänhetens förfogande”! Det var så Micke Gustavsson började sin lukrativa bana – som ”vanlig” djurtransportör/djurambulans. Han ”ville vara ett mindre kostsamt alternativ till stackars djurägare som behövde hjälp”…
      Du (som allmän människa i synnerhet – eller då som,”djur i allmänhet, som du själv skriver) kan enkelt ringa och boka en transport! Han kör dig säkert om han har tid emellan omhändertagandekörningarna.
      Nu är det ju så också att djurägarna vars djur polisen omhändertar är att betrakta som just ”allmänhet” och polisen lägger ju bara ut pengarna – de krävs ju sedan in från antingen den allmänna djurägaren eller från den skattebetalande allmänheten i allmänhet..
      Dessutom har du faktiskt fel – tar man betalt av någon juridisk person för en tjänst man utför åt denna är man att betrakta som näringsidkare och skall därmed ha alla erfordeliga tillstånd.
      Sedan lär det knappast hjälpa att ”göra om” – Länsstyrelsen tar dig nog förr eller senare i alla fall – antingen för att det finns något att tjäna på det eller bara för att den kan…

  30. Anonym 3 juli, 2014 den 12:52 #

    Hahaha! Detta är ju sanslöst! Egentligen borde man gråta, men just nu kan jag helt enkelt inte låta bli att skratta åt farsen djurambulansen med anhang. Mest skrattade jag nog åt att kassören i SPCA visst ”råkar” ha samma namn som bokhållaren i domen om grovt skattebrott. Hoppla! 😀 Den här bubblan bara måste spricka förr eller senare. Hoppas bara den spricker innan de ställt till med allt för stor skada…

  31. Håkan Persson 2 juli, 2014 den 09:26 #

    Helt ärligt så tycker jag att den så kallade förundersökningen är lite tunn, om det Ni har skrivet är rätt så är det rent ut sagt för djävligt, men som sagt det är lite tunt med undersökningen, anmäl företaget till kommunen så får dom göra en saklig undersökning sen kan vi hänga ut ägaren.

    • Åke 2 juli, 2014 den 11:27 #

      Förundersökning? Tunn?

      De förundersökningar på anmälningar som gjorts och avskrivits är nog bra mycket tunnare. Detta är en blogartikel med bra referenser för att genomföra en förundersökning.

      Förutom ett antal personliga värderingar så är väl referenserna tämligen klara och kontrollerbara?

    • Daisy 21 augusti, 2014 den 01:00 #

      Anmälan till kommunen? självklart, ang. Krematoriet men även anmälan till Skattemyndigheten ang. ” intresse konflikten” SPCA/Djurambulansen, den ena ideellt förening den andra vinstdrivande AB med samma personer i specen samt till Rikspolisstyrelsen, ang. minst 2 punkter, osann / ej komplett Sanningsförsäkran inlämnad i samband med anbudet i Upphandling samt att punkt 18 i Förfrågningsunderlag bryts kontynerligt i olika sammanhang på olika internetsidor bla

  32. Joanna 2 juli, 2014 den 08:57 #

    Är det här sant måste det ju vara psykopater det handlar om! Låter som att det är de som ska omhändertas

  33. Lena 2 juli, 2014 den 07:36 #

    Är det lagligt att skriva ut namn så här innan en person är fälld av domstol?

    • maja 2 juli, 2014 den 09:02 #

      personen är ju redan dömd

      • Anonym 3 juli, 2014 den 01:23 #

        Dömd? I rätten? Under vilket brott?

        • Solveig Bachler 3 juli, 2014 den 07:13 #

          Var inte det EKO-brott

        • Anonym 3 juli, 2014 den 08:24 #

          Tingsrätten. Du får inte ett dokument från tingsrätt som heter dom utan att bli dömd.

        • Göran 4 juli, 2014 den 07:57 #

          Bokföringsbrott….

    • Åke 2 juli, 2014 den 11:07 #

      Om det inte är sant kan författaren åtalas för förtal.
      Då prövas det om det är sant.

      • Solveig Bachler 3 juli, 2014 den 07:07 #

        Det Åke, det vore en klart intressant utveckling.
        Det skulle bli mycket skumt om det framkom att det som finns att finna i form av allmänna, offentliga handlingar ej skulle vara sanna.
        Det skulle ju såklart då behövas en grundläggande utredning om varför de uppgifterna som ej är sanningsenliga hamnat i allmänna, offentliga handlingar.
        Kan vi utomstående, den sk allmänheten verkligen lita på att det som är offentligt, allmänt och många gånger juridiskt bindande handlingar verkligen överensstämmer med sanningen?
        Det är kanske då dax att det sker en mycket grundlig utredning i huruvida det förekommer korruption och hur stort det mörkertalet är samt vilka som ligger bakom.
        En granskning anser jag vore perfekt ty då blir det är ju inte författaren som åker dit för förtal utan de som ”tillverkar” osanna handlingar, ser faktiskt fram emot det nu innan valtider.

      • Besviken 28 augusti, 2014 den 10:03 #

        Varför anmäler inte personen i fråga då? Nej för han vill inte prövas!

  34. Klas 2 juli, 2014 den 06:42 #

    Säger bara, ha koll på era djur!!!
    I vissa områden försvinner det väldigt många djur.

    Man undrar ju varför inte polisen reagerar? Sysslar de inte med brottslighet? Eller de är lika insyltade som vissa inspektörer synes vara?

    • Solveig Bachler 3 juli, 2014 den 07:15 #

      Jo Klas det är exakt vad polisen sysslar med, -brottslighet.

  35. Lisette Lood 2 juli, 2014 den 06:08 #

    Jag mår illa när jag läser detta. Jag visste ju redan detta i och för sig men har läst flertalet som promotar SPCA Sweden för att de tror att de verkligen har någon med RSPCA att göra. USCH!!!!

    • Djurvän 7 juli, 2014 den 10:27 #

      Enligt kommentarerna på deras facebook-sidor Upphittadedjur.se, Djurambulansen i Skåne AB och SPCA Sweden, verkar många tro att SPCA Sweden är detsamma som RSPCA eller SPCA International (global animal rescue). Det är inte utan att man tror att det är meningen eftersom dem på facebook-sidan Upphittadedjur skriver: ”Det har i många år efterfrågats en svensk motsvarighet till RSPCA och nu finns det ett SPCA Sverige utanför Örkelljunga.” https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=754218707975791&id=184859494911718

      Hur kan folk vara så godtrogna? Det räcker tydligen att man skriver att man värnar om djuren, så tror folk att allt är gott och väl. Dem blockerar och raderar kommentarer till höger och vänster så fort någon vågar ifrågasätta dem. T ex varför dem lägger ner så mycket mer tid på att ”tigga om donationer” än på djuren som det borde handla om!

      Jag såg en kommentar om att hundar som dem ”tar hand om” bara får leva i en vecka, om dem inte hittar någon köpare. Efter en liten vecka är det krematoriet nästa för dem stackars djuren, för att inte tala om ägarna (i såna fall att det inte är vanvård inblandat). Ponera att det är en äldre människa som inte längre kan ta hand om sin hund/katt och lämnar in den till dem i god tro om att det är fina djurvänner som kommer att ta hand om hunden med djurets bästa i ögonen, men istället kremeras den på krematoriet som dem så smidigt också äger…

      Någon sa att Djurambulansen även är inblandad i den här filmen, massavlivning av fullt friska djur! Sättet dem gör det på får en inte att tänka på dem som ”djurvänner”, snarare tvärtom! Det är en film i 5 delar, varning för blodigt innehåll, http://www.youtube.com/watch?v=APODz_0OI7E

      Många av er som skriver här på sidan verkar både bildade och förnuftiga och jag hoppas verkligen att ni får stopp på alla dem som är inblandade i den här vidrigt giriga och blodiga soppan!

      • forystablogg 7 juli, 2014 den 11:55 #

        Nej det var nog lokala förmågor som slaktade lammen i Resele.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tjusig hemsida det har man, men...? | WIKIPEDIA - DIN TASS I CYBERSPACE! - 2 juli, 2014

    […] fått information att en viss djurambulansfirma ligger bakom, så blir jag ännu mer tveksam. Suck, varför? När […]

Lämna en kommentar