Slemklumparnas uppgång och fall

5 Sep

För ca två år sedan började slemklumparna, även kända som mördarsniglar eller spansk skogssnigel, invadera min trädgård. Som så många andra har jag gått från att räkna dem i 10-tal till hundratal och sedan slutat räkna och fångat dem kilovis. Förra hösten vid den här tiden var alla knoppar på kärleksörten avgnagda. Dahliornas rotknölar var urgröpta. I våras började den verkliga invasionen. På kvällarna redan vid sjutiden har de vällt fram i stigande skaror. De klängde omkring en meter upp i hallonbuskarna. I toppen på varje strå gräslök dinglade en slemklump. På varje kvadratmeter gräsmatta klafsade 10-20 slemmiga typer i alla färger från gulrött till nästan svart. Inga lupiner blommade i år. De var alla uppätna.

WP_001418Så här såg det ut i en av mina ölfällor för bara några veckor sedan. Efter en timme. Det var lika i 5-6 till. Jag tömde och tömde och dödade i kokande vatten. Uppskattningsvis var ”skörden” ca 10 kg slemklumpar på två nätter. Det är inte normalt att en art blir så talrik.

Men det började hända något.

WP_001424Det dök upp sniglar med en svart fläck i skinnet.

SnigelHär har skinnet spruckit.

WP_001428Samtidigt började mina växter må bättre.

WP_001429Och sniglarna verkade minska i antal.

WP_001433Den här Hostan har betats ner fullständigt hela sommaren och jag har plockat 5-6 slemklumpar i lådan både morgon och kväll. Jag går runt trädgården nu och letar sniglar! Det är flera dagar sedan jag hittade en snigel i lådan och de nya späda bladen har inte ett enda hål. Så det måste vara sant. Slemklumpspopulationen har kollapsat!

 

6 svar to “Slemklumparnas uppgång och fall”

  1. Emma Franzén 28 maj, 2020 den 08:16 #

    Fick du någonsin reda på vad som hände, vad de svarta fläckarna berodde på?

  2. MF 18 september, 2015 den 09:08 #

    Slemklumparnas uppgång och fall?
    Jag trodde först att det handlade om länsstyrelsen. De är också talrika, snart fler än de småbönder de ska leva av.
    Kan man hoppas att populationen snart kommer att kollapsa?

    • forystablogg 18 september, 2015 den 11:36 #

      Ha, ha! Ja om det vore så väl! De utrotar väl också det de lever på.

    • larsgunnar 11 juli, 2018 den 11:00 #

      Fånig kommentar, tycker jag.

      • larsgunnar 11 juli, 2018 den 11:02 #

        (Den från den hemliga signaturen MF, alltså.)

  3. Hans Röös 5 september, 2015 den 09:22 #

    Det är bara att hoppas att invasionen kollapsar helt innan den sortens sniglar når min gård. Peppar, peppar … än har jag inte sett någon enda spansk skogssnigel på min gård, trots att dom finns överallt runtom här i byn. I kväll såg jag en snigel på gården, den enda jag sett hittills i sommar, och tack o lov var det en kolsvart SVENSK skogssnigel.

Lämna en kommentar