Kvinnorna är nyckeln

12 Sep

immigranterSverige har släppt in ca 35.000 sk ensamkommande dvs unga män från i huvudsak Afghanistan. För att förstå problemen som uppstår med massiv invandring till Sverige från väsensskilda kulturer och varför integrationen är så problematisk, måste man lära sig hur det fungerar i hemländerna där dessa män har sina rötter och prägling. Värderingar bibringas alltid ett folk effektivast genom att påverka barnen. IS uppfostrar små pojkar till att döda, Hitlerjugend garanterade en lojal befolkning med de rätta åsikterna.

koranskolaI muslimska länder fostras barnen in i den rätta tankevärden både i religiösa skolor, i hemmet och i samhället. Ovan koranskola i Afghanistan för flickor sk madrass.

stenaDen manliga läraren sitter bakom ett förhänge. Imamen lär ut vad sharialagarna stadgar för straff för utomäktenskapliga relationer. Om en kvinna lyckas ta sig till Sverige fortsätter sharialagarna att gälla och vi kan inte skydda henne. Muslimska ungdomar uttrycker ofta sympati för en hedersmördare och tycker, precis som i hemländerna, att det är flickans fel.

mannen-bestammerFlickorna lär sig att bli underordnade männen och ärbara islamska hustrur.

jobbOch vad en kvinna inte får göra. Kvinnor får inte vistas i det offentliga rummet. Genom att flickor och kvinnor ständigt trakasseras och hotas  av självutnämnda moralpoliser så stannar de frivilligt hemma. En kvinna som våldtas har sig själv att skylla och är den som blir straffad.

I Iran beslagtas en kvinnas bil om hon anses vara för dåligt täckt när hon kör den.

Det är naivt att tro att den präglingen upphör för att en vuxen eller nära vuxen person flyttar. Speciellt osannolikt blir det när stora grupper likasinnade flyttar till ett nytt land och bildar enklaver i det nya landet.

djavulenDet viktigaste är att kontrollera kvinnorna. Det görs på flera sätt. Flickor och pojkar skiljs åt redan i unga år. Undervisningen är segregerad liksom allt annat. Flickor får lära sig att de måste täcka sig och hålla sig inne och pojkarna att de skall skydda familjens heder genom att bevaka sina systrar.

sonitaKvinnor ägs alltid av en man. Tills hon kan giftas bort för en lämplig summa så tillhör hon sin far. Efter giftermålet tillhör hon sin man. Det är mannen hon måste fråga om lov att studera eller arbeta. Från dokumentären ”Sonita” om en afghansk flicka i Iran som bryter mot reglerna.

sonita1Brodern vill sälja henne för att kunna köpa en egen brud.

sonita4Det mesta är förbjudet för kvinnor. Kvinnor får inte ens tala offentligt eftersom den kvinnliga rösten anses verka upphetsande på männen.

dans-forbjudetEn kvinna som bryter mot eller tros bryta mot koderna kan där sharialagar gäller utsättas för de grymmaste straff. Allt är alltid kvinnans fel.

soraya1Se dokumentären The stoning of Soraya M. om en iransk kvinna.

soraya2

soraya3

soraya4Ett Afghanskt bröllop är inte ett kontrakt mellan en man och en kvinna. Det är ett kontrakt mellan kontrahenternas manliga släktingar. Giftermål inom släkten är vanliga exempelvis mellan kusiner. Det medför i sig problem eftersom risken för missbildningar ökar hos barnen.

afhanistanMän och kvinnor hålls åtskilda på bröllopet. I männens del ingås äktenskapet. Brudgummen tillfrågas om han accepterar bruden

afhanistan1Bruden får inte säga något själv utan kvinnosidan skickar ombud för henne.

afhanistan2I Afghanistan har kvinnor inget värde utöver vad de betingar i brudpris och vad de kan åstadkomma som mödrar till söner. Föder de döttrar är det en skam.  Att män bestämmer könet finns ingen kunskap om. En kvinna som inte föder en son anses oduglig och kan förskjutas och mannen kan gifta sig med en andra kvinna.

En kvinna kan inte få skilsmässa. En man kan däremot skilja sig utan att ange skäl. Han kan också ta sig flera fruar. Barnen anses tillhöra mannen. Kvinnan förlorar barnen vid en skilsmässa.

De unga män som kommit hit från länder med den kvinnosyn som beskrivits fortsätter naturligtvis att se obeslöjade kvinnor som lovliga att ge sig på. Många kan också ha relationer med icke-muslimska kvinnor,  men när det kommer till äktenskap så är det en muslimsk flicka av den rätta tron som gäller. Tyvärr kommer de unga kusiner som hämtas från hemlandet fortsätta att leva en undanskymd tillvaro. Sverige kommer att betala henne bra för att vara hemma och föda barn. Språkstudier och arbete är knappast på tapeten. Så växer nästa generation upp med en beslöjad mamma som inte kan svenska och inte lämnar hemmet. Fogliga flickor som hålls i schack av moralpoliser och unga arga män som bränner bilar.

Min mamma sa att man ska inte ta på sig mer än man klarar av. Tyvärr tror jag politikerna har tagit på sig mer än de klarar av. Senast igår pratade jag med en kvinna som berättade att i år hade hon inte vågat sig ut i svampskogen av rädsla för att bli överfallen. Kvinnorna i Sverige kommer att tvingas anpassa sig efter männen som tycker att det är naturligt att attackera en obeslöjad kvinna utan manligt sällskap. Våld och rädsla kommer att forma vårt land.

 

Annonser

48 svar to “Kvinnorna är nyckeln”

  1. enkiruna 7 oktober, 2016 den 07:06 #

    Om teorin att utbildning hjälper: http://pamelageller.com/2016/10/muslim-international-student-cuts-throat-of-female.html/

    Ja, han utbildade sig till ingenjör så tydligen hjälper INTE ingenjörsutbildning mot det han lider av. 😦

  2. flisflisan 16 september, 2016 den 11:04 #

    yorkielove o
    robert
    har ni skygglappar för ögonen? ser ni inte vad denna politik resulterar i, invandringspolitiken som den är nu är ju bara en fortsättning på dessa kvinnors liv, tex i Kiruna sker våldtäkter på svenska tjejer av dessa unga män som ni säger inte kan integreras i sverge på grund av b.l.a denna artikel, men dom är ju så pass integrerade att dom kan våldföra sej på svenska tjejer, är det vad ni tycker är ok?jag har sett upprepade gånger utländska karlar/killar peka o blänga/prata mot svenska unga tjejer p.g.a av deras kläder som är helt vanliga för svenska unga tjejer, är detta ok tycker ni?dessa karlar/killar sitter hela dagarna utanför köpcentrum där jag bor, ska svenska tjejer inte våga sej ut ? ska dessa tjejer inte våga ha på sej de kläder dom vanligtvis har?SD har rätt på mycket tycker jag, ge hjälpen på platts så slipper dessa unga killar ”ha en sån hemsk resa till sverige” nä ta av er skygglapparna, jag undrar vem som är indoktrinerad

    • robert 17 september, 2016 den 08:51 #

      Nej, jag håller helt enkelt inte med er. Och jag har väldigt låg respekt för alla självutnämnda sanningssägare på på nätets slasksidor.

    • yorkielove 17 september, 2016 den 09:54 #

      flisflisan, jag förstår inte vart du vill komma med din, i min uppfattning, förvirrade kommentar.
      Jag har jobbat med UNHCR i flera av dessa länder liksom i Sverige och har andra erfarenheter än dem, som enbart har dem i Sverige.
      Jag tror inte på isolationism och det är det jag vill förmedla.

      Celia

      • flisflisan 18 september, 2016 den 04:30 #

        förvirrad nä absolut inte,vad jag vill få fram är att sidan(som du språkar för) är inte jämt hela sanningen, dessutom tycker jag att så många åsikter som möjligt ska fram i detta ämne, tycker du att dessa kvinnor behandlas rätt, det är ju inte nån nyhet precis att detta förekommer, eller?

        • yorkielove 18 september, 2016 den 09:40 #

          Vad menar du med vad du skriver?
          Vilken sida( som jag språkar för)?

          • flisflisan 18 september, 2016 den 10:14 #

            sida kanske var fel ord ,jag menar denna artikel

            • yorkielove 18 september, 2016 den 10:33 #

              Förlåt, men jag fattar inte mer.
              Menar du att jag ”språkar för” Astrids artikel?
              Jag försöker bara fatta vad du menar.
              Vi verkar tala olika språk.

              • flisflisan 19 september, 2016 den 11:41 #

                what ever, vi återgår till ämnet istället.

                • enkiruna 7 oktober, 2016 den 06:07 #

                  Flisan – det du just bevittnade här var klassisk ”undanflykt”. Dina legetima frågor om detta blev obesvarade. Det för att detta är för känsloladdat för de som i sitt inre integrerat denna dogm. Deras psyken orkar helt inte tänka om så de börjar svamla istället. Jag förstod EXAKT vad du skrev. Trevligt nog hittade jag en gammal bekant när jag började kolla upp det här, som jag brukade följa på muslimska mailinglistor. Japp – han hade konverterat bort från islam när han insåg exakt det du beskriver och mycket mer. Och där satt vi och undrade vart han blev av! Han kunde ju sagt något. Jag var bara där för att förstå hur de tänker och så visste de förstås aldrig vilket kön jag hade, för jag hade smusslats in av en man. 😉

  3. silvana kindberg 16 september, 2016 den 05:43 #

    Våra kära politiker har släppt lös fan själv,vilket de lär bli varse om.

  4. forystablogg 14 september, 2016 den 08:48 #

    Lyssna på denna pod! Där förklaras väldigt bra skillnaden mellan de klansamhällen som migranterna kommer från och vår tillit till staten som byggts upp under lång tid. Och med det riskerna för vår demokrati med den invandringspolitik som bedrivs. Kunskapen hos politikerna är väldigt låg. I en klan får alla säga sin mening – utom kvinnorna. Klanen är socialförsäkringen och en familj på socialbidrag här förväntas försörja klanmedlemmarna i hemlandet. Följden blir att de egna barnen i Sverige får leva på flingor och mjölk. En klan kan gemensamt besluta om att kryssa in en politiker (vilket redan hänt) för att gynna just den gruppen. Hederskulturen har sin grund i klansystemet och som sagt, där har kvinnor ingen talan. http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/sverige-har-blundat-for-klanernas-makt/

  5. forystablogg 13 september, 2016 den 09:22 #

  6. forystablogg 13 september, 2016 den 08:53 #

    Händer varje dag nu!
    ”Kvinnan var ute och rastade sin hund när de fem männen överföll och hotade henne verbalt. Männen stjäl även hennes elcykel och hennes väska.”
    http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/rastade-hunden-%C3%B6verf%C3%B6lls-och-r%C3%A5nades-1.3779833

  7. nimby 13 september, 2016 den 06:57 #

    Några av bilderna i artikeln kommer från filmen ”Soraya M” från 2008. Finns på svensk dvd.

    • forystablogg 13 september, 2016 den 08:52 #

      Finns på Youtube också. Länken till hela filmen ligger i texten. En oerhört stark film som alla borde se!

  8. Kristina von Heland 13 september, 2016 den 11:52 #

    Det sorgliga är att om man ser på kort och filmer för 30 år sedan såg det inte ut som nu i de muslimska länderna. Läser man här och vad Celia skriver är det säkert en korrekt beskrivning då-kvinnor klädde sig som de ville, de studerade och umgicks. Frågan är hur det kunde gå så fort att sjunka ner tusen år och varför? Och varför inte bryta det hela? Nu ska Pakistan skicka tillbaka några miljoner flyktingar till Afghanistan…Någonstans är det inte Sveriges och Europas ansvar det hela utan folket själva måste finna sin väg och sin försörjning. Vill man gå tusen år bakåt så ska man göra det och ta konsekvenserna som tro och stat som är ett i de muslimska länderna. Europas ansvar är främst de kristna som nu slaktas och förtrycks och där kvinnorna används som sexslavar-jazidierna tex.
    Det som rör djurskyddet i Sverige är att halalslakt är förbjudet men det får importeras.Det är ett djurplågeri som inte ska få bedrivas och inte importeras utan jämföras med knarksmuggling.Findus har thaikyckling i sin färdigmat halalslaktad utan att det står på innehållsförteckningen. På Findus säger de att uppfödningen i Thailand sker som i Sverige då jag frågar dem men det är lögn-de har antibiotika i fodret eller vattnet, mer kilo djur per kvm som bara några ex. Samma dubbelmoral-förbjudet i Sverige men tillåten import. Att jämföra med kvinnors rätt då man kommer till Sverige

    • yorkielove 13 september, 2016 den 12:20 #

      Kristina, svaret på båda problemen kvinnosyn och importering av föda från andra länder, som inte accepteras i Sverige är, enligt min mening, utbilldning.
      Att Findus säger att Thaikyckling uppföds på samma sätt som i Sverige säger en hel del om den Svenska strutsmentaliteten – och om Svenskars ”vi är bäst i världen mentalitet”.
      Och män, som flyr till Sverige ( från 1000 år tillbaka) ska förstås anta svenska regler direkt. Ja önskvärt och de brott de begår oacceptabla, men möjligen förståeliga mot den bakgrunden.

      • enkiruna 7 oktober, 2016 den 06:17 #

        Utbildning räcker inte. Här behövs av-programmering av värsta slaget. Man måste tänka kult-indoktrinering. Det går inte ur för man ger någon lite utbildning och hoppas på det bästa. Att riskera oskyldiga människors liv för att vara snäll mot främmande män är liksom… tja, inte snällt i längden. Man måste tänka på sina egna barn först innan man bjuder in en främling från Afganistan att bo med dem. Speciellt när de som gör det inte har en susning om vad för kultur snubben kommer ifrån. Helt vettlöst. Jag blir mörkrädd när jag ser sånt. Man får hoppas det var en schysst kille, men skulle jag ta risken med MIN dotter. Aldrig.

    • sverigevän 13 september, 2016 den 04:06 #

      Helt rätt, tack!

    • nimby 13 september, 2016 den 06:45 #

      Bli vegan! Det är den enda rätta vägen.

  9. forystablogg 13 september, 2016 den 10:46 #

    Afghansk man sätter skräck i sin släkt som han har på en dödslista.
    – Vi är livrädda. Vi sitter hemma i våra lägenheter allihopa och vågar inte gå ut, berättar en anhörig till 38-åringens exfru som han tidigare hotat och misshandlat.
    http://www.sydsvenskan.se/2016-09-12/planerade-att-morda-haxor-nu-ar-han-pa-rymmen
    Släktingarna är väl bara skrämda av någon artikel de råkat läsa…

    • yorkielove 13 september, 2016 den 11:27 #

      Jag utgår ifrån att dessa kvinnor har förstahandsinformation, vilket inte de svenska kvinnor har, som läser artiklar via media.

  10. Realisten 13 september, 2016 den 09:20 #

    Herregud Celia, lämnade du kvar huvudet på kudden när du steg ur sängen idag?!

    • yorkielove 13 september, 2016 den 10:06 #

      Ja Realisten, man tänker bäst då!
      Testa!

  11. sverigevän 13 september, 2016 den 08:53 #

    Ja se dessa muslimska kvinnor eller vad de nu kan kallas där i sina tält eller hucklen?
    Hårdukar var vanliga tidigare i vårt land men sedan ville våra kvinnor visa sin skönhet och frisörsalongerna exploderade i antal.
    Min frissa fick in en hucklekvinna och naturligtvis med väktarmannen som ville att dörren skulle låsas när slöjan föll…frissans kommentar: UT MED ER!
    Ja jösses hur vårt samhälle/gaturum har mörknat/beslöjats, usch!
    Förbjud islam i västeuropa är mitt krav och visa ut de som beslöjar sig från vårt land, basta!

    • AMD 28 november, 2016 den 10:18 #

      Heder åt den frissan, hälsa från oss också! (För jag utgår ifrån att hon behöll sin kund inne!)

  12. yorkielove 13 september, 2016 den 07:43 #

    Nej Astrid, du uppviglar inte afgahnska kvinnor utan de svenska. Liksom tankar som dessa i andra länder, som tar emot flyktingar uppviglar befolkningen i de länderna.
    Sådana tankar sprider sig som du beskrev ang. kvinnan, som inte vågade gå ut i svampskogen.
    Antingen är man rädd, vilket många verkar vara, eller också inte.
    Men man ska, som jag tycker, inte skrämmas till rädsla.
    Jag gillar din blogg, Astrid, för det mesta, men jag har personligen träffat så många syrier, afgahner.. att jag ser en annan bild än dig ( i och med att jag jobbat i de länderna).
    Om tankar som dina här i bloggartikeln att våld och rädsla kommer att forma Sverige beror det delvis på denna artikel.

    • forystablogg 13 september, 2016 den 09:20 #

      Vi har aldrig tidigare haft stora grupper av unga män som drar runt och skriker och väsnas och skrämmer människor, rånar ungdomar och gamla. Kvinnor som blir ifattcyklade, nerdragna och våldtagna mitt i ett samhälle, medelålders kvinna som går ut för att plocka svamp och blir gruppvåldtagen i skogen, tonårstjejer som blir omringade på festivaler av 10-tals unga män som försöker slita av dem kläderna. Detta händer varje dag nu och det har med de unga männens inställning till kvinnor att göra. Kvinnorna är inte ”uppviglade” av mig eller någon annan. Jag vet att du flyttat från Sverige så du ser inte den rädsla som breder ut sig bland kvinnor här. Den beror inte på att kvinnor läser om hur kvinnor behandlas i männens hemländer.

      • yorkielove 13 september, 2016 den 09:53 #

        Ja, Sverige har länge levt i en idyll till skillnad från många andra länder i världen och många har säkert glömt hur kvinnor kunde förtryckas av svenska män tidigare i historien. Och även kan just nu.
        Jag är mycket medveten om den rädsla som breder ut sig bland kvinnor i Sverige, som, enligt mig, till stor del är obefogad och, som jag sagt, till stor del beror på felaktig information.
        Tragiskt givetvis att de förekommer.
        Jag undrar om det varit svenska män som våldtagit svenska kvinnor, vilka rubriker hade då förekommit?
        Och vilka rubriker får de övergrepp, som förekommer i Afghanistan av utländska s.k. hjälparbetare ( svenska t. ex.) i svenska medier?

        • forystablogg 13 september, 2016 den 10:39 #

          Jag har aldrig hört talas om att unga svenska män går ut för att råna och våldta i grupp! Växte vi upp i samma land?

          • yorkielove 13 september, 2016 den 11:24 #

            Oavsett om man våldtar eller rånar i grupp är brottsrubriceringen våldtäkt eller rån.

            • forystablogg 13 september, 2016 den 11:46 #

              Det är en helt ny företeelse! Blev först känt i väst pga händelserna på Tahrirtorget.

              • yorkielove 13 september, 2016 den 12:50 #

                Problemen finns i alla länder, även om de inte kommer upp till ytan.
                Sen bedömer var och en om en gruppvåldtäkt är värre än en upprepad våldtäkt under flera år.
                Det är inte det jag diskuterar utan spridning av hat mot flyktingar just pga att de inte är svenskar.
                Om de har samma bakgrund, samma språk i ett land, där alla andra har ett annat språk, är det, för mig, troligt att de hänvisas till varandra, om de inte får annat väsentligt att syssla med.
                När en del svenska män inte ”har ögonen på sig i Sverige” kan de drabbas av ”blackout ” i andra länder och sjunker 1000 år tillbaka.

              • yorkielove 13 september, 2016 den 01:00 #

                En helt ny företeelse i Sverige, möjligen, men inte i andra länder, Indien tex.
                Sverige är inte världens mittpunkt.

                • forystablogg 13 september, 2016 den 01:57 #

                  Jaha och vad var det för fel på att behålla vår idyll? Varför importera problem som vi inte vill ha bara för att samma problem finns någon annanstans? Varför ska svenska kvinnor ha det lika dåligt som afghanska eller indiska?

                  • yorkielove 13 september, 2016 den 02:25 #

                    Svenska kvinnor har det inte lika dåligt som afghanska eller indiska.
                    Vi importerar problem för att vi är en del av välden och inte en isolerad enhet oavsett var vi bor.

          • yorkielove 13 september, 2016 den 11:52 #

            Ja, vuxit upp i samma land, men fått olika upplevelser därefter.
            Tur att de inte alltid är desamma för då sker ingen utveckling.

            • sverigevän 13 september, 2016 den 04:11 #

              Kallar du detta utveckling, ja jösses
              Mitt förslag är att du flyttar till MENA och upplever vad din kvinnlighet betyder i dessa länder, herreminskapare, dumheterna från dig är rent kvinnofientliga, usch!

        • nimby 13 september, 2016 den 06:53 #

          Sista meningen i texten angående övergrepp i Afghanistan är något som absolut borde skrivas mer om. Skamligt beteende utan tvekan och det verkar smusslas undan… tänker på Kompass som arbetade och avslöjade perverst folk och därför fick problem.

          • yorkielove 13 september, 2016 den 07:33 #

            Ja nimby, Kompass och många andra kan berätta mycket om svenska och andra FN soldaters aktiviteter i Afrika, Afghanistan och andra platser. Inte sällan massvåldtäkter.

  13. yorkielove 13 september, 2016 den 02:15 #

    Usch, vilken hemsk, generaliserad artikel, som inte gör det lättare att integrera nya medborgare!
    Ja, vi kan göra det lätt för oss och säga att det är politikernas fel, som tagit på sig mer än de klarar av, men vi har alla ansvar för att människor ska integreras i de länder de kommer till.
    Och det görs inte genom att skriva, generaliserande, uppviglande artiklar om en grupp människor, som vill förbättra sina liv.
    Det du beskriver är hur de har det, som har sämst mòjlighet att utbilda sig indoktrineras- och de flesta av dem har ingen möjlighet att ändra på det. De förblir kvar i Afgahnistan, eller någon annanstans.
    En del lyckas verkligen fly och även ge rubriker i skvallerpressens upplagor.
    Men alla de, som inte ger rubriker uppmärksammas inte.
    Så länge det skrivs artiklar som denna kommer våld och rädsla att forma länder.

    • forystablogg 13 september, 2016 den 07:18 #

      Det där förstod jag inte alls Celia. Uppviglar jag afghanska kvinnor? Vi har vår allemansrätt och vi har i generationer gått ut i skogen för att plocka bär och svamp. Jag finner det oerhört skrämmande att kvinnor säger sig avstå från det av rädsla för att bli överfallna! En helt ny företeelse för Sverige att kvinnor inte ska kunna känna sig trygga ens på skogspromenaden.

    • forystablogg 13 september, 2016 den 07:25 #

      De personer jag skriver om har inte ”lyckats fly”. Släkten har samlat ihop medel för att betala flyktingsmugglarna för att skicka sönerna till Sverige för här ifrågasätts inte åldern och här får man mest betalt utan motprestation. Kvinnorna som kommer hit får fortsätta att leva med våld och rädsla för vi har ingen plan för att hjälpa dem varken där eller här. Och det är ett faktum att kvinnorna får så bra betalt av samhället att stanna hemma så något incitament att lära sig språket och söka arbete finns inte. Och det är kvinnorna som uppfostrar nästa generation men kvinnorna ingår inte alls i integrationen. Vilka ser du på arbetsförmedlingen? Inte är det kvinnorna!

  14. robert 12 september, 2016 den 07:12 #

    Good grief, Astrid! You just broke your own personal record!

    När ska du börja skriva på avpinkat.se (eller vad det nu heter)?

    • sverigevän 13 september, 2016 den 08:54 #

      Avpixlat.se, Exponerat.se, Friatider.se, Ledarsidorna. se är några anti-PK-sajter, vassego!

    • nimby 13 september, 2016 den 06:56 #

      Vad är problemet? Gissar att du bor kritvitt.

      • robert 17 september, 2016 den 08:55 #

        Nej, sannerligen inte. Inte heller bor mina barn och barnbarn ”kritvit”.

        Själv då? Hur har du det i din lilla back yard?

        (Sen förstår du väl att hur och var du eller jag bor har absolut noll betydelse.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: