Veckans brott

23 Mar

Programmet ”Djurskyddarna” som i folkmun döpts om till ”Veckans brott” eller ”Finn fem fel” håller stilen. Här visas inte bara amatörmässig hantering av djur upp, utan även lögner och rena lagöverträdelser.

GBWVi börjar med att köra fram djurtransporten med körförbud. Den har nu används i alla program för att lasta såväl kor som hästar. Polisen som skall beivra trafikbrott kör bakefter. Fredrik Lundgren, t f chef för den grupp som håller i avtalen hos polisen, verkar mest bekymra sig om att de inte skall ha någon som kör bort alla djur.

hornSå lastar vi stora djur med långa spetsiga horn utan skydd tillsammans med kalvar. Är man rädd för djuren håller man sig lämpligen utanför staketet.

kalvEn kalv lyckas man skrämma iväg när mörkret sänker sig.

utan vindskyddDet är anledningen till att ta djuren. Konstigt att de klarat sig ett år utan mat…

inte kollat vatten…och utan vatten. Vindskyddet är osynligt…

badkar…liksom badkaret.

hästarSå lyckas man, på ett annat ställe, stressa upp två stora, runda hästar och en överrund åsna som sägs ha ont i fötterna pga överutfodring. Fettnacken syns tydligt. Minst en häst sederas för att de klarar inte av att lasta dem och det är inte första gången.

hungriga2Så runda blir de förstås när de saknar mat och är väldigt hungriga enligt Henriette Bonde.

vindskyddEtt jättefint vindskydd och foderbal tyder naturligtvis på lidande djur.

ÅsnanDen lilla åsna som påstås ha så ont i sina fötter att den sedermera botas med ett skott i pannan av djurräddarna, tvingas också upp på transporten. Inget djur är för skadat, sjukt eller högdräktigt för att transporteras och inkvarteras för en bra slant. ”Hästar som är sjuka eller skadade får inte transporteras” (jordbruksverket). ”Du ska alltid ta med hästens hästpass” (jordbruksverket). ”Alltid” tolkar vi som ”aldrig”, det går så bra så.

Inget djur är värt rehabilitering trots stora fakturor till polisen, donationer och gratisarbete. En rädd hund, en tjock åsna eller en vanlig katt skickas alla i döden.

lågt takTransporten har bara ett fack, det längst bak, godkänt för stor häst. Övriga är för låga. Men det bekymrar inte djurräddarna som i varje program lastar stora hästar i boxar med för låg takhöjd.

överraskningEn tik som strax ska valpa transporteras och stallas in. Micke släcker ljuset och hon lämnas ensam för natten. Trots att det enligt SPCAs §16 tillstånd skall finnas bemanning nattetid. Det är en stor hund så det går bra denna gång. Betydligt sämre gick det för den lilla pomeraniantik som också transporterades för kort tid innan valpning. Hennes valpar dog.

en timmeDet är inte så konstigt för de unga tjejer som tycker det är mysigt att gulla med valpar har ingen utbildning för att hjälpa en valpade tik. Trots överbeläggning av djur och höga intäkter snålas det på personal. Tillståndet gäller för förvaring och utfodring av högst 50 hundar, 30 katter. Det kan finnas så mycket som 70 hundar en helg på två ”volontärer”. ”Personalen ska anpassas efter det antal djur som förvaras”, står det i tillståndet. Det fordras en personal per 10 hundar och en per 20 katter.

”SPCA Swedens verksamhet består av att ta emot upphittade djur, djur vars ägare inte längre kan behålla dem eller så kan polisen överlåta omhändertagna djur till föreningen om polisen inte har hittat nya hem åt djuren inom deras föreskrivna tid. Personalen i föreningen består av volontärer samt Djurambulansen i Skåne AB´s personal. Mikael Gustavsson har efter kontrollen meddelat att det är han och Sebastian Borg som är ansvariga för djurhållningen. All personal får utbildning för
hunddagis/hundpensionat.” Som vi sett så förs omhändertagna djur direkt till SPCA trots avsaknad av avtal med polisen.

Självklart blir djuren lidande. Hundar rastas inte och städningen blir eftersatt.

Så här kul kan en hund ha det hela dagarna bakom taggtråden på SPCA i Örkelljunga. Micke blev arg och stängde in hunden. Problem solved!

 

128 svar to “Veckans brott”

  1. Stick it 2 april, 2016 den 03:11 #

    Jag uppmuntrar alla att gå in på TV4:s webbsida och mejla dem om att de ska göra en uppföljning om vad som skedde med djuren som varit med i programmet ”Djurskyddarna”!

  2. Anette 31 mars, 2016 den 11:42 #

    Där är mycket som inte stämmer. Att ingen lyckas få stopp på det hela är märkligt även om både viss polis o länsstyrelsepersonal finns på deras avlöningslista. Under 2014/2015 har nog i runda slängar 15 personer slutat jobba där. Allt som går fel och uppdagas skyller man på veterinären och personalen trots att inget får göras utan ett godkännande från ägaren.

  3. Carina Hedberg 27 mars, 2016 den 07:34 #

    Det finns en anledning till varför djur ska veterinärbesiktigas både före och efter transport! Fullt friska djur kan bli smittade av burar och fordon som används vid transporten och det är viktigt att fastställa smittkällan.

    Att Djurambulansen i Skåne AB inte sanerar vare sig lokaler eller fordon mellan varje djurbesättning är ingen nyhet. Dessutom är det enkelt att skylla all skit på djurägare!

    Bara för nämna ett exempel så transporterar åkeriet djur med pälsätare vilket får följden på grund av företagets bekvämlighet och oförmåga att efterkomma smittskyddsföreskrifterna att efterkommande djurbesättningar beskylls för att vara TOTALT NERLUSADE vid omhändertagandet!

    Men faktum är att smittbärande djur oavsett vilken smitta det gäller får inte transporteras ifrån platsen där de befinner sig och detta ligger på Länsstyrelsens lott att förhindra då myndigheten ansvarar för smittskyddet inom länet!

    Vidare kan man undra varför personalen vid Djurambulansen i Skåne AB Höganäs och vid SPCA i Örkelljunga rastar omhändertagna hundar i villaområdena i Örkelljunga?!

    Har de inte tillräckligt stor areal att rasta hundar på där de bedriver sin verksamhet?!

    Eller är det för att öka efterfrågan på Länsstyrelsens tjänster vad gäller offentliga djurskyddskontroller efter ”inkommen anonym anmälan”?!

    • Stick it 29 mars, 2016 den 12:28 #

      Kan även vara för att snoka efter djur kring området som de sedan beställer av länsstyrelsen i samarbete med polisen.

  4. Carina Hedberg 25 mars, 2016 den 09:17 #

    Nu är jag så jävla förbannad så nu måste jag lyssna på lite 60-tals musik, särskilt texten!

  5. Carina Hedberg 25 mars, 2016 den 09:02 #

    En alert liten hund som bedömer att den stora svarta tratten på två ben som både kan bli lång och kort kan vara farligt eftersom den rör sig, speciellt riktar in sig på och liksom förföljer hunden behöver ha sig en markering om att hålla sig på sin kant annars blir det andra bullar av, blir av lekmannen MIKAEL GUSTAVSSON klassificerad som ”aggressiv och omöjlig att omplacera” enbart för att ”BIG MIKE” har så jävla dåligt tålamod med djur som alla enligt hans mening ska lyda hans minsta vink i alla lägen annars är det döden som gäller blir på obefintlig grund avlivad därför ”DET HAR MIKAEL ”DJURHJÄLTEN” GUSTAVSSON SAGT.” Mikael Gustavsson, Petra Borg, deras son Sebastian W Borg, Soini Hartikainen och så lilla Sara från SPCA i Örkelljunga och Djurambulansen i Skåne AB Höganäs är vanliga jävla knegare och har absolut ingen kompetens inom verksamhetsområdet. Dom är inget annat än Sveriges största socialfall som lyfter ekonomiskt bistånd som ligger utanför ramen för de årliga kommunala anslagen från högre ort. Är det djurskydd att avliva djur som beter sig naturligt?! Av djurskyddslagen framgår följande: 4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

    • Stick it 29 mars, 2016 den 12:34 #

      Sebastians fulla namn är Mikael Sebastian Borg. SWB vill nog inte misstas för den aktuelle fästingen.

  6. Johan L 24 mars, 2016 den 11:56 #

    Dessa grisar får mig att spy, om de tittat på sig själv lite hur de ser ut innan de uttalar sig.
    Så vidrigt , de måste vara rent ut sagt korkade då de inte ser att dessa djur hade fått mat och vatten.
    Avliva verkar vara det enda de kan
    Djuren är tydligen inte ens värda att behandlas
    Lätt att de hade kunnat rädda åsnan .
    Tvivlar även på att hunden var så farlig att den behövde avlivas, det jag sett av dessa programmen har fått mig att inse att det är verkligen sant hur länsstyrelsen , djurambulansen polis hanterar omhändertaganden, olagligheterna , enligt lag får man inte ge lugnande inför en transport och jag kommer att ta upp det.., vad som förvånar mig är att tv 4 sänder denna smörja …

    • AMD 26 mars, 2016 den 12:14 #

      Grisar? Var det grisar med denna gång?

    • vetteljus 7 augusti, 2016 den 02:58 #

      Misstänker starkt mutor och lite beställning på getkött till behövande nere i storstaden. Därför. Så j-la fult gjort mot både de oskyldiga djuren (som plågades både före och under och efter transporten av dessa omänskliga svin) och mot ägaren (som inte respekterades och kördes över i värsta maffia stilen).

      Det här ger ju en ren ångest att de ska komma och jävlas med en själv och folk man känner som har något de vill ta ifrån en. Och med skydd av ”myndighet” kunna bestämma att saker är som de säger, utan bevis och bara en massa okunnigt tyckande. Om en veterinär var där och tyckte det här gick rätt till ska den tas ifrån sitt leg och åtalas.

      • vetteljus 7 augusti, 2016 den 03:21 #

        Sorry, fel blogg. Hade båda uppe samtidigt. Detta om getterna. 🙂

      • forystablogg 7 augusti, 2016 den 10:27 #

        Lätt att skrämma en äldre kvinna som inte ens har en telefon som går att fota med. Drivkraften är självklart pengar och här pratar vi sexsiffriga belopp. Poliserna är bara nyttiga idioter. Man behöver inte sänka begåvningskraven mer i den kåren.

  7. A.nette 24 mars, 2016 den 11:38 #

    Hur vore det om man verkat ner åsnans hov , ursäkta de har ju klövar säger djurambulansen, är det deras veterinär som lärt dem att åsnor har klövar ? varför avliva denna fina åsna , eftersom jag har stor erfarenhet vet jag att så där kan de bli väldigt snabbt på en månad om de har fång och det går att fixa med rätt kost mineraler och motion och så verkar man , kapar tån och tar bort kanterna, har sett det hur många gånger som helst att det går bota hästdjur med fång på väldigt kort tid , och de ponnyer som fått den behandlingen jag pratar om har efter några månader kunnat ridas för fullt igen utan anmärkning, idag är det gammaldags att säga att fång inte går att botas , uppdatera er lite innan ni avlivar så fina gulliga djur för andra människor och speciellt så ska ni inte hålla på med sånt inte ni begriper , skamlöst , jag tyckte verkligen synd om djuren då dessa klåpare tog dem

    • forystablogg 25 mars, 2016 den 11:54 #

      Nu får du förstå att det är en affärsplan att minimera utgifterna och maximera fakturorna. Det har gett fint resultat. Djurambulansen i Skåne AB har från 2013 till 2014 ökat sin vinstmarginal med 100% till 40,3%.Det är fullt i klass med företag som hyr ut flyktingboenden. Liksom McDonalds skär Micke ner på alla utgifter, som utbildade anställda djurskötare, hovvård, tandvård, pälsvård och annan rehabilitering. Omsättningen var 2014 över 11 miljoner och det kan knappast förklaras med att skånska djurägare blivit dubbelt så dåliga djurhållare på ett år. Ofta initierats avlivningen av Micke och legaliseras i en mejl till någon länsveterinär som inte ens sett djuret. För några år sedan fick han en lördag tillåtelse att avliva två arabhingstar som han hämtat och kört sederade dagen innan. Orsaken till begäran enligt honom var att de bets! Troligen var de döda redan vid ankomst eftersom sedering kan ge andningsstillestånd. Så döljs djurskyddsbrott och det sker med länsstyrelsens godkännande.

      • Stick it 29 mars, 2016 den 12:41 #

        Avskyvärt. Jag hatar den jäveln och de som stödjer honom.

        Att folk och företag kan få för sig att skänka saker och sponsra denne fästings verksamhet är obegripligt. Vid det här laget borde alla upplysts om vad det är som pågår.

        • vetteljus 7 augusti, 2016 den 03:03 #

          En gång gjorde jag ett test med foton på antingen massmördare eller programmerare. Man skulle gissa vem som var vad och jag var sjukt bra på det. Missade bara på ett supergammalt foto på någon som såg ut som en programmerare, men tänkte ”inte fanns det väl datorer då”. Hade glömt att första datorn 1947 och det var han på fotot! hahaha… Vart jag försöker komma är att jag hade direkt satt M.G. i facket massmördare. 😦

  8. AMD 24 mars, 2016 den 09:04 #

    Visst finns det misskötta djur i vårt land. Men man skulle önska att lst hade som rutin att först och främst samråda med djurägaren, utan att kosta en massa pengar för varje besök. Dessa avgifter gör nog inte så mycket för den som har tusentals djur och lever på det, men för den som har ett lönearbete eller en liten pension är de betungande, och hindrar många förbättringar för djuren!

    • forystablogg 25 mars, 2016 den 12:03 #

      Syftet är inte att göra det bättre för djuren. Då skulle man ordna kurser för djurägare! Syftet är att ta djuren, det handlar om stora pengar, och straffa djurägare. Dessutom har handläggarna ingen kunskap att ge råd i djurskötsel. Vi såg i ett av de tidigare programmen en hund som omplacerades. Den hade mycket tandsten och den nya ägaren fick själv bekosta åtgärder för detta. Veterinären på TV ansåg att det var ett lidande för hunden men ändå fick den ingen tandvård trots alla donationer och de 200:- per dag som den drog in som polisen betalade. Mest märkligt är dock att i kontrollrapporterna har handläggarna inte uppmärksammat tandstenen vilket gjorde att hunden fick lida alldeles för länge. Hur svårt kan det vara att ha en klotång och en tandstensskrapa i fickan och visa djurägaren? Tydligen alldeles för svårt för vissa.

      • Kickan 25 mars, 2016 den 06:32 #

        Nej det här handlar inte alls om något djurskydd, i Djurambulansens fall handlar det precis som du skriver om, pengar, det är ju ett företag, och precis som vilket annat företag som helst så vill man ha intäkter, han kunde lika gärna varit i byggbranchen….fast där har han ju varit en sväng..det gick ju lite sådär 😉

        Spca däremot är en ideell förening, och går man in och läser under fliken OM, på deras FB sida, så får man sig ett gott skratt….där kan man läsa att dom ska arbeta förebyggande och hålla en ödmjuk ton…
        Är det någon som har sett en smula ödmjukhet i TVprogrammet ?

        Utomlands har ju Spca fått kritik för att dom också gått från det där med ödmjukhet och förebygga…dom har istället satsat alla donerade pengarna på att åtala gamla tanter som inte bytt i kattlådan.

        • forystablogg 26 mars, 2016 den 05:48 #

          Spca Sweden är bara ett skatteupplägg för Djurambulansen. Det är bara ett namn som vem som helst kan använda och har inget med föreningar med liknande namn utomlands att göra. Syftet är att minska insynen och kostnaderna och maximera vinsten på djuren.

          • yorkielove 26 mars, 2016 den 06:20 #

            Djurambulansen i Skåne AB och SPCA passar så bra ihop med deras lurendrejeriverksamhet, när de vill utge sig för att vara något annat än de är.
            Titta på SOS Djur, också på TV4. De är riktiga Djurambulanser, liksom ASPCA bryr sig om djur.

          • Kickan 27 mars, 2016 den 01:58 #

            Ja Namnet Spca kan vem som helst använda sig av.

            Det namnet har vi fått intryckt i vårt medvetande via media i rätt många år nu, så det är väldigt smart att använda sig av det, folk känner igen det från TV och har således inga problem med att swischa över en slant till vad dom tror är ett gott djurskydd.

      • AMD 26 mars, 2016 den 12:20 #

        Jag fortsätter att önska! Jag önskar att alla länsstyrelser hade bra rutiner. – Och jag önskar att de bästa inspektörerna kunde få mera beröm, så att andra kanske så småningom kunde ta efter dem.

  9. JK 24 mars, 2016 den 04:38 #

    Jaa jeg under hvordan man lyckkes med falsk polisen att bryde ind i hem ude hus randsordningen och nogen form for pappa att have lst chef til at spiller mere end 2 rollen som aktionist och razzia epskert ,vrövle i ord och forgive at de har styr på alt .. samt tage mester Tyven med som er kendis på drab af djur! .. samt en masse medbeslæbenden folk som Denne Mikal Gustvasson .der driver en KZ lejer for dyr hvor så mange små töser Der alle forguder hans påhit .. Her forgiver de alt andet end at rede djur her få man Mishandle dem med at transportere og jage djur rundt i huset ude Dommerkendelse knække deres ben och låte dem vare i chok alt i mens at ingen 3 Øje får syn på vad som forgår i disse hem man tømmer ud i all hast helt åbenlyst er Ulovligt for at kunne Tyvstjæle djur i et Lan man sitter på to stole , dette forgår ude Forsvar .Tolk och viden . endda stjæle EU Pas och papper på djur som alle var chippet, at disse selv samme djur var i fin stand at chefen sage dette til en advokat per tlf .. .. trods deres höje ålder som man heller inte hatte fuld vide om men fik lov at Gisse sig frem på falske intyk . att man under hvem som har tage amatør kort i svat och vid och forklaringen for at kunne medvirker til groft Fortal och bedrag , i embedes recie alt i alt mens en Tik af stor værdi och even ejes af nogen anden .. skal mishandle så hun taber sine små valpa och flere djur i denne mängte som tags .. forsvinder ud i det blå even skule i form af Lögner vare syke och even dö selv . det få vare den rene skämt . Ni få vare temmelig samvittigsbetonet af denne kriminelle verden om består af en helt Ny påhit for at tømme ud folks liv ved falsk påhit
    hele denne enhed af folk som Misbruger Loven for at lossat at vanlige folk er stupide och inte alls har vide om vad der forgår .. men joo det gör vi .. i mens djur dör och forsvinder skal dette blive rats forfuldt med even navn och addd ud alle vejen så folk selv kan se skilda på Rat och vrang .. Men sandheden kommer frem snart !!

  10. Bestulen 24 mars, 2016 den 03:26 #

    ”En kalv har rymt och tiden rinner iväg.” Vad är det personen på bilden håller i för någonting?

    Tjockskallen Sebastian Borg, Mikael Gustavssons 21-årige son, verkar ha tokätit stulet kött.

    • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 03:55 #

      Synd att ingen hann förgifta det först.

    • AMD 24 mars, 2016 den 08:49 #

      Det är en vägpinne, de är av plast och väger ungefär ett halvt kilo.

      • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 10:13 #

        och en vägpinne är vass och kan skada djuren

    • forystablogg 25 mars, 2016 den 12:08 #

      Han har ryckt upp en snökäpp. När man inte är proffsig med rätt utrustning får man improvisera! Korna som man tog i förra programmet tog det två dagar att lasta!

      • AMD 26 mars, 2016 den 12:09 #

        Snökäpp heter det, tack!

  11. Kickan 24 mars, 2016 den 03:08 #

    Jag begriper inte varför man envisas med att kalla det här programmet för djurskyddarna
    ? Ett företag som döpt sig till Djurambulansen i Skåne, som på uppdrag av polisen transporterar djur som Länsstyrelsens sk djurskyddsinspektörer/kontrollanter eller vad dom nu är, beslutat att omhänderta…. Dom här knallhattarna är väl inga djurskyddare….på sin höjd transportörer. Sen när har transportörer getts utrymme för att spy ur sig massa tyckande om det dom jobbar med….i TV dessutom ? Blir ju inte bättre av att dom är för dråpliga och helt sanslöst okunniga…hade varit bättre om dom körde kadavertransporter, levande djur kan dom ju inte handskas med.

    • Bestulen 24 mars, 2016 den 03:30 #

      Djurtjuvarna är en mer lämplig beteckning.

      I övrigt ser Djurambulansen i Skåne nog sina transporter som just kadavertransporter. Djuren råkar leva just då men i deras ögon är de redan döda och Sebastian Borg kommer att vara först med att äta.

      VIDRIGT.

      • Kickan 24 mars, 2016 den 08:35 #

        Ja med den lastkunskapen så hade det varit bättre om dom avlivade djuren innan lastning…rent bedrövligt att se. 😦

        Men man märker ju att tittarna som gillar detta är precis lika okunniga, så det får man väl trösta sig med i allt elände.

  12. yorkielove 24 mars, 2016 den 01:02 #

    Det värsta med dessa ”djurskyddare” är att de kan säga precis vad som helst nedsättande om djurägare och sen behandla de omhändertagna djuren betydligt värre än de beskriver att djuren tidigare skötts.
    Mina hundar var ”det värsta man sett”, jätte välskötta, som blivit BIR på utställning 2 veckor innan omhändertagandet! Ingen behövde klippas. En blev rakad bak till, fick ett svårläkt sår där enl. uppfödaren, som fick tillbaka sin hund. ( Inte lst, Skåne).
    Tyvärr samma typ av människor på alla lst’erna: Försöker kompensera sin okunskap om djur och människor med maktdominans och hemsnickrade ”lagar”. Alla intyg och skrivelser som inte passar dem ”försvinner”.

    • AMD 24 mars, 2016 den 08:53 #

      Dessbättre är några länsstyrelser något bättre! 🙂

      • KN 26 mars, 2016 den 12:48 #

        Vilka då?

        • AMD 27 mars, 2016 den 10:29 #

          Nästan alla är bättre än de i Skåne och Västergötland …

          • KN 28 mars, 2016 den 03:50 #

            Det tror jag inte. Gräv så får du se, samma skrot nästan överallt. Bättre att polisen får sköta djurskyddet.

          • Stick it 29 mars, 2016 den 12:58 #

            Polisen ska absolut inte syssla med djurskydd. De som är inblandade i mitt ärende skulle jag hänga i närmaste lyktstolpe om det vore lagligt.

            Det ska vara som det var förr dvs kunnigt folk som arbetar förebyggande och upplysande och inte ägnar sig åt att stjäla andras djur. Äkta djurplågare ska förstås fråntas djuren och skaka galler.

          • yorkielove 29 mars, 2016 den 01:08 #

            Jag håller helt med dig, Stick it!
            Människor som ”bara följer lagen” utan att ens reflektera ska inte syssla med vare sig djur – eller djurskydd.

          • Elisabeth Boström 29 mars, 2016 den 06:14 #

            Polisen när var dom till för vanligt folk dom håller med länsstyrelsen i allt så till den milda grad att även dom vittnar falskt och lägger ner alla polisanmälningar som djurägare gör när dessa blivit utsatta för brott.

    • vetteljus 7 augusti, 2016 den 03:51 #

      VA? Det krävs ju att man har oerhört välskötta djur för att få såna utmärkelser. Tror snarare att de ville kommat åt dina hundar PGA att de var så fina.

  13. Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 08:21 #

    Jag har lyssnat på den fruktansvärt skrikande hundens rop på hjälp när den blir misshandlad för så låter hundar när dom skriker av smärta och rädsla jämför med aftonbladets film om den rumänska valpen som blivit gravt misshandlad fruktansvärt djurplågeri är vad mikael gustavssom och polis länsstyrelse med flera utsätter dessa stackars omhändertagna djur för. Sen har vi vetrinärerna som skriver falska vetrinärintyg på friska djur vetrinär Ylva Naeve som även arbetar på Ugglarps gård samt vetrinär elina persson som arbetar på Öresunds vetrinärklinik och ägaren till Öresunds vetrinärklinik Dragan Panic som tycker det är helt normalt att man hittar döda djur på anläggningen i stort sett varje dag
    och detta på grund av bristande tillsyn och smitta på anläggningen som är registrerat som att bedriva vetrinärverksamhet, men lämnar man sitt djur till tex ett djursjukhus så dör inte djuren av smittor som hos spca djurambulansen detta innebär att rengöring och sanering inte sköts på rätt sätt.Sätter man sin hund på ett hund eller katt pensionat så dör dom inte av smittor.15-20 hundar hittas en morgon med blodig diarre en hund har självdött under natten om det gått så långt så har ju hundarna varit sjuka en längre tid och grava brister i djurens skötsel och tillsyn för att det ska gå så långt.FRUKTANSVÄRT DJURPLÅGERI I SVERIGE MED VÄRDENS SÄMSTA DJURSKYDD DÄR SVENSKA FOLKET BETALAR MED SIN SKATTEPENGAR TILL ATT DJUR PLÅGAS IHJÄL.

    • forystablogg 24 mars, 2016 den 09:27 #

      Det är länsstyrelsens skyldighet enligt lag att lämna åtalsanmälan vid misstanke om djurskyddsbrott och tjänstefel att inte göra det. Det är polisen som skall bedriva förundersökning. De har larmats gång på gång men struntar i detta. Ett bra exempel är när Micke o Co anmäldes av en privatperson för den olagliga transporten av getterna. Då gjorde inte Mattias Gårdlund (transportansvarig) någon anmälan utan gjorde en egen ”utredning” där de närvarande inspektörerna (den ene kompis sedan de jobbade tillsammans i Sjöbo) uppmanades ”försöka minnas” vilken bil som lastat djuren. Självklart hade båda efter blott några veckor drabbats av total minnesförlust och Gårdlund konstaterade att inget olämpligt försiggått. Man enades om att en helt annan transportör, Pommer, med grisbil varit där och Micke hade inte alls varit med! Pommer är delägare till hästen Mister Pooh (http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Falttavlan/2013/12/Mister-Pooh-raddad-at-Lindback/) som rids av en god vän till Gårdlund (https://forystablogg.wordpress.com/2014/11/30/fortroendeskadliga-bisysslor/).

      • Bestulen 24 mars, 2016 den 03:09 #

        Som vanligt pågår korruption och inkompetens i detta SKITSVERIGE.

        • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 03:59 #

          I Sverige där överklagar länsstyrelsen åt en sen fortsätter förvaltningsrätten man behöver inte ens veta vad dom överklagar det kommer senare.

      • Bestulen 24 mars, 2016 den 03:39 #

        Om länsstyrelsen inte åtalsanmäler vid misstanke om djurskyddsbrott dvs begår tjänstefel… var ska man anmäla dem någonstans? Jordbruksverket? Polisen? Justitieombudsmannen?

      • forystablogg 26 mars, 2016 den 07:20 #

        I nästa veckas brott kommer ni att få se det som jag skrev om i https://forystablogg.wordpress.com/2015/12/21/arets-julinsamling/. Det är dessa hundar och katter som efter TVÅ månader på SPCA blev dödssjuka och minst en katt har avlidit av konstaterad parvo. Det är dessa små hundar som har haft blodiga diarréer och en har förblött. Djurambulansen skyller på förra ägaren att de inte var ”vana vid vanlig hundmat”. Var det hundmaten med utgånget datum som hittades på tippen och skänktes till SPCA?

        • Elisabeth Boström 26 mars, 2016 den 08:08 #

          Det måste vara en fruktansvärd sanitär misär hos spca djurambulansen då till och med fullvaccinerade djur dör.
          Dessutom så finns det rotavirus och olika typer av coccider som djuren drabbas av på spca då lokalerna inte saneras som man ska göra.DJUREN SJÄLVDÖR I SANITÄRT MISSKÖTT MILJÖ.
          FRUKTANSVÄRT DJURPLÅGERI.

          • Kickan 27 mars, 2016 den 03:11 #

            Men dom måste väl ha ett karantänstall ?

            Jag är dock icke förvånad…Verkar drivas och skötas av fullt med oduglingar..

            Dessa knallhattar har nog tagit på sig bra mycket mer än vad dom klarar av, och vad är det här med att servera mat som hämtats från tippen ?
            Det kan ju inte ens vara sant !

            Ute på kontrollerna hos djurägare så heter det att fodret ska vara av god kvalitet.

            I Tv rutan kallar Gustavsson sån här djurhållning för misär.

  14. Sara 24 mars, 2016 den 07:42 #

    Inte ett ord nämner du om hästarna och åsnans hovar? Jag undrar varför? Är det kanske för att de var i bedrövligt skick.. Kanske var det så att LS tagit rätt beslut igen.

    • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 08:28 #

      Du sara vet du ens om att det är skillnad på hästars och åsnors hovar dom skall inte ens verkas på samma sätt dom skall användas till olika arbeten. Alla gamla djur går annorlunda än unga djur så är det även för oss människor det är normalt åldrande men du kanske inte förstår detta så ta och läs på och ska vi börja avliva äldre som nu görs med djuren tycker du det är ett sånt samhälle vi ska ha är det din framtidsvision.

      • Sara 24 mars, 2016 den 09:18 #

        Ja jag vet att där är skillnad men varken ålder eller om det är en åsna eller häst gör det okej. Hovarna på gamla hästar ska vara lika välskötta som på gamla, eller menar du att man kan strunta i hovvården på äldre djur? Åldern är ingen ursäkt för dåliga hovar.

        • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 10:53 #

          Hovar kan på äldre djur få förändringar som hör till ålder tex verkade åsnan ha cushing vilket kommer med ålder och ger även förändringar både på hovar och sättet att röra sig det finns medicin mot detta och drabbade blir helt friska påvisas enkelt med ett blodprov. Förresten var det inte du som hittade 15-20 pomeranian en morgon med blodig diare och en hade självdött hoppas verkligen att det inte var du det visar isåfall din inställning till hur djur behandlas. ÄR DET OK ATT DJUREN SJÄLVDÖR UTAN VÅRD OCH TILLSYN.

          • Kickan 25 mars, 2016 den 12:20 #

            Jaha…det går alltså till lite hipp som happ där. Inte bra !
            Klippet på hunden som skriker hade ju fått vilken hundgrupp som helst att gå banans….sånt där är inte accepterat. Finns folk som skulle ringt 112 för det där.
            Sånt här verkar TV 4 klippt bort, synd kunde ju blivit en ny programserie annars ”Djurräddarna-på riktigt” eller något i den stilen.

            Bra att du skriver om detta Elisabeth.

          • forystablogg 25 mars, 2016 den 12:46 #

            Det var den fina vita unghanen Ice som hittades död. Visst var det väl si och så med ordningen där de kom i från men det här var ju ur askan i elden! Hur kan man låta det gå så långt att veterinär inte omedelbart tillkallas? Tydligen si och så med rengöring, smittspridning, övervakning, kunskap mm.Tyvärr är det inte första gången djur självdör på detta stället. Även den pomeraniantiken i samma beslag lämnades ensam och valparna dog.Det krävs stor erfarenhet för att bistå en liten tik vid valpning. Blir det problem är det bråttom till veterinär! Bråttom är det också om en liten hund får blodig diarré! Getägaren blev dömd för att hennes killingar dött av diarré. Då skall de ansvariga dömas för detta också! Detta är rent djurplågeri och helt oacceptabelt! Vi har sett på TV hur hundboxarna är inredda med soffor! Billigt men helt omöjligt att rengöra! Utbildning av Micke och Sebbe är ett rent skämt! Skulle du vilja lämna din hund på ett sådant djurpensionat och få tillbaka den död eller sjuk? För övrigt tröttnar tjejerna rätt snabbt på att bli illa behandlade och de byts ut i en rasande takt. Ingen koll från länsstyrelsens sida.

          • forystablogg 25 mars, 2016 den 01:33 #

            Det finns ett annat scenario också och det är att hunden är stulen fast man påstår att han är död då EU-passen togs samtidigt med hundarna. Detta är i alla fall vad ägaren tror.

          • Elisabeth Boström 26 mars, 2016 den 08:13 #

            Kan det vara så illa att stackars ice dog av inre skador efter misshandel.

          • vetteljus 7 augusti, 2016 den 04:04 #

            Eller såldes Ice svart för en god summa pengar, medan man låtsades att en annan död hund var han? Nått fuffens var det med den historien och tydligen finns aldrig fotobevis eller något som ägaren sen kan gå efter vad som hänt deras djur. Oerhört obehagligt och själv är jag chockad att så många av dessa kriminella element fortfarande andas. Antagligen för att de fegt bara ger sig på snälla människor. (Snälla djurmisshandlare???)

          • yorkielove 7 augusti, 2016 den 06:46 #

            Ja, snälla ”djurplågare” är lättare att hantera och ”bli hotad” av.
            Djurplågarna kan man ju bli hotad av.

        • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 04:05 #

          Ja du sara det är inte kul när andra vet sanningen bevis finns.
          Hur kompetent är du när du inte klarar ut situationen.

          • Sara 24 mars, 2016 den 05:16 #

            Vad pratar du om för hundar?
            Cushing kan du omöjligt veta att dem hade, du har sett den på tv?

          • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 10:21 #

            Ja jag kunde på tv se att åsnan verkade ha cushing det fanns flera tecken på detta men du vet du ens vad det är.
            Du vet vilka hundar jag menar.

          • Sara 24 mars, 2016 den 11:56 #

            Jag har haft en häst som hade cushings.
            Nej jag vet inte vilka hundar du menar, vilken Sara tror du att jag är?

        • Kickan 24 mars, 2016 den 10:57 #

          Nej ålder är ingen ursäkt för dåliga hovar…precis som att hjältegloria inte är en ursäkt för att bryta mot lagar !

        • flisan 25 mars, 2016 den 02:52 #

          sara är du blond också,så korrkad låter du i dina uttalanden

          • Sara 25 mars, 2016 den 08:35 #

            Många av er är så mogna och duktiga på att skriva för er sak att jag blir rörd!
            Nej jag är inte blond.
            Jag har bara en annan åsikt i det här.

          • yorkielove 25 mars, 2016 den 09:04 #

            Sara, jag ber om ursäkt för en del kommentarer, som inte kommenterar dina synpunkter, utan dig personligen.
            Vad vi generellt anser är att väldigt många djurskyddsinspektörer och transportörer agerar utanför de lagar och regler, som de själva är satta att beskydda.
            De tar djur inte pga att de är misskötta utan pga att de är ”för många”, det finns sk. ”Skaderisker” eller att djurägare inte är tillräckligt ”underdåniga”.
            Alltför många anser detta vara myndighetsmissbruk, eftersom man uppfattar att man inte har någon rättssäkerhet, eftersom de administrativa domstolarna samarbetar och djurägaren saknar möjlighet att framföra sin talan.

          • cill 25 mars, 2016 den 01:08 #

            Kast dig selv ind i væggen Sara .man få være godt naiv at tro du er dyr ven ,Der er virkeligt intet der taler for det, disse dyr som man viser på jeres tv 4 . har aldrig være mishandlet !
            En vær kan jo se at dyrene var i beder stand end de vi ser på Animal planet . i må lide af vrangforestilling for at bille folk ind at Det i gør se ud som redning ,men nok mere er ren tyveri
            håber de folk som få stjålet deres dyr .leder op jer giver jer tæsk .. det skulle jeg have gjort om nogen fra tog mig mine dyr ude en bevis eller domstol .
            jeg håber folk vil sagsøger jer for mishandel af deres dyr .
            Og Du behøver ej være blond for at være snot dum .i mine øjne .Dette har ikke en skid med dyr velfærd at gøre !

          • Sara 25 mars, 2016 den 01:54 #

            Snälla rara kloka du… Du känner inte mig, du har läst några kommentarer jag har skrivit.
            Jag har haft djur hela mitt liv och jag älskar dem mer än något annat. Så jo jag är en djurvän.

            När folk argumenterar med ”hjälp” av personliga påhopp så tänker jag 1. Du ljuger så du tror dig själv eller 2. Du är inte smartare än så, då tycker jag lite synd om dig.
            Men eftersom jag är smartare än så kan jag även inse att du kanske inte alls är varken korkad eller ljuger, du kanske uppriktigt tror på allt det du skriver.
            Inga misshandlade/misskötta djur i programmet? Vi kan inte ha tittat på samma program för jag har vid flera tillfällen sett både misskötta och misshandlade djur.

            Jag förstår också att det sker misstag och att alla djurskyddsinpektörer inte är så bra som de borde vara. Men jag tycker inte de förtjänar denna häxjakt som pågår.
            Det är MIN åsikt, du får ha din. Jag bryr mig inte mindre om djuren för att jag har den åsikten. Jag bryr mig otroligt mycket om alla djur.

          • Kickan 25 mars, 2016 den 10:02 #

            Häxjakt ?
            Visar man upp sina bedrövliga arbetsmetoder i Tv rutan så får man räkna med att bli synad i sömmarna, sånt ska myndigheter tåla, det ska inte finnas några oegentligheter i sådan här myndighetsutövning…dom får helt enkelt skärpa sig !!!

            Detsamma gäller privata aktörer som arbetar på uppdrag för våra myndigheter…speciellt om dessa aktörer inte drar sig för att stå i Tv och bära sig åt som någon slags självutnämnd polismakt, och samtidigt frossa i skattemedel.
            En blåslampa i häcken är milt i dessa sammanhang.

          • Elisabeth Boström 26 mars, 2016 den 08:30 #

            Smarta sara INGET program har visat misshandel av djur som djurens ägare gjort men väl visat hur djurambulansens klåpare misshandlar djuren och dessutom ljuger.

          • Elisabeth Boström 26 mars, 2016 den 08:20 #

            Klart du sara har andra åsikter som du har ekonomisk vinning till.Skriv mer så du trasslar till det lite mer hur många misskötta djur dör nu hos spca djurambulansen bara för att dom inte har vård och tillsyn när det är påskhelg.

          • Sara 26 mars, 2016 den 08:47 #

            Ekonomisk vinning?
            Jag jobbar med människor, inte med djur.
            Du ska nog vara lite mer försiktigt innan du anklagar folk för att vara någon de inte är.
            Jag heter Sara Wahlund, tror inte det är mig du menar när du skriver om hundar som dött eller ekonomisk vinning.
            Men eftersom du inte lyssnar när jag gång på gång skrivit att jag inte vet vad du pratar om så fick jag skriva ut mitt efternamn.

        • flisan 26 mars, 2016 den 02:43 #

          sara, dina uttalanden beskriver enbart din avsaknad av djurkunskap, skriv nån annanstans i stället

          • Sara 26 mars, 2016 den 08:49 #

            Nämen åh, du vet hur mycket djurkunskap jag har baserat på några kommentarer. Gulligt!
            Säger detsamma till dig.

          • flisan 28 mars, 2016 den 12:50 #

            ja det vet jag, har själv fött upp hundar i ca 30 år så jag vet nog vad jag pratar om, hur länge har du haft med djur att göra

          • Sara 28 mars, 2016 den 08:30 #

            Jag har haft hund och katt hela mitt liv dock bara på sällskapsnivå.
            Men jag har haft häst lika länge, det har jag även jobbat med under flera år.
            Jag har god djurkunskap om både häst hund och katt.
            Givetvis kan jag mer om hästar.

          • flisan 29 mars, 2016 den 12:44 #

            jag har hållit på med hästar sedan 7 års ålder och jobbat som ridlärare så den kunskapen har jag , antar att du inte är i min ålder med erfarenheten av djur jag har, så kom med någe annat i stället,för djurkunskap har du inte det kommer efter år av jobb med djur

          • yorkielove 29 mars, 2016 den 01:03 #

            Bra för dig, flisan att du åtminstone har den kunskapen!
            Någon kunskap om allmän hyfs verkar du inte ha med utgångspunkt för dina kommentarer här.

          • flisan 31 mars, 2016 den 12:35 #

            har du höt ordspåket ”att man bemöter som man blir bemött”

      • Sara 25 mars, 2016 den 12:00 #

        Svarar igen då min kommentar blev konstig.
        Ja jag vet vad cushings är, en av mina hästar hade det.

        Jag vet inte vilka hundar du pratar om, vilken Sara tror du att jag är?

        • yorkielove 31 mars, 2016 den 06:57 #

          Gör du det här, Flisan?
          Anser du att du bemöter människor, som du själv vill bli bemött?

    • forystablogg 24 mars, 2016 den 09:34 #

      Jag är ingen hovslagare och det framgick inte i programmet om någon sådan gjort någon bedömning. OM åsnan var så illa däran som påstås var det olagligt och djurplågeri att transportera den och den skulle ha avlivats på plats. Veterinär bedömning skall ske innan djuren transporteras! Som tydligt framgår på jordbruksverkets hemsida få skadade och sjuka djur INTE transporteras annat än till veterinärklinik.

      • Frida 26 mars, 2016 den 08:28 #

        Framgår också på jordbruksverkets hemsida, att sjuka och skadade djur får transporteras till veterinär…

        • Frida 26 mars, 2016 den 08:29 #

          Alltså inte bara klinik

        • KN 26 mars, 2016 den 12:56 #

          De är ingen ambulans och djuren var inte sjuka eller skadade. Det hade räckt med att ringa in en hovslagare vilket hade blivit 1000-tals gånger billigare. En annan sak är att man skulle ordna begränsning av maten till hästarna och åsnan, fettnacke får man inte av att ha varit utan mat länge som de säger i programmet . Fanns ingen anledning att ta djuren överhuvudtaget!

    • Betina 24 mars, 2016 den 11:55 #

      Hvem er du lille Gumman Sara . knuller Du med Åsan .Du jobber tilsyneladen i hop med den Store Helten MG som er medskyldig att bedrage folk deres ideelle liv med djur . der sidder Du ” Sara ”sitter du och her och forsvare djur, De djur som skulle i fölge Mike Och Lst ”Redda” låt mej Lee.

      Det er jo det ren Idioti for då at tag dom med til jeres nye koncentrationslejre var djuren lider och dör selv ude opsyn det er jo rene Amatörre som forgiver att vare mere end alle andre ..? Der på dette nye Auschwitz lejer bliver de Brutal Myrdet af eksperten selv .. fy fan Du kan sitte och forsvare dette med Rat .. ,

      Du er like medskyldig som de der jobber i hop med denne Syke manden och han Pak af Embedsmænd som inte alls er for ”djur” men har hitte en nye Nice i Udtømningen af Liv , var folk er total Hæmningsløse och chok over dette brud man begår ude om LOVEN ..

      Men jag skal oplyse dig om att i alle andre dyreværnsorgnisationer redder for långt vare tillälde rundt om i verden .Det er rene Skändsel for Sverige , som inte alls handler om at give djur liv och omsorg men anvender sig at Korrupte så alle ni er medskyldige folk som bare kan et Sitte med falsk Navn bag sine udtalelser och lossa at vare en Djur ven .

      låt men spy

      .. Må Jävlen tag dig … er mine ord til dig då — Din tur kommer oxå !!

      Der er kanske helt enkel inte Råd med at tage hand om djur på dette vises i jeres nye Auschwitz lejer som handler om at stötte en professionel Tyv .i hans nye Auschwitz lejer var han er blevet en vigtig brik for at bedrage folk deres Liv med djur for at man bare hitte på nonsens och inte alls har vide om bagrund eller status, for at havne i disse selvbestaltede Bedrager som losset at drive en Fair organistion
      Var man inte give möjlighed at blive hört eller kunne forlägge deres sager i Ratsystem som heller inte er andet en Korrupte medskyldige I landsbedrag Er det det Du står for oxå. Falsk påhit och bedrag .

      Som alt med navne och datum. Der alt skal vidersendes til EU Domstolen Den del er en Prommis ..

      Hvor er eks Hjælpen til folk och deres djur var et dette fantastisk system a bra sammenarbejder med Lst Det findes inte … Men der findes store fakturer och en masse död af folks kære djur

      Der mishandle s med och så glöm inte den perfekte Häleri salg som polisen och Landstyrelsen all få en del af i Bonus …

      Så kan Du have dette med på dine gode samvittigheden .oxå fy fan

      • Bestulen 24 mars, 2016 den 03:17 #

        Väl rutet, Betina!

      • Sara 24 mars, 2016 den 05:23 #

        Att du vill att djävulen ska ta mig tycker jag är otroligt moget sagt av dig. Det får mig att ta dig på allvar.. Verkligen!

        Jag värnar om djur, jag älskar alla sorters djur.

        Jag tycker att LS gör ett bra jobb, tur att det finns djurskyddsinspektörer.

        Hästar och åsnor med så misskötta hovar det visar på dålig djurhållning. Svårare än så är det inte.

        • yorkielove 24 mars, 2016 den 06:06 #

          Nu sysslar inte djurskyddet enbart med hästar eller åsnor med misskötta hovar utan de har också tagit till sin uppgift att omhänderta djur utan ngn anledning alls, förebyggande.
          Så det är nog svårare än så, Sara.
          Jag älskar också djur, men jag tycker lst gör ett mycket dåligt jobb ofta.
          För det mesta går det att lösa de problem med djurhållningen lst påstår att man har med diskussion, inte diktat.
          Det fungerar inte med tolkningsföreträde, ” vi litar på våra medarbetare”, inget tjänstemannaansvar, avsaknad av proportioner, att djurförbud är en administrativ åtgärd, att djurskyddsinspektörer skulle vara objektiva…
          De jag träffat är makt fullkomliga, känslokalla för både djur och människor.

        • Kickan 24 mars, 2016 den 09:19 #

          Jag vill inte att djävulen ska ta dig, så mitt svar kan du ta på allvar.

          Även dom som anser sig värna och älska alla sorters djur måste följa lagar och förordningar.
          Skulle du själv vilja bli dömd för ett brott, och sedan se en person begå precis samma brott på TV ,på bästa sändningstid och dessutom bli kallad för hjälte ?
          Hur hade du känt dig då ?

          Så sent som häromdagen blev en annan djurtransportör dömd till böter för samma sak som man kan se i det här programmet.

        • Magic 24 mars, 2016 den 09:44 #

          Det eneste jeg kan se er, en sølle sjæl som ingen moral har, men er med til at mishandle dyr på alvor, at forgude lansstyrrelsen og denne person MG, er jo det samme som at være tilhænger af diktatorisk metoder der slet ikke er tilsvarende den lovgivning som alle, skal føle sig tryk under, og ikke mindst de dyr som vi har rundt os, så du kan umulig være nogen sand dyreven, og dertil tilslutter jeg mig bettinas udsagn.

        • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 10:41 #

          Du måste verkligen älska djur när du tycker det är ok att dom dödas rycks från sina hem från älskad husse eller matte för att placeras så att inkompetenta djurälskare som du av ren okunskap utsätter dom för gravt lidande och dessutom har mage att tycka att det är rätt. Hjälp hjälp 15-20 hundar blöder från rumpan och en självdöd

          • Sara 25 mars, 2016 den 12:15 #

            Snälla Elisabeth sluta anklaga mig för saker som jag inte över huvudtaget är inblandad i eller vet något om.. Patetiskt.

        • vetteljus 7 augusti, 2016 den 04:31 #

          Och hur många djurskyddsinspektörer har varit hemma hos dig och undersökt dina brister? Efter tips från någon som vill dig illa och råkar ha lite kontakter via en vän som är kompis med en av de äldre inspektörerna, dvs en som har lite att säga till om och jobbat där mer än 10 år. Någon som känner folk i hela länet, veterinärer och annat nyttigt folk. Hur många såna har kommit hem till dig i tron att du är värsta djurplågaren? Och desperat brutit sig in i ditt hus medan du sov? Och skrämt upp dina djur, och sen ljugit om hur äckligt du har det, och att du erkänt hur du missköter dina djur? Har det inte hänt dig tycker jag, respektfullt, att du ska tänka efter. Kanske har detta bara ännu inte hänt DIG. Du låter ung, så ge det några år. Förr eller senare möter du någon illasinnad person som vill ”sätta dit” dig. Då kan det äntligen vara din tur! Lycka till. Hoppas du klarar dig och du får behålla dina älsklingar. Tycker synd om alla som förlorat dem. Verkligen gråter å deras och djurens vägnar. 😦

      • Sara 25 mars, 2016 den 12:12 #

        Jag står bakom LS beslut i de flesta fall, även solen har fläckar.
        Jag har inte påpekat att Djurambulansen alltid gör rätt eller något åt det hållet. Jag ifrågasatte att hovarna inte nämndes och jag har påpekat att jag är glad att det finns djurskyddsinspektörer.
        Lägg inte andra ord i min mun tack!
        Det finns alltid två sidor av ett mynt, vad gör er så säkra på att ”er sida” alltid har rätt?

        • Kickan 25 mars, 2016 den 01:45 #

          Även solen har fläckar ??
          Har du någon aning om det här med rättssäkerhet och sånt ?

          Vi pratar alltså om brott mot i det här fallet djurskyddslagarna, och du snackar om solfläckar?

          Vänd lite på det och föreställ dig att du blir anklagad för eftersatt hovvård. Hovvård kan du diskutera till förbannelse i vilken hästgrupp som helst på nätet, uppfattningen om vad som är bra eller dålig hovvård skiljer sig något enormt.

          Tycker du att det är ok att en inspektör, som alltså inte på något vis är varken hästmänniska eller hovslagare, har sista ordet när det gäller din hästs hovvård, eller duger det med att även solen har fläckar för dig då också ?

          Efter programserien om Djurskyddsinspektörerna blev det ett jäkla kacklande i hönsgrupperna…en av inspektörerna påstod att en höna var vanvårdad och saknade fjädrar på halsen…Det var en Ungersk Nakenhals….var den inspektören hönsexpert…eller en solfläck ?

          • Kickan 25 mars, 2016 den 03:58 #

            Vi snackar alltså inte om några solfläckar när det gäller Länsstyrelsen, Djurambulansen i Skåne,djurskydd och rättssäkerhet…Det är total solförmörkelse !!

          • vetteljus 7 augusti, 2016 den 04:50 #

            Ha ha ha – total solförmörkelse!!! Härlig jämförelse. Nej, det är inga små fläckar, för VARJE utryckning ska betala sig själv numer. Bara DET är brottsligt. Helt naturliga saker som finns i alla hus blir plötsligt ”faror” för djuren. De kan dessutom inte räkna och allting är historielöst, dvs du är som djurägare ansvarig för djur hur de ser ut NU, oavsett varför. Därmed följer att om någon dumpat ett misskött djur hos dig, och du jobbar på att få ordning på den, så heter det att ”de flesta djuren var misskötta” eller nått, men det är då ETT djur, som i värsta fall nyss dumpades av anmälaren själv. För att sätta dit djurägaren. Genom att ljuga att de flesta såg likadana ut (fota det misskötta djuret som exempel) så framställs ju verkligheten i fel dager. Tror jag hört många liknande versioner av detta. Att de väljer ut ett sjukligt djur och använder som exempel på hela gruppen. Eller, att de fokuserar på ett nyss inkommet djur som exempel på djurägarens behandling av djur. Om du är en person som tar hand om lite ynkliga djur och FIXAR till dem kan du komma att alltid ha ett sånt djur i dina ägor. SÅ är det man ljuger bäst. Och så får man småflickor att tro att någon är en djurplågare. Allting går med lite vinklingar av sanningen, dölj lagom fakta, och fota ”rätt” saker. Funderar på att sätta ihop lite egna ”reportage” på samma sätt – ”Good vs. Bad” med SAMMA grupp av djur!!!

        • flisan 26 mars, 2016 den 05:49 #

          du har så rätt så, ett mynt har två sidor men det tycks inte du vara medveten om,det som gör mej säker på att våran sida har rätt är att dom flesta har varit med om övergrepp av länsstyrelsen o polisen, tex att gå in i ett hem och ta alla djur utan att ha papper som en åklagare har skrivit under att dom får gå in i ett privathem om det inte är enormt akut, det baserar jag den åsikten på, har du varit med om det?i så fall om du har det var det kul för dej, inte troligt att du blivit utsatt för dessa övergrepp för då skulle du inte ha skrivit så enormt dumma inlägg, dessutom heter dom djurskyddshandläggare på grund av att dom har INTE inspektörsutbildning, dom har endast några veckor i skara i bästa fall, kolla fakta om övergreppen innan du gör dessa dumma inlägg

          • Sara 26 mars, 2016 den 08:55 #

            Åh där har vi det, ni är inte så glada på dem för att de tycker att ni misskött era djur..
            Tar man väl hand om sina djur ska man inte få problem med LS.
            Har du verkligen kollat upp vilken utbildning samtliga djurskyddsinspektörer har?
            Uppenbart att du inre har det, för då skulle du veta att där är inte bara folk som endast gått utbildningen i skara.
            Nu känner jag att jag blev lite spydig, inte min mening. Tycker bara ni är så ofantligt trångsynta.
            Allt de gör kan omöjligt vara dåligt min ni verkar bara se fel.
            Jag fick svar på varför ni är så anti, det känns bra.

          • yorkielove 27 mars, 2016 den 06:44 #

            Så trodde jag också förut. Tar man väl hand om sina djur ska man inte få problem med länsstyrelsen. Men ganska ofta spelar det ingen roll. T.ex om man råkar ha fiender, som är avundsjuka och anmäler en och man samtidigt inte böjer sig för lst´s beslut, eftersom man anser dem felaktiga.
            Uppenbarligen är det olika och jag har enbart personlig erfarenhet av ”mina” handläggare, som gick över från kommun till länsstyrelse. De hade lika (lite) utbildning innan övergången som efter.
            De är maktgalna och saknar psykosocial kompetens, tidigare ”ledda” av en chef, som själv var i behov att bli ledd.
            Det är synd om dem, men de ska inte ha jobb med vare människor eller djur.
            Det är därför jag är ”anti”.
            Allt djurskyddare gör är inte dåligt, men det, som är det måste påpekas.
            Jag har själv varit involverad i två fall, dec. 2015 och jan. 2016 där människor begott självmord efter att lst på felaktiga grunder tagit deras djur. Naturligtvis är det oacceptabelt.
            Hur mycket jag än värderar djur, är det alltid människor, som går före i min värld.

          • Kickan 27 mars, 2016 den 10:03 #

            Kände du att du blev spydig nu ? Du har varit ganska spydig i fler av dina kommentarer, även nedlåtande. Jag har inte brytt mig om att kommentera det, men nu kan jag inte låta bli,

            Eftersom du tar upp trångsynthet, så vill jag nog påstå att även du är en smula trångsynt…du pratar om att myntet har två sidor och att även solen har sina fläckar, en till syvende och sist är det myndighetens agerande som är det korrekta för dig. Det är väl en aning trångsynt ?

            Den sortens spydighet och nedlåtenhet är ett trist sätt att argumentera och visar enbart på att man öht inte alls är intresserad av att varken lyssna på eller ta in information som ”den andra sidan” vill dela. Man flyttar fokus helt enkelt. En effektiv teknik.

          • yorkielove 27 mars, 2016 den 12:02 #

            Jag tycker att Sara har blivit ganska rejält attackerad av några av oss, som inte enbart varit ironiska.
            I en sån här blogg grupp måste man vara öppen för att alla inte tycker lika, vore rätt tråkigt om alla gjorde det.
            Jag önskar att ingen tar efter lst´s djurskyddares sätt att diktatoriskt meddela vad som är rätt och vad som är fel.

          • Kickan 27 mars, 2016 den 03:14 #

            Ja, visst fick Sara på nöten i vissa kommentarer, det är absolut inte ok, det håller jag med om.

          • flisan 28 mars, 2016 den 01:02 #

            jaha du tar för givet att det i mitt fall rörde sej om missköttsel av djur, snacka inte skit när du inte har en aning om vad olika omhändertaganden rör sej om, ja jag har kollat upp utbildningarna dom idioter som besökte mej hade, 2-3v i skara var det, men du vet förståss bättre eller hur,tur att jag kunde roa dej , kolla fakta innan du öppnar munnen nästa gång, du kan ju kolla Anna Sörlins utbildning så kanske du kniper igen sedan, elle ber om ursäkt

          • yorkielove 28 mars, 2016 den 06:20 #

            Så låser man en diskussion på precis samma sätt som djurskyddarna gör, fast de använder inte svordomar. ”Du vet inte, har ingen aning, kan inte. Det är vi, som vet bäst” säger djurskyddarna. Hur ska man då kunna diskutera, när diskussionspartnern anser att den vet allt? Härskarteknik, ägnad att trycka ned alla, som har annan inställning.
            Nog kan man säga samma sak på ett vänligare sätt?

        • elisabeth 28 mars, 2016 den 04:15 #

          Ja sara jag förstår ju mycket väl att DU är en av de stora solfläckarna som försvarar gravt djurplågeri.

    • Bestulen 24 mars, 2016 den 03:15 #

      Nej, när LS-lössen beslutar att stjäla så beslutar de fel.

      • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 04:08 #

        Du förstår väl att både länsstyrelsens korrupta lakejer samt polisen får pengar från denna olagliga verksamhet

      • Elisabeth Boström 24 mars, 2016 den 04:12 #

        MR bestulen skriv till mig på min mejl du kan få några tips av mig
        väl mött

    • yorkielove 24 mars, 2016 den 03:35 #

      Sara, ibland omhändertar lst via djurambulansen djur,som faktiskt ÄR misskötta. Alltför ofta tar de djur, som inte är det. Det tragiska är att oavsett vilket så bygger deras beslut på felaktiga grunder, djur, som, om de skötts på det sättet ”djurskyddarna” gör, genast skulle omhändertagits pga att de inte följer de lagar och regler, som de själva säger sig tillämpa.
      Att myndigheter, som polisen och länsstyrelsen kan tumma så på de lagarna, som de kräver att människor ska följa är destruktivt för alla, som genomskådar dem.

    • Sara 25 mars, 2016 den 09:49 #

      Tack yorkielove för din välskrivna kommentar.
      Jag kan absolut förstå din åsikt här, absolut.
      Om fler skriver på samma sätt som du gör så tror jag att ni vinner mer. Alltså får oss som är lite skeptiska att läsa och ta till oss.
      Jag är av åsikten att LS och djurskyddsinspektörer är viktiga, finns givetvis de som borde ha mer kunskap om djuren de är ute och kollar. Det är dåligt att kunskapen brister i vissa fall. Likaså med Djurambulansen, det är inte okej när lagar bryts och de borde få stå till svars för det. Men har tycker fortfarande att det är viktigt att dem finns.

      • Sara 25 mars, 2016 den 09:57 #

        Mitt svar skulle givetvis vara där du skriver om det personliga ”påhoppen”.

      • yorkielove 25 mars, 2016 den 10:20 #

        Jag anser också det är mycket viktigt att djurskydd finns. Men i sitt nuvarandr skick är det inget djurskydd. Meningen, när djurskyddet skulle överföras från kommunerna till länsstyrelserna var att det skulle bli mer likartat över landet, men det har det inte alls blivit. Egna tolkningar av lagar och regler, som i princip är omöjliga att bestrida, anmälningar anonymt, som inte alls har med djurskydd att göra och, inte minst djurskyddsinspektörer, som inte ser till djurens allmäntillstånd utan mer till sitt ”avbockningsschema” utan att vilja tänka själva.
        Att råka ut för att få sina djur ” omhändertagna” på orättsliga grunder och inte ha någon egentlig möjlighet att föra sin talan är destruktivt för djurägaren, men också destruktivt för ett samhälle, som vill värna demokrati.

        • Kickan 25 mars, 2016 den 02:18 #

          Klart att vi ska ha ett djurskydd, men vi ska absolut inte ha ett djurskydd som kan användas som ett sätt att ”skrämma”, eller användas som ett påtryckningsmedel av ex vis polisen.

          Läste nyss en text som beskrev just ett sånt scenario…Polisen sökte efter en person som skulle in på förhör, och när inte den här personens bekanting kunde svara på polisens frågor, så hotade polisen med att anmäla honom till Länsstyrelsen. Känns lagom demokratiskt !

      • Kickan 25 mars, 2016 den 02:37 #

        Ja Sara, och det är dessa inspektörer som du kallar solfläckar.

        Myndighetsutövning kan givetvis inte utövas under varken solfläckar eller total solförmörkelse.

        Det är inte förenligt med varken demokrati eller rättssäkerhet.

  15. Annalena Karlsson 23 mars, 2016 den 09:51 #

    Man blir galen vad är det här för elände
    Går det inta att infiltrera SPCA med någon smart ung person som gillar att spela teater och som kan samla bevis som kan räcka till åtal.

    • vetteljus 7 augusti, 2016 den 05:37 #

      Bra idé. Under cover agent!!! En som fotar lite med mobben och fixar fram bevis och kan vittna om vad som egentligen händer. Kanske inte lär få reda på så mycket för affärerna är säkert hemliga från volontärer. Men sanitet, antal djur, timmar folk jobbar, bemanning per djur och annat lär denne kunna snoka fram.

  16. Wayne Lee Magnussopn 23 mars, 2016 den 08:30 #

    Mr Gustavsson och hans påga slyngel är ju bara för goa ! Vi är störst bäst och vackrast ! Polisen tillåter oss att bryta mot alla lagar och § för ingen annan transportör har egen ugn där dom kan bränna bevis som är känsliga om de kommer fram. Getärendet är ju ett bra exempel där man skötte utredningen med Länsstyrelsens egen Sherlock Holmes Mattias Gårdlund. Naturligtvis var där ingen inspektör som kom ihåg något då han bett dom att glömma men ändå låtsas att komma ihåg.Blir intressant att se vad polisen kommer fram till. Inget uppsåt förmodligen i vanlig ordning för vem skall annars köra djuren. Han får betala dom som står på lönelistan och hoppas att han blir räddad i vanlig ordning. Det börja bli rena skämtet med den här propaganda dokumentären Veckans brott

    • lars 1 april, 2016 den 12:09 #

      Att bara använda ordet goa är ett hån när jag hämtade min hund på spca o alla andra som har blivit lurade av det svinet Mike G. Jag gjorde allt för att belysa djurens rätt jag skulle göra en polis anmälan men dom ville inte göra det ja ringde till polisen djur avdelningen där var en som skulle titta på mitt ärende ja ringde till Länsstyrelsen hade Helsingborgs Dagblad hemma o visade alla papper. När jag sa att dom skulle granska polisen ok då ville dom inte fortsätta att skriva om spca .Mike G skulle polis anmäla mig jag hoppades att han skulle göra det för då hade väl polisen tagit upp det men nä han gjorde inte det för då hade han åkt dit man tror att polis o myndigheter är att lita på nä jag säger bara en sak fyfan för dom

  17. Göran Andersson 23 mars, 2016 den 07:51 #

    Djurambulans, med rätt att bryta mot alla lagar och regler som finns…….

    Hur är detta möjligt? Sverige är ju ett land där det påstås att ingen korruption förekommer, men hur kan man förklara att vissa har ”dispens” när det gäller att följa lagar och regler?

    • forystablogg 23 mars, 2016 den 08:23 #

      Ja du …

    • vetteljus 7 augusti, 2016 den 05:39 #

      Angående ingen korruption så har ju det visat sig att när korruptionen blir FÖR omfattande så försvinner den helt. Ungefär som när ett hål blir för stort…

Lämna ett svar till Kickan Avbryt svar