Allt som svenska folket inte får prata om

18 Jul

DSC06296I Sverige är många samhällsfrågor tabu att diskutera öppet. Det gäller speciellt om åsikterna går emot makthavarnas fastslagna linje. Nu har boken Kluvet Land (Anders Bockgård red.) kommit som luftar allt det som PK media anser oberörbart. Kritisera den misslyckade invandringspolitiken och du är rasist, kritisera ”världens bästa djurskydd” och du är djurplågare.

Första kapitlet om det totalhavererade skånska djurskyddet har skrivits av bloggaren och lantbruksskribenten Per-Ola Olsson som drabbats hårt av okunniga och illvilliga inspektörer och ett sovande rättsväsende.

Jag känner så väl igen mina egna reaktioner i hans beskrivning av det trauma som äter sig in i kroppen och står utanför medvetandets kontroll:

”I skrivande stund är det mer än tre år sedan mina djur blev hämtade. Aversionerna mot att hämta in posten har börjat lätta. Det tar fortfarande emot, men det går i alla fall bättre. Jag får fortfarande pulshöjning när det ringer ett okänt eller dolt nummer. Jag mår fortfarande bättre på helger än på vardagar. Jag går fortfarande och är rädd för inspektion och vad som skall komma med posten. Trots att jag inte har några djur. Igår när jag satt och skrev rullade en polisbil förbi här. Det är förvisso inte konstigt att de är ute och kör, men jag kom fullständigt av mig. Jag blev så nervös att jag körde ner till kyrkan där polisen och inspektörerna brukade möta upp inför inspektion hos mig och tittade. Jag fick inget mer gjort den dagen. Skall det vara så i en rättsstat?”

Duon Hansson & Stenbergs härjningar kan också jag skriva under på. Det var nämligen jag som var det andra punktmarkerade hatobjektet som utsattes för dem och deras polisutklädde chefs skämtlynne den 3 mars 2011 och som Per-Ola refererar till. Den 4 mars stod de på Per-Olas gård.

Den minst sagt infekterade vargfrågan analyseras grundligt ur ett historiskt perspektiv av Karl Danielsson. Åsa Nilsson Vallenberg, själv same, berättar om konflikter både inom den samisk befolkningen och det omgivande samhället. Martin Moraeus skriver om äganderätten och vad som händer om äganderätten inte kan försvaras.

Dessa och många fler brännande ämnen behandlas befriande friskt i denna bok. Läs den!

10 svar to “Allt som svenska folket inte får prata om”

  1. Inge Johansson 18 juli, 2015 den 10:02 #

    Vill komplettera lite. Hästarna ansågs gamla, trots att ett sto hade diande föl, vid sidan , fött året innan. Hon sköts med bultpistol och sedan skars halsen av så hon förblödde medan fölet såg på. Likadant med två ytterligare hästar. Vilka fick stå och se kamraterna dö och bada i sitt blod. Detta kallas omhändertagande och djurskydd, fy fn. Delar Lotta grönings uppfattning, det finns ingen som avlivat så många friska djur som Länsstyrelserna !
    Har ägt Islandshästar i över 20 år och fått lovord från grannar och djurägare. Pratat med chefen på Länsstyrelsen(Landshövdingen) i residenset i över en timma och hon beklagade hur detta skötts. Tyvärr får Länsstyrelsetjänstemän bryta mot den lagstiftning som de är satta att kontrollera, ex. strunta i djurskyddslagen, föreskrifter och anvisningar utan att någon rättsinstans bryr sig. De kan t.o.m. ljuga i rättssalar, utan påföljd. Och som tidigare sagts, inte ens då Jordbruksverket säger att de fel som gjordes var så allvarliga att det krävdes disiplinpåföljd. Trots detta så struntade förvaltningsrätten i att agera! Tydligen är det så att myndigheter får bete sig helt utan risk för påföljd.

    • eva 22 juli, 2015 den 01:23 #

      Förvaltnings rätten.polisen utövar makt missbtuk hehe fantastiskt

  2. Inge Johansson 18 juli, 2015 den 07:01 #

    Kan skriva under på allt som sagts. Dessvärre går inget över, utan man lever trots att våra underbara Islandshästar blivit djurmat. Men länsstyrelsetjänstemännen kallar detta omhändertagande och djurskydd. Trots att vi hade Jordbruksverket på vår sida fälls ingen .Vilket rättssamhälle!! Inge

    • eva 22 juli, 2015 den 01:27 #

      Skit i dom o gå vidare skaffa nya hästar o flytta till skogen låt dej inte utsättas för deras elakheter

  3. Emil 18 juli, 2015 den 04:10 #

    Haha stenberg är en rolig jävel, han blev sur för jag gjort av med två djurslag och bara hade ett djurslag kvar. Och de han surade över va inte ens mina djur utan de va en som hade dom inackoderade här och som har flyttat dom härifrån.

    • eva 23 juli, 2015 den 06:45 #

      Peter Stenberg han e blåst i huvet.Astrid vet var han bor

      • Emil 24 juli, 2015 den 03:34 #

        Jag vet med var han bor, de är offentliga uppgifter, jag vet även var Astrid bor 😉

  4. Brottsoffer 18 juli, 2015 den 12:56 #

    Alla som tycker att boken verkar vara värd att läsa bör lämna ett inköpsförslag till närmaste bibliotek. Bra om boken får spridas och många får möjlighet att läsa den.

    • forystablogg 18 juli, 2015 den 01:28 #

      Bara sprid! Alla borde läsa denna bok.

      • Elisabeth 20 juli, 2015 den 09:05 #

        Jag har beställt 2 ex av boken och vet att de är på väg till mig också. MÅSTE bara läsa och sprida vidare.

Kommentera

