Helt normalt

26 Apr

huset framsidan1997 flyttade jag från Uppland till Skåne. Jag kom från forskarvärlden där alla var respekterade för sitt arbete och sin kunskap oberoende av ålder, etnicitet och kön. Vi träffades på internationella konferenser och utbytte erfarenheter. Alla behandlades lika, unga forskarstuderande som pensionerade professorer. Helt normalt.

Kulturen i det mellanskånska nazistbältet blev en chockartad upplevelse. Här uppskattas inte utbildning och kunskap, här är det kontakter som gäller. Och vem som äger vad och är släkt med vem. Skvaller och förtal är vardagsmat. Avundsjuka och missunnsamhet råder. Chefsposter blir inte utlysta, eller blir det bara för syns skull, och tillsätts med dem man känner, som redan befinner sig inom organisationen och sparkas uppåt. Så konserveras myndighetskulturen. Helt normalt.

Som inflyttad är man suspekt. Som kvinna och högutbildad är man tredubbelt suspekt. Här blev allt jag gjorde bevakat och allt som oftast resulterade misstänksamheten i en anonym anmälan. Anonyma anmälningar är en väl etablerad del av folkkulturen här. Jag byggde ett staket mot vägen för att mitt barn inte skulle bli överkört. Genast skickade en bybo en anmälan till kommunens byggnadsnämnd. En handläggare ryckte ut med tumstock för att mäta staketet. Jag satte i treglasfönster för att vi inte skulle frysa ihjäl och blev genast anonymt anmäld. Helt normalt.

Astrid och SessanJag hade tagit med min egenuppfödda fjordhäst (det var inte jag som klippte svansen), som gick på ett lånat bete bakom huset. Efter en tid fick jag en fodervärd till henne. Varpå jag blev anmäld för att ha en häst i källaren.

Erlöv1998 var jag projektanställd på kommunens miljökontor och dåvarande miljöchefen Peter Erlöv kom till mig och berättad litet generat om att de fått en konstig anmälan. Jag kommenterade, om jag minns rätt, att det nog var litet svårt att få ner en häst i min källare. Någon granne tyckte tydligen att det var rimligt att om de först sett en häst och sen inte såg den längre, så måste den ha gömts i källaren. Helt normalt.

I mitt arbete fick jag hem 23,3 miljoner till kommunen i ett miljöprojekt. Jag fick också beviljat lön för fortsatt projektledning. Jobbet fick jag däremot inte. Pengarna såg istället kommunalrådet Kjell-Åke Persson till att de gick till partikollegan och pensionerade kommunalrådet Lars Lonhagen för att kommunen skulle slippa betala hans pension. Helt normalt.

1999 flyttade jag till min nuvarande gård. Att vara kvinna och välja att bo ensam är ytterligt suspekt i dessa trakter. Det tog sig uttryck i att diverse män gjorde sig ärenden till mig. Helt normalt.

Sverker Olsson5Klockan åtta på morgonen den 19 mars 2003 dök det upp en liten man med stort självförtroende. Han presenterade sig som djurskyddsinspektör Sverker Olsson. Han påstod att han fått ett ”tips” som skulle gälla mina hästar.

MVC-016FSamma natt hade jag varit uppe och tagit emot hingstfölet Stanley fra Feti, från Island. Jag hade stallat in honom och precis gått och lagt mig. Då kom Sverker.

Sverker visste inte vad han skulle inspektera så han gav sig på fölet som kommit med lastbil från Norrköping några timmar tidigare. Ett föl vars existens han omöjligt kunde känna till. Sverker visade sig snabbt besitta mer av åsikter än av kunskaper. Här skulle letas fel! Fölungen borde jag ha släppt ut på natten till de äldre stona, ansåg han. Hans ”rådgivning” var i bästa fall onödig, i värsta fall livsfarlig.

Jag var i färd med att renovera och det låg rivningsvirke utanför huset. ”Det är lindrigt sagt rörigt”, kommenterade Sverker. Detta var inledningen på 1½ års trakasserier då Sverker dök upp inte mindre än nio gånger för att leta ny fel. Helt normalt.

Andra gången var jag inte hemma så då snokade han runt på egen hand, den tredje skulle han ha ”kennelinspektion”. Min äldsta hund tyckte han jag skulle avliva. Det tyckte inte jag. Sen skulle han promt in i mitt hus.

lille Bob19jan02Jag tog upp min perserkatt och visade Sverker. ”Det var en rälig katt”, utbrast Sverker och förklarade sig vara rädd för katter. Helt normalt.

Sen undrade han var mina hundar sov på natten. ”I min säng”, sa jag. ”Då har du inte plats för en karl i sängen?”, frågade Sverker. Helt normalt.

Sverker tvingade mig att ta bort bärande delar av hästarnas ligghall. Han fick mig att gjuta en en decimeter (!) hög ramp till shettisens bod fast jag påpekade att hon glatt hoppade en halv meter med barnen. Han hotade med vite om jag byggde ut ligghallen med två meter. Helt normalt.

Maggot 19april01aSverker tycker sällskapshundar inte har något existensberättigande. Hans egen erfarenhet av hundar sträckte sig till en bortsprungen jakttax, berättade han. Han tog med en veterinär från Flyinge för han insisterade på att min äldsta hund skulle avlivas (16 år på bilden). När veterinären förklarade att hunden var frisk tog han upp mina andra små hundar en efter en och sa att då kan vi väl avliva den här istället för den ”går konstigt” (hunden var överbyggd). Vid ett annat tillfälle förklarade Sverker på största allvar att han tyckte att man borde få avliva gamla människor också. Helt normalt.

anmälarenVem som anmält ville Sverker inte säga men det listade jag ut. Det var en man som samlade på bilar som blivit anmäld. Han trodde det var jag och hämnades på fel person. Hemmaskrotaren och Sverker fann varandra i bilintresset och båda erbjöd sig ställa upp och vittna mot mig i en pågående vårdnadsprocess. Helt normalt.

Jag JO-anmälde (3903-2004) Sverker och kommunen för att ha vägrat lämna ut namnet och underlåtit att diarieföra anmälan och vad den innehöll. När jag fick rätt drabbades Sverker av akut minnesförlust. Helt normalt.

Rune BrandtEfter att jag klagat för dåvarande miljöchefen Rune Brandt, som påstod att det bara var jag som klagat på Sverker, fick han besöksförbud 2004 och Brandts efterträdare Ida Persson avslutade det Sverker inte hade lust att avsluta. Sverker tyckte att det var det bästa jobb han haft och förklarade stolt att han kunde hitta fel även om inga fanns. Helt normalt.

Sverker Olsson anställdes i december 2002 av Hörby kommun. Han hade sökt ett vikariat som dock kommunen anställde Mattias Gårdlund på. Han fick efter en kortare tid fast jobb i Östra Göinge och Sverker erbjöds vikariatet. Detta trots att han helt saknade utbildning. Helt normalt.

I slutet av 2008 erbjöds Sverker sk arbetsövergång till Länsstyrelsen. Det accepterade han glatt för ingen kommun ville anställa honom. Som tur var behövde han inte visa några betyg.

sverkers anmälanEfter en vecka på nya jobbet tog han en gruvlig hämnd på mig för nesan han fått utstå fem år tidigare, med JO-fällning som grädde på moset. Han gjorde en ”anonym” anmälan den 8 januari 2009, som gjorde att han kunde skicka sina nya kolleger i en strid ström till mig. Han kunde inte låta bli att visa sin harm över JO-fällningen och avslöjade sig.

Skärmklipp 2015-04-20 10.20.24Sverker Olssons kor april 2015 saknar foder, har gödselpansar långt upp på låren och går i gegga. Helt normalt.

Skärmklipp 2015-04-20 10.19.56Dåligt hull på Sverkers ko, gödselpansar och skaderisker i hagen. Helt normalt.

Skärmklipp 2015-04-20 10.22.02Inget bete, upptrampat, ingen ren liggplats. Helt normalt.

37 svar to “Helt normalt”

  1. yorkielove 5 maj, 2015 den 12:12 #

    Jag kan inte lata bli att fundera over varfor det sa ofta blir konflikter over hur djur skots.
    Sa latt for lansstyrelsens djurskyddsenheter att anse att djurhallare ar obenagna att se saker fran mer an ett hall. Att anse att de anvander gammalmodiga metoder, till skillnad fran djurskyddsinspektoren/ handlaggaren, som bedomer objektivt med stor kunskap, bade betraffande djur- och manniskokannedom.
    Sa ar det naturligtvis inte.
    Vare sig djurhallare eller djurinspektorer ar nagot speciellt slakte utan bestar forstas av manga varianter.
    De djurhallare, som fogar sig efter att fa sina djur ”omhandertagna” vallar inga patagliga besvar for lansstyrelsen.
    De, som inte fogar sig ar de, som lansstyrelsen betraktar som besvarliga rattshaverister.
    Som jag ser det tycks vissa personer inom djurskyddsinspektorerna inte vara sa objektiva, som de sjalva tror, utan tvartom se det som en personlig skymf att bli overbevisade( t.ex. Hans Roos fjallkor, som bevisligen var i overhull).
    Personligen har jag upplevt liknande situationer; nar den anonyma anmalningen var ogrundad, ”fann” man en annan ( som ocksa var ogrundad, men kravde expertis att bevisa att den var ogrundad).
    Av alla de fall, som Astrid tar upp har, ar jag overtygad om att ingen djuragare vill sina djur annat an val, men att de drabbats av inspektorer, som tror sig kunna och veta mer om de djur de handskas med an de egentligen gor eller i enstaka fall har en narcissistisk personlighet.
    Givetvis finns ocksa djuragare, som medvetet eller omedvetet misskoter sina djur, men de ar forhallandevis betydligt farre an vad lansstyrelserna anger.
    Det, som ar dystert, oerhort dystert ar att det alltid, oavsett anledning, ar djuren, som drabbas samt att dessutom en mangd djuragare, som forlorar sina djur, sina gardar, sitt manniskovarde for att vissa djurskyddsinspektorer ska ha ”ratt”.
    Att de, som framfor allt ska ha ”ratt” bryr sig om de djur de omhandertar ar lika sant som att de har ett samvete,tycks det mig.

    Celia

  2. CoCon 30 april, 2015 den 10:55 #

    Sverker ska inte jobba med detta. Han ska bort.

    • Bonde 7 maj, 2015 den 11:53 #

      hörde djurambulansen inte får fortsätta längre. blir det fler som ryker?

  3. Lisbeth Svensson 27 april, 2015 den 05:52 #

    I mitt grannskap finns det en gård där det ser ut exakt som på bilderna du säger kommer från Sverkers gård. Korna går på lösdrift inne under vinterhalvåret, men har också hela vintern möjlighet att gå ut på en begränsad yta. På den ytan utomhus blir det fort upptrampat och geggigt, men korna står oftast därute ändå trots att de kan välja att gå till sina torra och rena liggplatser inne. På sommaren går de på bete en bit bort. Så man ska inte döma för hårt efter att bara ha sett några bilder – det är kanske så att Sverkers kor också har möjlighet att välja?

    • MF 27 april, 2015 den 07:22 #

      Upptrampat och geggigt?
      Låter som ett djurskyddsärende, kanske dags för ett omhändertagande?

  4. CQ 27 april, 2015 den 01:46 #

    Är inte ett dugg förvånad över att hans djur ser ut som de gör. Hur är nu det gammla talesättet. Skomakarens ungar är dom med säms skor. Troligen kommer ju ingen att göra någon kontroll hos honom. Ej heller ge honom föreläggande eller ge honom djurförbud för att hans djur ser ut som dom gör. Och skulle någon annan inspektör försöka. Så blir den utfryst. Kan ju undra hur det se ut i hans skrymsler och vrår. Eller varför inte i kylskåpet.

  5. Hmmm 26 april, 2015 den 09:55 #

    Hitta på historier om namngivna tjänstemän och återge konversationer som begav sig när eldkvarn brann som ingen möjligtvis kan komma ihåg så ordagrannt utan att låta den andra parten komma till tals. Hålla långa försvarstal om sig egen väldokumenterat (finns på nätet att läsa om den) usla djurhållning på en egen hatsida. Smyga omkring på andras gårdar på grund av något som hände för 15 år sedan och fota djur. HELT normalt… Nu har det väl ändå snurrat runt för dig rejält Astrid?

    • forystablogg 27 april, 2015 den 06:06 #

      Denna tjänsteman har fortfarande sin arbetsgivares fulla förtroende. Han åker fortfarande runt och privatspanar på folks djur, fattar själv beslut om avlivningar och omhändertaganden, saknar fortfarande utbildning, Men det är ju det jag skriver. Det är helt normalt och accepterat i Sverige i dag att bete sig kränkande mot människor om man är tjänsteman. Jag bara konstaterar att det är fallet. Mitt vittnesmål och mina åsikter om hur en tjänsteman borde uppträda lär väga lätt i sammanhanget liksom den värdegrund som arbetsgivaren officiellt säger sig företräda. Det här och mycket mera har varit känt för arbetsgivaren i många år och inget som kommer att få några som helst konsekvenser för tjänstemannen dvs det anses vara helt normalt.

    • Don quijotte 27 april, 2015 den 06:50 #

      Varför blir det så känsligt när kontrollanten synas ? Det är väl samma regler för hen som vanligt folk. Dessa djurskyddsinspektörer påstår att de för djurens talan vilket är en enda stor lögn och fortfarande så kan man undra vad den egentliga agendan är ? Där finns de på avdelningen ( djurskydds ) som bedriver häxjakt på djurägare som dom har haft något otalt med i tidigare episoder i livet. Dom använder sig av alla tricks för att krossa denna människa och skulle det inte gå i FVD så fortsätter man tills man får sin vilja igenom. Men dennes kor får från och med nu vara måttstocken för vad som är godkänt under gällande regler. Sen att smyga rundor på andras gårdar ? Sverker drar sig inte från att öppna dörrar och titta i uthus och hitta på lögner om djuren när det gäller kompisen Mikael Gustavsson. Detta kallas hemfridsbrott som han gör sig skyldig till.Men det tycker väl Hmmm är ok då det är i djurens namn ? Men det skall bli slut på de här dumheterna och de skall bete sig med respekt för de djurägare dom synar. Annars får dom kanske själva besök av Någon med kamera som dokumenterar deras egna djur.

      • Don quijotte 27 april, 2015 den 10:37 #

        Vad som gäller för vanliga djurägare gäller som sagt vad ej för de som sköter kontrollen på djurägarna enligt våra myndigheter på Länsstyrelsen. Vilket klart framgår här då det gäller att hålla kor som har horn och ej horn. Sverker kan tydligen men han är ju som sagt kontrollant ?

        Länsstyrelsen konstaterar, utifrån den lokala tillsynsmyndig-
        hetens rapporter samt veterinärintyget, att det föreligger
        brister i [djurhållarnas] djurhållning avseende gruppindel-
        ningar av lösgående nötkreatur beroende på kön, ålder samt om
        de är avhornade eller hornbärande. För att skydda nötkreaturen
        mot onödigt lidande och sjukdom finns det därför skäl för
        Miljö- och hälsoskyddsnämndens föreläggande. Överklagandet
        skall därför avslås. Tidpunkten för föreläggandets fullgörande
        skall dock ändras så att det uppfylls senast en vecka efter det
        att [djurhållarna] har tagit del av beslutet.

        [Länsjurist] [Länsveterinär]

        Bilaga:

        Anvisningar om hur man överklagar

        Kopia till:

        Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Falkenbergs kommun
        Veterinärenheten

      • Nah 1 maj, 2015 den 02:43 #

        Ostyrkta påståenden i en lång rad DQ. Tyckande och spekulationer. Trams rentav. Visa något dokument från någon rätt eller officiell bedömning som visar på att det du skriver är systemiskt? Bloggar och fejssidor räknas inte. Och nej, det är inte samma regler som gäller för kontrollanter som vanligt folk. Kontrollanter förväntas åka omkring och styrka sina påståenden med foto och dokumentation. De har utbildning och erfarenhet för att göra bedömningar. De gör hundratals besök hos olika djurhållare varje år. Bara några av djurhållarna får allvarligare anmärkningar. Ännu färre får förelägganden. Och ytterst få bestämmer sig för att hela samhället är korrupt och inleder en krigföring mot staten. De som gör det uppvisar oftast en historik av att inte komma överens eller lyssna på någon. Och om du inte tror mig så begär ut statistiken från Jordbruksverket över den nationella djurskyddskontrollen samt bemötandeenkäter.

        • Skenet bedrar 1 maj, 2015 den 11:07 #

          Det finns tillräckligt många underliga dokument från såväl kontroller som från rättsliga instanser för att det skall kunna göras sannolikt att det föreligger systematiska fel. Tror inte att någon på denna blogg är intresserad av att röja klienters identitet i pågående eller avslutade ärenden. Det föreligger felaktigheter i en övervägande del av de ärenden som jag studerat men detta kanske har sin grund i ett slumpmässigt utfall. I vissa ärenden är jag tveksam till om de behöriga tjänstemännen verkligen haft nödvändig kompetens. Blir ett ärende krångligt forcerar myndigheten och den enskildes rättigheter åsidosätts. Många kanske tror att man får en chans i förvaltningsrätten men detta är endast en administration där den enskilde inte får komma till tals. Förvaltningsrätten får inte blandas ihop med prövning i tingsrätten där den enskilde ges en ärlig chans att föra talan och framföra bevisning.

        • Skenet bedrar 1 maj, 2015 den 11:23 #

          Du hänvisar till bemötandeenkäter. Hur många tror du det är som vågar skicka in ett negativt omdöme beträffande en genomförd kontroll. Många är rädda för repressalier om man kritiserar djurskyddet, det gäller att märkas så lite som möjligt, då kanske man får ytterligare några års respit till nästa kontroll. Är man kritisk finns det alltid en risk för anonyma anmälningar som man inte vet vem som ligger bakom. Eftersom den enskilde berövas alla möjligheter till rättslig prövning är många rädda för systemet och det är med all rätt. Moral och civilkrage kan man kosta på sig om man har råd till detta, men de flesta har inte det därför stämmer ditt resonemang om att det endast är ett fåtal som inleder krigföring mot staten.

          • Lustigt 2 maj, 2015 den 11:51 #

            Bemötande-enkäter… visst. Jag fick svara på en sådan som inleddes med frågan ”Uppfyllde kontrollantens uppträdande och kunskap dina förväntningar?” Svara ja eller nej. 😀

            • forystablogg 3 maj, 2015 den 09:53 #

              Som man frågar får man svar och speciellt höga förväntningar på kunskap och bemötande har inte längre de utmattade djurägarna. Så ett ärligt svar ”ja” tolkas naturligt vis som att man är nöjd. Allt som pekar i någon annan riktning avfärdas med att man är rättshaverist etc.

    • McGyver 27 april, 2015 den 11:50 #

      Juha alias Hmmm

      • Hmmm 28 april, 2015 den 11:38 #

        McGyver alias Norman? Har vi inte redan haft den här diskussionen om namn och åsikter och vad som är relevant?

    • yorkielove 4 maj, 2015 den 01:04 #

      Hmmm, ar detta forfarande endast forbehallet ”djurskyddarna”?
      For mig verkar det sa; de hanvisar sa ofta till handelser fran ” Eldkvarn” nar de gang pa gang besoker sina ”gamla fall”, invanda, som de inte behover riskera att stota pa nagra overraskningar med.
      Hur kan man ha ett jobb, som till sa stor del gar ut pa att forstora for bade djur och manniskor? Hur kan man kanna att man gor nagon som helst nytta? Har man ingen yrkesstothet?
      Den far man inte genom egna eller kollegors logner.

      Celia

    • Revenge 26 januari, 2016 den 06:55 #

      För 15 år sen fanns inte internet på samma sätt som det gör i dag. Sverker har registrerat Astrid så nu är det Astrids tur att registrera Sverker.

      Öga för öga, tand för tand.

  6. Lisbeth Svensson 26 april, 2015 den 08:01 #

    Ja, din djurhållning är väl föredömlig…
    Vem är det som är ute och privatspanar på Sverkers kor? Du själv?

    • forystablogg 26 april, 2015 den 08:30 #

      Vi kan återkomma till min djurhållning. Mina djur har i alla fall aldrig haft gödselpansar, varit magra, haft plåtar i hagen eller saknat foder. Hagen har heller inte bestått av upptrampad gegga. Jag ger inte ut mina källor.

    • Norman 26 april, 2015 den 09:23 #

      Undrar om Lisbeth heter Kerstin istället?

      • Hmmm 26 april, 2015 den 10:02 #

        Eller om Norman heter Solveig eller Göran eller Celia eller Carina eller Maria eller Jessica. Eller om jag heter Torsten, Anna och Mahatma i mellannamn. Väx upp, vad spelar det för roll vad någon heter – det är väl vad som skrivs som är intressant?

        • Karin 26 april, 2015 den 10:42 #

          Vilket dåligt svar. Borde du inte kunna svara normalt om du ens ska yttrar dig? Såklart är det vad som skrivs som är det viktiga, Astrid har nog granskat rejält innan hon lägger ut något sådant här. Jag heter Karin, vad heter du?

          • forystablogg 26 april, 2015 den 11:08 #

            Detta är samtal som jag kan återge mycket väl av den enkla anledningen att jag skrev ner dem när det begav sig. Och tyvärr, de förnekades inte då heller av vederbörande då de återgavs för hans chef i hans närvaro.

          • Hmmm 27 april, 2015 den 12:21 #

            Dåliga frågor som Normans förtjänar dåliga svar – borde du inte ha kritiserat hen också? Herbert heter jag, trevligt att ”träffas”. Och nej jag tror inte att Astrid har granskat eller hållt sig till någon objektiv sanning i det här inlägget heller. Det är hennes sida och hennes version skrivet i samma anda som vanligt dvs hon är helt normal och alla andra som hon verkar stöta på är jubelidioter. Efter några år så ser man ju ett mönster, det är som att Astrid kör på fel sida vägen och är arg på alla hon möter…

            • forystablogg 27 april, 2015 den 06:20 #

              Både manliga och kvinnliga chefer har tagit denna tjänstemans uppträdande i försvar under många år så ja, antagligen är det jag som är den avvikande. För att slippa alla problem så skulle jag naturligtvis varit mer tillmötesgående. Jag är inte uppfostrad så, men jag har förstått att det är det gängse moderna, synsättet och tydligen det som du också tycker är helt normalt.

              • Hmmm 28 april, 2015 den 11:25 #

                Det finns mycket som inte är rättvist och inget som är normalt. Sånt är livet. Du slåss mot väderkvarnar. Med din uppenbara intelligens så borde du ha kunnat lösa allt det här på ett tidigt stadium. Varför ta varje konflikt på vägen och göra det till ett krig? Är det verkligen det här som du vill syssla med och hur tänker du att det ska sluta? Gör något positivt med framtiden istället för att fastna i det förgångna. Det gör mig bedrövad att se en journalist och forskare slösa bort sin talang. Det finns tillräckligt med riktigt hat och lidande i världen att bekämpa istället för att skapa mer.

                • forystablogg 29 april, 2015 den 06:37 #

                  Jag hade/har ett litet företag i cleantechbranschen. Min produkt var godkänd av länsstyrelsen att användas även i naturreservat. Jag hade en anställd. Jag hade patent. 2008 hade jag investerat 70.000 i markarbete och platta till en byggnad för montering och dessutom fyra hästboxar. Jag hade satsat år av utveckling och forskning och lånat flera hundra tusen. Jag hade delar av mitt hem som jag byggt speciellt som visningsanläggning. Där tog jag emot 2-3 studiebesök i veckan. Kunder, kommuner, journalister, utländska grupper, Jag skulle nå breake even 2011. Den 3 mars kom Sverkers kompanjoner Emma och Peter med en egenkomponerad anmälan (om en hund som satt utanför) och bröt sig in i mitt hem med tre poliser varav den ena visade sig vara Ola Svensson, vilket han erkänt. Ännu ett utslag av myndighetspersoners skämtlynne och urusla omdöme. Han kände också till mitt företag och hade kunnat titta på vad jag gjorde när som helst utan att utsätta mig för detta. Jag var stolt över min verksamhet. Och det var vad jag ville göra. Du har nog inte förstått hur ett inbrott i hemmet påverkar en människa. Hur tryggheten försvinner. Hur rädd man blir och hur den rädslan biter sig fast i kroppen. Jag tror inte du förstår hur det känns att vara tvungen att ringa till sitt barn i skolan och säga att du kan inte komma hem för huset är fullt av poliser som ska se om dina möss har burberikning. Jag försökte ”rädda världen” på det sätt som jag hade kompetens, med en produkt som löste ett reellt miljöproblem. Jag var uppskattad och respekterad även för detta. Därför skulle jag förnedras och krossas. För att en liten tjänsteman med privat agenda kunde och tilläts göra det.

                  • JoJo 1 maj, 2015 den 10:14 #

                    Fast det kan ju bara inte stämma? Det har enligt dokumentationen varit ganska många tjänstemän hos dig genom åren som haft anmärkningar? Och varför har du så många olika djur överallt? Miljöbeskrivningarna talar ju klart och tydligt om att du inte klarar av att sköta allihop? Har du läst om begreppet djursamlare?Det är en sjukdom-ett beroende. Ensamstående, äldre kvinnor är överrepresenterade. Du borde ta en titt på det och söka hjälp för du kan inte sluta att samla djur själv. Seriöst.

                    • forystablogg 1 maj, 2015 den 10:22 #

                      Har du träffat mig?

                    • GOaway 10 maj, 2015 den 02:35 #

                      Samma gamla upprepning av avundsjuka och missunsamma små kräk.

                      Bara för att vissa personer är djurälskare och föredrar djur framför människor ger det inte er rätt att förfölja djurälskare. Ni kan dra till med att dessa är sjuka i huvudet men det är bara en lögn och bortförklaring för att ni ska stjäla deras djur. Jo, så är det!

                      De ”ensamstående, äldre kvinnorna” som samlar djur kommer inte att vilja kn*lla med dig bara för att du beskriver dem som sjuka i huvudet. Det måtte gräma dig något förbannat.

                      In your stupid face! 😀

                  • JoJo 10 maj, 2015 den 11:00 #

                    Ja GoAway verkligen frustrerande att missa alla dessa äldre sjuka damer som doftar kattskit. Man får ju försöka överleva. Men under tiden jag trånar kan du kanske tänka på dina ömma tår och läsa på lite själv?

            • yorkielove 4 maj, 2015 den 01:53 #

              Och du, Hmmm anvander samma taktik, som de s.k. Djurskyddarna. ( och samma taktik, som du anser att Astrid har.)
              Du anser att alla, som inte tycker, som du kor ”vanstertrafik”.
              Tror du pa det innerst inne?
              Samma taktik anvander lansstyrelsen, som sa garna vill fa sina offer att framsta som imbecilla-sa mycket lattare att avfarda dem da.

              Celia

              • JoJo 10 maj, 2015 den 11:05 #

                Länsstyrelsen tillämpar lagen. Alla som inte följer lagen kör vänstertrafik. Många av dem har bortförklaringar som blir fler och allt osannolikare med åren. Imbecilla eller inte. Svårare än så är det inte.

                • yorkielove 11 maj, 2015 den 12:39 #

                  Ja, lansstyrelsen gor naturligtvis aldrig fel, de foljer alltid lagen. Sin egen lag, som djurskyddsinspektorerna skapar sjalva, fran arende till arende.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Never ending story | Astrids miljö- och samhällsblogg - 30 maj, 2015

    […] så var det nog inte eftersom inspektörerna själva gjorde anonyma anmälningar mot djurhållare som de ansåg sig ha en gås oplockad […]

Kommentera

