Kasta sten i glashus

3 Mar

Namnlöst-14I dokusåpan Djurskyddarna har vi träffat Djurambulansen i Skånes nya veterinär Elsa-Pia Ehrenpris. Det är hennes intyg som använts av myndigheterna mot djurägare som fått sina djur omhändertagna. Exempelvis i det första programmet där ett antal grisar, höns och får släpptes ut för en eko-bonde och därför togs av polisen, skrev Elsa-Pia veterinärutlåtandet. I det utlåtande hamnade en ponny från ett helt annat ärende. Katten som togs finns det däremot inget veterinärintyg alls på. Den bara försvann.

Namnlöst-15Elsa-Pia uttalar sig om hur hundarna har haft det i programmet.

Namnlöst-16I programmet kritiseras djurägaren för bristande rastning och rengöring.

Namnlöst-17Under sju månader har Elsa-Pia hyrt ett hus i Munka-Ljungby. Hon fick lov att ha en liten hund i vissa delar av huset. När det uppdagades efter fyra månader att hon hade åtta hundar blev hon uppsagd men fick bo kvar i ytterligare tre månader. I lördags den 28 februari skulle huset utbesiktigas men hon dök inte upp.

IMG_6835Hon hade lämnat kvar båda nycklarna, vilket tydde på att hon inte hade haft för avsikt att dyka upp. Hon gjorde sig dessutom oanträffbar.

IMG_6911Djuren som hon haft i huset har levt i sitt eget kiss och bajs, som standardformuleringen i kontrollrapporterna brukar vara, samt att Elsa Pia inte plockat upp det. Detta syns tydligt på de skador djuren åsamkat på golv och väggar i huset.

IMG_6841Elsa-Pia låtsas som ingenting och vägrar att träffas för besiktning. Hon svarar inte längre i telefon eller på sms.

IMG_6917Dessutom menar hon på att det inte är ”hennes djur” som åsamkat skadorna, men som tur är så finns både före och efter bilder för hennes in och utflyttning.

IMG_6912Det som också är intressant i det hela är huruvida Elsa-Pia tagit hem djur som hon hämtat från Djurambulansen. I början på december fanns en tik med valpar, som troligen inte var hennes. De bodde i huset en längre period.

IMG_6827Med tanke på hur huset såg ut så har det tydligen brustit med både rastning, rengöring och tillsyn av djuren.

IMG_6842Att sen ha mage att stå i TV och kritisera andras djurhållning…

IMG_6828Elsa-Pia tar inget ansvar alls för detta . Skadorna på huset uppgår till mellan 2-300.000:- kr. Frågan är vem som skall betala då det redan ligger 340.000:- hos kronofogden.

65 svar to “Kasta sten i glashus”

  1. Wolf is my Soul 31 augusti, 2015 den 02:56 #

    Hej! Jag stötte på din blogg i samband med att jag sökte efter kontaktuppgifter (adress och telefonnummer) till Elsa-Pia Ehrenpries. Jag och min sambo har nyligen köpt en hund genom SPCA Sweden i Örkelljunga och veterinären som chippade och vaccinerade vår hund var Ehrenpries. Då jag idag skulle anmäla vårt nya hundinnehav till Jordbruksverket bad de mig uppge kontaktuppgifter till personen som hade utfört chipmärkningen men då jag såg efter i mina papper och kvitton fanns det inga sådana uppgifter alls, bara namnet på veterinären. Jag hade inget annat val än att istället uppge SPCA Swedens adress och telefonnummer. Om dina uppgifter ovan är riktiga är det fruktansvärt att hon jobbar med de uppgifter hon gör. Är det Ehrenpries som är länsveterinär i Blekinge län?

    • forystablogg 3 september, 2015 den 08:27 #

      Det kan jag inte tänka mig. Björn Dahlén har varit länsveterinär i Kronoberg och Blekinge. Enligt uppgift flyttade hon in till någon av Djurambulansens personal efter vräkningen. Du vet väl att SPCA har inga tillstånd att sälja hundar och ägarna är desamma som Djurambulansen i Skåne AB som är ett vinstdrivande företag. De skall ha en anställd per 10 hundar och en per 20 katter. Enligt Skatteverket har de aldrig redovisat moms och inte heller betalat några arbetsgivaravgifter. Vad fick du betala för hunden? De är skyldiga att lägga på moms. Finns moms på kvittot?

      • Wolf is my Soul 4 september, 2015 den 12:01 #

        Jag fick betala 2000 kronor för hunden och det står inget på kvittot om det är inkluderat moms eller inte. Kollade kvittot extra noga och såg att det faktiskt är stämplat Djurambulansen uppe i vänstra hörnet. Jag betalade Ehrenpries 500 kr utöver för vaccination och chipmärkning. Tjejerna jag har träffat i Örkelljunga verkar vara volontärer allihop, de är väldigt unga. De har nämnt vid ett par tillfällen att deras chef skulle vara någon som hette Micke, men jag kan ha fel och har dessutom inte träffat personen. Ursprungligen var det Hundskyddet i Malmö jag hade kontakt med men fick veta att anläggningen i Örkelljunga var en ”filial” till deras verksamhet.(?) Blev idag uppringd av en man som ska komma hit på söndag och ta foto på vår nya hund för deras hemsida. Jag hoppas ju att jag inte har gjort mig skyldig till något olagligt i samband med att vi adopterade hunden. Det berättades för oss att det bland hundarna fanns både hitte-hundar, omplaceringshundar samt hundar som omhändertagits av polis och länsstyrelse. Vår hund tillhörde den sistnämnda kategorin.

        • forystablogg 5 september, 2015 den 09:36 #

          Det finns upphittade hundar vars ägare förgäves försökt få tillbaka dem. Det finns upphittade hundar som inte annonseras ut förrän efter en vecka. Det finns fina rashundar som ”omhändertagits” även redan sålda valpar som sedan annonseras ut av djurambulansen/SPCA. Polisen betalar inackorderingen, nya ägaren betalar för hunden, företag skänker hundmat etc. Volontärer jobbar gratis.
          Mickes alla bolag är naturligtvis ett rent skatteupplägg och har inget med räddning av djur att göra. SPCA startades av Petra Borg, Mickes fru och mor till Sebastian. Namnet är valt för att associera till SPCA internationellt men har inget med det att göra. Alla tillstånd står på henne och Micke. SPCA har inget tillstånd för att vare sig föda upp valpar eller sälja valpar av annans uppfödning. Ändå säljs kull på kull utan att länsstyrelsen bryr sig. Varje annan person skulle bli åtalad för detta. SPCA finns inte med som underleverantör på polisens avtal med Djurambulansen i Skåne AB (DA) som också ägs av Micke och Petra. Det gör inte heller Djurskyddsföreningen Malmö som annonserar DAs djur (mot provision?). Micke äger även Djurkrematoriet dit mängder av djur går. 2013 omsatte det företaget 400.000:- vilket är många uppeldade smådjur.
          DA har haft en omsättning på ca 6 milj de senaste åren. DA lämnar alla omhändertagna och upphittade djur till SPCA. Får djur gratis från polisen i hela landet. Djuren säljs sedan vidare. Tigger pengar på hemsidan och facebook. De får mycket produkter från företag mm.
          Fastigheten ägs av ett fastighetsbolag Rååhöjden AB 556961-1659 som även det ägs av Micke och Petra. De hyr ut fastigheten till SPCA dvs till sig själva. Micke äger också Djurkrematoriet i Skåne AB 556780-7341 som SPCA och DA köper tjänster av. Detta faktureras i sin tur till polisen av DA. Petra skriver alla DAs fakturor till polisen.
          SPCAs styrelse bl a:
          Ordförande: Patrik Freij, pappa till Nicole Pike som körde för Mikael Gustavsson och skadades svårt i jobbet, samt till Nathalie som är Mickes flickvän och bl a åkte med Micke till England med krokodilen.
          Sekreterare: Angela O Daly bor på samma väg Mandelgrensvägen 153 som Micke (142) dvs granne. Bolag som säljer och köper hästar. Ca 3 miljoner i omsättning.
          Suppleant: Sebastian Borg, Mickes och Petras son. Anställd på Djurambulansen och SPCA.

          • Wolf is my Soul 6 september, 2015 den 04:14 #

            Det var mycket information på en gång, jag får läsa genom alltsamman ännu en gång innan jag kommenterar. Tack för att du tog dig tid att ge mig alla fakta. Nu börjar jag ju givetvis undra om min hund är omhändertagen eller fråntagen någon ägare som blivit orättvist behandlad… även om jag inte tror det med tanke på vilket skick han och hans syskon befann sig i då polisen lämnade dem. Jag återkommer till dig. Tack ännu en gång.

            • vetteljus 2 augusti, 2016 den 06:31 #

              Hur gick det sen? Tänk på att djur snabbt blir sämre och att de ofta tillbringat en tid i ”omvårdnad” hos dessa djuridioter innan de går ut till försäljning hos nya djurälskare. Så det du uppfattade kan varit deras verk som du köpte hunden av, och inte djurägarens.

              • Wolf is my Soul 5 augusti, 2016 den 08:38 #

                Hej igen och FÖRLÅT att mitt svar dröjt så länge. Vi har snart haft Arrak (som han heter) i knappt ett år och det har varit en ritt på både rosor och törnen. Tillsammans med flocken här hemma är allt frid och fröjd. Problemen visar sig utomhus, då han ännu drar vansinnigt hårt i kopplet. Vi har lsgt ut en förmögenhet på olika sorters ”gå-fint-i koppel” (t ex VGW-+koppel), vi provade Halti nosgrimma vilket varade i 3 dagar innan han bet sönder den. Vårt största problem är dock att han gör utfall mot andra hundar samt småbarn… Nästa steg är att prova en bra munkorg vid promenader för att undvika fler incidenter i framtiden. Skulle inget alls fungera får vi överväga vad som är bäst för Arrak..
                Hälsningar Carina

                • vetteljus 6 augusti, 2016 den 01:56 #

                  Åh, stackars er. Hoppas det ordnar sig och att ni kan hålla Arrak borta från att skada någon.

                  • Wolf is my Soul 9 augusti, 2016 den 10:37 #

                    Tack för din omtanke om Arrak och jag hoppas att även du har det varmt och skönt!

  2. flisan 16 mars, 2015 den 06:37 #

    maggan skicka din mailadress till Astrid så kan jag visst svara på vem jag är,jag tycker vi tar det privat då presentation inte hör till ämnet

  3. Maggan 13 mars, 2015 den 08:24 #

    Flisan !
    Ja det heter du ju så klart inte men i vart fall så har jag ingen blogg, har heller aldrig haft & Wilhelmsson var namnet . Så om du nu då ännu tror att du vet vem jag är får du gärna presentera ditt egna namn också då jag inte vet vem du är.

  4. flisan 12 mars, 2015 den 06:47 #

    maggan, du skriver att SKITSNACK SPRIDER SIG SOM EN LÖPELD O ÄR OERHÖRT SVÅRT ATT FÅ STOPP PÅ SAMT KAN FÅ VÄLDIGT STORA KONSEKVENSER FÖR ENSKILDA PERSONER, det håller jag med om och om du nu är den person jag tror att du är så ska du nog tänka över dom orden själv, sedan skriver du att I MINA ÖGON ÄR INTE DENNA BLOGG SERIÖS ALLS MAN KAN SE DEN SOM EN REN HATBLOGG, om du är den jag tror du är så ska du nog tänka efter vem som gör hatbloggar själv och sprider osanningar om andra personer som har fått allvarliga konsekvenser för dessa personer, så upp till bevis skriv ut hela ditt namn

  5. besviken 8 mars, 2015 den 12:35 #

    Till ordning och reda..
    Du är helt fel underrättad har själv varit i bostaden pia hjälper många hemlösa katter åt ideella föreningar, lägga ut foton på kylskåp med dyra vaccinationer och en burkmat mjau!! Och ni tror att någon skulle lämna mediciner mm för ca 20.000 30.000 kr skattat och klart…
    Hyresvärden hade väldigt svårt att få huset uthyrt redan innan pia med familj flyttade in, och han ville att dom skulle bo kvar sedan att han olovligt går in i fastigheten utan lov och tar bilder är ett brott..

    Men det känns som om den här bloggen har spårat ut mer och mer det senaste året! Det verkar som det handlar om att hålla människorna om ryggen oavsett hur illa dom behandlar sina djur😟 det är väl ändå djuren ni ska hjälpa ….

    • vetteljus 2 augusti, 2016 den 06:48 #

      Ah, tack för den infon. Här stod att hon haft 8 hundar, men skadorna på parkettgolvet tyder på att en kattpotta stått där för länge och att det finns svartmögel i huset. Vi hade samma problem i vårt mögliga badrum, innan vi dränerade runt huset och fick ner fukten, att om det hamnade minsta fukt under pottorna blev det svarta märken.

      Även de svarta prickarna på väggfotot tyder på svartmögel. Men det är bara min uppfattning utifrån fotona. Dock ska man inte ha kattpottor på trägolv i hyrda hus. Vad man gör i eget bo är en annan sak, men det där var bra skitstövligt gjort av henne som hyresgäst.

  6. Maggan 8 mars, 2015 den 06:49 #

    Instämmer i det du säger Siciliansk aftonsång.
    Jag tycker hela detta förfarandet från bloggaren, med flera är konstigt. Dels för att det tillåts utan att bli polisanmält sedan undrar jag vad vederbörande som tagit alla bilder samt uppenbarligen spanat på Alla nämnda ha för befogenhet til detta.
    Vem för ut journaler, info om polis, länsstyrelsens arbete ? Är det inside information ? Om så är fallet är det olagligt. Jag förstår inte att denna blogg kan existera, då det pratas så mkt om just näthat, för jag ser detta som näthat & häxjakt på enskilda individer.
    Men som sagt, När Astrid samt övriga som lagt ut info också kan påvisa källan lika bra som de påvisar annat då möjligen kan man väl tro att det ligger ett uns i det som sägs, men bara kanske.
    Mycket märkligt att Ni inte lägger ut bilder på polisanmälan som Ni då uppenbarligen gjort & tidningsreportage borde ju också vara utfört då ni säger Er ha så många förundersökningar/ bevis klara, den artikeln kunde vara intressant att också se.
    Skulle Ni själva som bedriver denna hetsjakt på så sätt som Ni gör vara glada om personer gjorde så emot Er ?
    Det finns myndigheter som arbetar för rättvisa & jag är tämligen säker på att hela poliskåren, djurskyddet, veterinärer, länsstyrelsen, tingsrätt, åklagare med flera inte är korrumperade, betalda, släkt med varandra & allt annat som påstås här.
    Ni har som jag tidigare skrev gjort så grundliga förundersökningar, flertalet ” hållbara ” bevis enligt Er själva vilka borde stå med i Er anmälan till polisen & anser Ni nu att de är allierade med Djurambulansen, länsstyrelsen etc då kan man anmäla det till annat polsidistrikt. Fram med kopia på Er polisanmälan, den vore intressant att se.
    Stölderna av alla djur som Ni säger har begåtts borde ju också vara anmälda, hur kommer det sig att inte heller den anmälan ligger ute på bild då allt annat gör det här ?
    Skitsnack sprider sig som en löpeld & är oerhört svårt att få stopp på samt kan få väldigt stora konsekvenser för enskilda personer, något Ni borde tänka på.
    Men som sagt, rättvisan kommer nog fram, läste så sent som i går från SPCA att polisanmälan från deras sida är gjord i alla fall gentemot de som bedriver denna häx/ hetsjakt, men det rör ju inte Er så mkt då Ni har säkra, konkreta, hållbara bevis för Era påstående ( Hmmm )
    I mina ögon är inte denna blogg seriös alls, man kan se den som en ren hatblogg. Oavsett vem Ni hade hängt ut på detta sätt så hade det inte varit Ok. Har Ni bevis, då menar jag verkligen bevis som också kan läggas fram lika generöst som påståendena, ja då ska jag be om ursäkt för att jag misstrott Er så, men tills dess så andra jag bara ugglor i mossen att inget alls stämmer utan bara är rent förtal.

    • forystablogg 8 mars, 2015 den 09:33 #

      Det är få traditionella medier som törs granska makten och myndigheter. Nya medier som ex bloggar blir alltså de som måste gå i bräschen och uppmärksamma rättslöshet, maktmissbruk och oegentligheter. Visserligen har jag journalistutbildning men det skulle egentligen inte behövas när det gäller hur just djurskyddet har kommit att tillämpas i Sverige. Vem som helst som granskar ett offentligt dokument i detta ämne kommer att finna uppenbara lagöverträdelser, fusk och övergrepp. Att sedan privata företag skor sig på de drabbade är inte konstigt i sig. Samma fenomen har vi sett överallt där det ges tillgång till allmänna medel via lagstiftning och myndighetsutövning. Omhändertagna barn, flyktingmottagning, assistensersättning och det senaste avslöjade etableringslotsar är kända exempel. Jag har all förståelse för att de som tjänar stora pengar på exemplifierade verksamheter inte känner sig bekväma med att allmänheten får veta hur deras skattepengar används.
      Kanske var jag först med att avslöja Djurambulansens brist på trafiktillstånd, men det är inte jag som anmält och inte jag som beslutat att inleda förundersökning om trafikbrott. Det har polisen gjort. Nu har det uppmärksammats av riksmedia. Det är polisens jobb att beivra lagöverträdelser och lagen bör rimligen gälla lika för alla. Även för myndigheter och företag de skriver avtal med. Jag utgår från att ”Maggans” beskyllningar om ”häxjakt” även gäller både riksmedia och polisen och även andra verksamheter som de jag exemplifierat ovan.
      Vad beträffar källor så tillhör det god publicistisk sed att skydda sina källor. Uppgifter som baseras på offentliga handlingar står det var och en fritt att själv begära ut och kontrollera.

      • ledsen 17 mars, 2015 den 12:56 #

        Kudos till dig, Astrid och kudos till alla de djurägare som berättar om vad de har gått igenom!

    • Ville Vessla 8 mars, 2015 den 11:35 #

      En motfråga är var länsstyrelsens bevisning finns i flera djurskyddsärenden, det räcker inte enligt min mening att åberopa ”bedömningar som synes indikera” som bevisning för att exempelvis omhänderta djur. Jag tycker naturligtvis att länsstyrelsen skall kunna lägga fram bevisning lika generöst som vad de påstår. Det tråkiga är att sakfrågan aldrig prövas vid domstol eftersom förvaltningsrätten som en del av myndighetsutövningen i sina instruktioner utgår från att det finns bevisning och att rätt bedömningar gjorts redan vid beslutet. Denna brist i rättssystemet utnyttjas till att driva egen agenda av mer dubiösa personer eller av personer med otillräckliga kunskaper. Denna enkelriktade rättsprocess kan leda till försämrat omdöme i kombination med stärkt självförtroende hos myndighetsutövarna.

    • Sten 10 mars, 2015 den 10:09 #

      Maggan, tydligen vän till Djurambulansen i Skåne. Astrid lägger inte ut något utan att det kan styrkas genom handlingar. Förtal roar sig far och son, Mikael och Sebastian åt så bra själva.

    • vetteljus 2 augusti, 2016 den 06:54 #

      Ah, du har inte hört talas om ”offentlig handling”? Antar du är för att mörka andras brottsliga verksamhet genom att hålla handlingar hemliga för granskning av allmänheten? Ja, det brukar ju kriminella önska sig. Men vi andra kämpar för en rättsstat, förstår du. En där alla kan granskas och inte somliga ha mer rättigheter än andra. Jobbigt för skurkar när någon skiner ljuset på dem. Visst. Förstår du känner så. Men sånt är livet och om du har tur så sätts väl ännu fler granskande journalister i fängelse i Sverige, precis som totalitära stater brukar göra. Du kan ju alltid hoppas!

  7. besviken 6 mars, 2015 den 07:54 #

    Blir väldigt besviken av att läsa det här inlägget, hyresvärden har med falska bilder försökt kränka pia för att hon sa upp huset….
    Flera av bilderna kommer inte från det hus som hon hyrde, och hon är inte anställd av djurambulansen AB heller utan dom anlitar henne…
    Djurambulansen ger jag inte mycket för jobbar själv med hemlösa katter och vi tillämpar no kill och månar om dom djur som har det sämst nämligen skygga katter sjuka mm…

    Att pia anlitas av djurambulansen gynnas djuren av istället som det var innan då många många flera avlivades direkt….
    Ni som har riktigta djur vet att både katter och hundar kan ställa till det, men ni föredrar kanske att dom katterna eller hundarna som kommer direkt från antigen olika hem eller utifrån ska avlivas för att dom inte är helt rumsrena !!!

    Astrids blogg har vi alltid litat på och delat vidare pga att vi tycker att det ska komma fram seriös fakta om hur det går till, men den här artikeln vet jag är osann och det får mig att rygga tillbaka ordentligt….
    Hoppas verkligen att du tar ordentligt reda på fakta innan och inte bara lyssna på hyresvärden från landsbygden som inte är så vänligt inställd till att ha djur inomhus specilellt katter 😜

    • ordninoreda 8 mars, 2015 den 10:04 #

      Sanningen gör ont, det har jag full förståelse för. Ca 150-200 bilder ytterligare finns och dessutom kan jag personligen se till så det ”ordnas ett öppet hus” innan renoveringen startar.
      Inom kort tid kommer med säkerhet andra medier rapportera om detta ärende och även flertalet statliga/rättsliga instanser att kommentera kring fallet.
      Hetsjakt?!? Elsa-Pia svarar inte i telefon eller på mail. Hon har vägrat dyka upp för besiktning av hus eller när besiktningsmannen gjort utlåtande eller lämna in sista nyckeln till hyresägaren så är jag övertygad om att den känslan släpper.
      Både fegt och oerhört ansvarslöst, men det kanske går hand i hand med verksamheten som bedrivs.

  8. Anette H 6 mars, 2015 den 02:07 #

    Konstigt att inte hon städar ur kylskåpet och torka upp skit o piss efter sig, fick de inte lära sig detta på veterinärhögskolan , eller är det sorgliga sociala historier bakom, typ missbruk och andra psykiska sjukdomar som ligger bakom och gör att inte hon tagit sitt ansvar

    • eva 9 mars, 2015 den 08:57 #

      HaHaHa antagligen är hon en festprisse

  9. Maggan 5 mars, 2015 den 06:27 #

    Ja enligt allt jag läst från många av Er som vet så mkt om Djurambulansen, polis, veterinär, händelser/agerande runt deras jobb, länsstyrelsens djurskydd etc så borde ni få en medalj av Åklagare, kanske också från Polisen om nu inte alla är ” allierade ” vilket det verkar som för att Ni utfört en gedigen, grundlig utredning med ordentliga fakta, konkreta bevis på vad som förekommer.
    Jag menar inte att veterinärens agerande på ngt sätt är korrekt om detta stämmer, men som sagt med allt bevismaterial ni har så förmodar jag att ni lämnat in en stämningsansökan till Tingsrätten & det kunde vara intressant att få ta del av domslutet också för det förutsätter jag att ni skriver om då det domslutet ger en pekpinne på hur. allt Ert bevismaterial, förundersökningar, vittnen m.m har hjälpt Åklagaren till rätt beslut.
    Jag förstår ju enligt skrivelser här att också polisen, länsstyrelsens djurskydd, Djurambulansen, Tv bolaget utfört brottslig verksamhet & även den tycks ju vara bevisat dokumenterat så det här verkar bli en enormt stor rättegång som det säkert kommer skrivas/ rapporteras om i media.
    Må rättvisan segra, det värsta som kan hända Er nu är ju att också Åklagare, Domare, är involverade i detta för då kommer ju alla Era bevis, undersökningar, Vittnen, stå & falla.
    Lycka till !

    • Siciliansk aftonsång 5 mars, 2015 den 06:47 #

      Jag tror inte att några domare vid tingsrätten är inblandade i denna härva. En intressant notering kan däremot vara att djurskyddsärenden aldrig överlämnas till allmän domstolen enligt skyldigheten enligt djurskyddslagen 24 b §. Man utgår ju ifrån att länsstyrelsen m.fl. har en gedigen bevisning som håller i tingsrätten när man fattar beslut enligt djurskyddslagen.

  10. Carlos 4 mars, 2015 den 07:55 #

    Maggan du är säkert en av dom som gör tummen upp för Djurambulansen och våra kriminella myndigheter.Tyckte du lika synd om den gamle mannen som man hängde ut i TV där idolen Gustavsson uttalar sig om hur han bor samt att bilder visades upp.Det gjorde du säkert inte sen hade vi inbrottet där man påstod att det var en kvart och man lämnat djuren utan tillsyn där till ock med Elsa – Pia sa att där inte var något fel på djuren. Trots detta får djurägaren djuren stulna samtidigt som åklagaren konstaterar att inget djurskyddsbrott är begånget. Att en statlig myndighet medverkar i ett sådant program är en stor skandal samtidigt som man håller Djurambulansen bakom ryggen trots alla övertramp som det här företaget gjort.Det är ju en jävla tur att det finns dom som kan se alla dessa övergrepp som våra myndigheter gör i statens namn samtidigt som vår politiker sitter i sina soffor och blundar med hela ansiktet.När en sådan veterinär som Elsa-Pia får hantera djur som är stulna av våra myndigheter så måste det gå rätt till och naturligtvis ur en objektiv synvinkel.Det kan man väl knappast påstå då hon står på Djurambulansens lönelista.Vi har ju alla konstaterat hur Galten o Kultingen växt på bredden under de gångna åren vilket tyder på välfyllda frysar skulle jag tro. Men som vi konstaterat så är amnestin slut i svinhuset och dax att bekänna färg på slakthuset ( Tingsrätten )

    • ordninoreda 4 mars, 2015 den 01:02 #

      Enligt Kronfogdemyndigheten har inte Elsa-Pia någon anställning vilket dessutom kan synas märkligt. Hur är det egentligen, skriver man inte anställningsavtal trots att man får lön från ett arbete… Intressant kring hela denna dialogen tycker jag.

      • Gerda 4 mars, 2015 den 03:20 #

        Hon står kanske som egen företagare och fakturerar själv Polismyndigheten. Står hon som underleverantör till Djurambulansen i Skåne AB ska det ha lämnats in uppgifter om detta till Polismyndigheten.

        • forystablogg 4 mars, 2015 den 04:46 #

          Häggebo lantbruk enskild firma, avregistrerad för F-skatt.

          • ledsen 4 mars, 2015 den 11:17 #

            Häggebo Lantbruk
            Ljunitsgatan 37
            266 33 Munka-ljungby
            Skåne län

            Finns ett aktiebolag i Skåne län vid namn ”Vet Care Sweden AB” som drivs av två av Elsa Pias döttrar. Bolaget bedriver veterinär- och djurrelaterad verksamhet.

            Finns en enskild firma i Skåne län vid namn ”Theodor Ehrenpris Hovslageri” som drivs av Elsa Pias ene son.

            • ordninoreda 5 mars, 2015 den 08:24 #

              Det är adressen där hon bedrivit viss verksamhet, samt förstört, men flyttat ifrån. Härifrån är Elsa- Pia vräkt. Dock har hon ingen ny adress

      • eva 5 mars, 2015 den 06:44 #

        Rota mer i de e du snäll spännande tänk om hon jobbar svart för Galten

  11. Maggan 4 mars, 2015 den 05:18 #

    Har Ni alls sett dessa intyg ? Hur vet Ni att hon inte ensam får skriva intyg om omhändertagna djur ? Har Ni polisanmält henne om det är som det påstås här & likaså anmäla henne till Länsstyrelsens djurskydds ombud ?
    Hur vet Ni att djur inte skrivits in utan ” bara försvunnit ” ?
    Hoppas verkligen Ni har konkreta bevis för påståendena då detta är vårdslös tillvitelse, som är straffbart med böter till fängelse beroende på hur grovt det betraktas som.
    Stämmer det borde Ni också kunna lägga ut konkreta bevis så som att polisanmälan t.e.x är gjord emot denna person. Skulle ngt av påståendena stämma är det bedrövligt, men då skulle Ni nog valt att vända Er till tidningarna i stället.
    Vad vet Ni konkret om Bokslut på Djurambulansen, hur vet Ni att de enbart skulle jobba för vinstsyfte ? Alla företag, oavsett vill kunna gå med vinst, men här jobbar man för en god sak som också kostar oerhört mkt pengar.
    Om vederbörande är skyldig till ovanstående anklagelser är det fruktansvärt, men man ska vara mkt noga med vad man skriver & ha konkreta hållbara bevis innan man hänger ut personer på detta sätt.

    • Edvin 4 mars, 2015 den 07:23 #

      Självklart har Astrid sett intygen, annars hade det inte stått på bloggen. Det är många intyg som synas från det företaget och att djur som är friska och fina plötsligt, när de kommer till Djurambulansen i Skåne/SPCA Sweden, kan få så mycket skador och ohyra är konstigt. Får mig att fundera på om deras transporter och stallar är sanerade.
      Allt som skrivs här är sant, bloggen är genomsynad avigt och rätt av myndigheterna som vill stänga ner den. De har inte lyckats.
      Elsa-Pia kommer att bli anmäld var så säker, det finns nog djurägare som blir förbannade då hon skrivit felaktiga intyg på deras friska djur.
      Att tigga pengar när de går med så stora vinster kallar både Skatteverket och jag lurendrejeri, det är vanliga folk som luras på pengar. Läs hur det går till genom Carina Hedbergs eminenta förklaring i tidigare blogginlägg. Därför borde bokslutet läggas ut så folk ser vilka miljoner som rullar in i företagen, han har gott om pengar men de används till fina bilar istället.
      Att lura både myndigheter och folk på pengar, begå lagbrott och plåga djur kallar jag inte för en god sak. Nu var det djur hos dem som inte fått vatten igen, en vanlig djurägare hade fått föreläggande men hos detta företaget läggs alla anmälningarna ner. Skulle inte förvåna mig om ett flertal djurskyddsinspektörer får en del av miljonerna.
      Namnet SPCA är inte skyddat vilket innebär att jag kan ordna en förening med namnet SPCA Stockholm. SPCA Sweden har inget samröre med någon SPCA utomlands, men ett bra trick att lura folk. En ideell verksamhet får inte gå med vinst, alla pengarna ska gå till ändamålet. Det är inte rakt in på egna bankkonton.

      • ledsen 4 mars, 2015 den 11:22 #

        ”Skulle inte förvåna mig om ett flertal djurskyddsinspektörer får en del av miljonerna.”

        Ja, även möjligen en del snutar med tanke på hur de backar upp Djurambulansen på ett otroligt sätt.

        • eva 5 mars, 2015 den 06:49 #

          Snutarna har den inställningen att vi som blivit beslagtagna djur är värdelösa som människor spritare ,missbrukare därför gör dom allt för Djurambulansen

    • forystablogg 4 mars, 2015 den 07:27 #

      Det är många djur som ”försvunnit” på Djurambulansen. Vart tog exempelvis de 85 friska getterna vägen efter den 21 dec 2013? Finns ingen inrapporterad produktionsplats och ingen inrapporterad vitslakt till jordbruksverket. Fångponnyn som visades i ett program lades in i ”grisärendet” från ett annat. Katten togs bevisligen, finns i beslutet, men finns inte i veterinärprotokollet. Var finns obduktionsprotokollet på fåret som avlivades, som var upptakten till att ta alla djuren? Varför obducerades inte geten som Micke o Co bröt nacken på så hon kom fram med bakåtvridet huvud,? Om det var ”bakteriellt” som veterinären (en annan veterinär) skrev, skulle hon väl inte ha eldats upp? Varför avlivades en av Charles hundar som Micke påstod pga att hon inte var rumsren? Vad hade hänt med den hund (också Charles) om behandlades för sårskador hela två månader efter omhändertagandet och som fakturerades Charles? Osv. osv.

      • Doris 4 mars, 2015 den 09:47 #

        Hur får man tillgång till de handlingarna som tex veterinärprotokoll och att ponnyn kastats in i ärendet? Går det inte att visa de i bloggen?
        Att i tomme beskylla nån så här verkar ju idiotiskt så jag misstror dig inte. Jag vill bara veta mer.
        Fortsätt med ditt fantastiska arbete det behövs!!

        • Carola 4 mars, 2015 den 10:24 #

          Begär ut det från Länsstyrelsen. Läs tidigare blogginlägg, där är om ponnyn.

        • forystablogg 4 mars, 2015 den 12:39 #

          Ännu så länge är det offentligheten som är huvudregel i Sverige. Alla handlingar kan begäras ut från kommun, polis, länsstyrelse, domstolar etc.

          • elisabeth 4 mars, 2015 den 05:37 #

            Du får inte veta vem som begär ut uppgifter om dig .

      • ledsen 4 mars, 2015 den 11:35 #

        Det är synnerligen anmärkningsvärt det som pågår och vore ansvariga myndigheter hederliga skulle detta inte ske. Man kan endast dra slutsatsen att korruption är involverat.

        Jag hoppas att allt har anmälts. Om anmälningarna har lagts ner så lägg gärna upp namnen på de som lagt ner dem. Kanske hittar vi en röd tråd där om vilka som är inblandade.

        Edvin skrev att djurskyddsinspektörer kanske får del av miljonerna från Djurambulansen men kanske de får betalt med djur/kött!? Det är alldeles tydligt att Mikael Gustavsson och son blir tjockare om skallarna för varje år. Petra Borg kan inte heller betecknas som mager. Många stulna djur har säkerligen hamnat i de tre gapen men vilka fler gap är inblandade?

    • Inge Mail 1 mars, 2016 den 03:41 #

      Nu är jag ett helt år sen,men det spelar ingen roll.Rätt SKA vara rätt.

      7 § Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

      Om han eller hon inte insåg men hade skälig anledning att anta att utsagan var sanningslös, döms för vårdslös tillvitelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

      https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1

      Det räcker alltså Inte att sitta här och spekulera utan det krävs att man spekulerar inför diverse myndigheter för att det ska kunna tolkas till Falsk eller Vårdslös tillvitelse.

  12. Pia 4 mars, 2015 den 12:48 #

    Jaha, alltid spännande att få se hur det går till bakom kulisserna. Det är väl ungefär nu som man skulle vilja vara en liten fluga på väggen i ”den stora” anläggningen,

  13. Solveig Bachler 4 mars, 2015 den 12:21 #

    Hyr själv ut lägenheter, det är ett ”gissel” med vissa hyresgäster men de flesta sköter sig.
    Självklart tar man kort på sin fastighet innan uthyrning och skriver kontrakt. Sen görs ju såklart en avflyttningsbesiktning där städningen, ev skador som ej kan räknas till normalt slitage tas upp och regleras. Det står i Jordabalken vad som gäller, skitenkelt för någon med lite utbildning som klarar att läsa. Många skiter i att betala hyror i tid, tre uteblivna hyror ger rätt att vräka en person, till det tar man kronofogden som understöds av farbror blå.
    Jag säger bara, är dessa bilder från efterbesiktningen och det sen finns andra med fastigheten i oskadat skick innan inflyttning så är hon bra jävla rökt. ett bedrövligt beteende där hyresgästen räknas som den ”svage” parten och kan koppla in hyresgätföreningen sen har hyresvärden inte en chans utan ”rätt” kontakter.
    Samma grundsystem som ANNAT vi känner till redan…
    Tyvärr kan det vara så vid denna typ av ”riskbeteende” att där kan finnas en tragedi bakom, inte sällan drogrelaterad eller ev en psykisk sjukdom i bakgrunden.

    • Mikael Karlsson 5 mars, 2015 den 05:08 #

      Hoppsan! Har Solveig kommit till sans. Det var verkligen roligt att läsa ett inlägg som är sakligt från din sida. Mer sådant så kommer din trovärdighet att stiga i mina ögon.

  14. flisan 3 mars, 2015 den 10:13 #

    jag tycker verkligen att denna veterinär skall synas ”i sömmarna” eftersom hon så enormt kritiserar andra djurägare ,dessutom bör man nog kolla hennes status vad gäller sprit, o andra droger, att en sådan vett används på tv är helt otroligt, tur att detta kom fram,

  15. Anette H 3 mars, 2015 den 07:57 #

    Man borde ju också kolla upp hur det är med missbruk och psykiska problem hos veterinären , då lst menar att djurhållare ofta har de problemen då de skiter i tillsynen ,kanske veterinären har de problemen

  16. Ann P 3 mars, 2015 den 07:38 #

    Samtliga hennes veterinärintyg ska omgående granskas, gäller alla omhändertagande också. ”Här luktar det så mycket ammoniak så det stinker, det går inte att andas” som hennes chef Mikael Gustavsson hade sagt om andra drabbade djurägare. Mygel, fiffel och båg! Lägg ut bokslutet på hans företag Djurambulansen då han tigger pengar för att kunna behålla utrustning. Det är ett vinstgivande företag, fy fan vad de lurar folk!

  17. lerousse 3 mars, 2015 den 07:22 #

    Om det inte hade varit för hennes medverkan i TV4-såpan och hennes kritiska uttalanden om andra djurägare, och följderna av det för dessa, så verkar det väl inte ha funnits något av direkt misskötsel av djuren. Skadorna i lägenheten har ju inget med djurskydd att göra utan är en sak mellan henne och hyresvärden. Det är bara det att LS, som hon backar upp, drar konsekvent in sådana, ur djurskyddssynpunkt ovidkommande, saker i avsikt att smutskasta djurhållare. Medverkar man till sådant får man räkna med att antingen vara vit som en ängel eller falla på ”eget grepp”:

    • MAJA 3 mars, 2015 den 07:44 #

      Hur kan du yttra dig om den frågan? Ser du några djur på bilden som säger att dom är vanvårdade eller inte? Samt dessa ”skador” kan vara skäl till att omhänderta folks djur, så det är väldigt viktigt.

      • Edvin 3 mars, 2015 den 09:14 #

        Hur kan hon själv yttra sig om djurägare då? Hon får som veterinär inte gå på hörsägen. Men uttala sig negativt i TV om djurägare gjorde hon. De intygen som hon skrivit ut är inte giltiga, djur ska besiktas av annan veterinär innan lastning vid ett omhändertagande, inte efter av Djurambulansen i Skånes egna veterinär!

        • forystablogg 4 mars, 2015 den 12:52 #

          Det är extremt viktigt för djurägarens rättssäkerhet att djuren besiktigas individuellt innan de alls flyttas på och det av en oberoende veterinär. Allt detta bryter man mot och har dessutom dokumenterat på TV. Grisen som var skadad i benet vid framkomsten påstods ha fastnat på alla stenar i boxen. Inte speciellt trovärdigt i mina öron. En kyckling kvävdes i lådan osv. Att länsstyrelsens/polisens veterinär är anställd av transportören / uppstallningsföretaget är jäv. Att djuren besiktigas efter infångning, lastning, transport och urlastning är helt förkastligt eftersom de största skaderiskerna uppstår just i de situationerna. Dessutom skylls djurägaren för skador som transportören orakat djuren. Att företaget saknar både kompetens och utrustning för att hantera djur är nu också väl dokumenterat. Getter släpas i hornen, grisar binds i snaror osv. Djuren skall dessutom vara konstaterat lidande för att alls få flyttas.

          • eva 5 mars, 2015 den 06:55 #

            alltså ja har haft både häst,hund,höns ,broiler ja har alldrig sett såna inkompetenta idioter.Ja skulle alldrig sälja ett djur till dom

      • vetteljus 3 augusti, 2016 den 03:57 #

        Nu är det ju så att det är EXAKT såna här foton de tar och kritiserar saker där INGET djur farit illa någonsin. Pay attention till sakfrågan. Du verkar ha fattat noll av problematiken här.

    • forystablogg 4 mars, 2015 den 07:37 #

      Jag bryr mig inte ett dugg om skadorna på huset, det finns det andra som gör. Jag har inte heller någon som helst uppfattning om hennes djur. Men det är just med sådana bilder som lst tar mängder av djur som skickas till det företag hon arbetar för!

      • eva 5 mars, 2015 den 06:58 #

        den veterinären ska ha djurförbud o stängas av från veterinärförbundet.

  18. JK 3 mars, 2015 den 06:51 #

    Jaa så Hvilken Fördömmrer Der selv lever i skidt och bejs!! .. troligen er det jo så har at djur kisser och bejser och lugfter af Ht ..- men äligt hur i Fassan kan en Så Soppa Dömma Andre som hun der Lever som et svin selv !! Det under mej !!

  19. yorkielove 3 mars, 2015 den 06:47 #

    Tyvarr ser golven ganska liknande ut I mitt Torsakerstorp i Sverige 😦
    Men torpet ar fran 1918, men inte mina hundar, som inte astadkommit golven.
    Massor med morka kvistflackar.

    • forystablogg 4 mars, 2015 den 07:42 #

      I detta fall finns bilder från före inflyttningen.

    • Therese 4 mars, 2015 den 01:50 #

      Detta golvet är inte från 1918..

      • Hasse A 4 mars, 2015 den 02:02 #

        Det var en annan husägare som hade golv från 1918.

  20. eva 3 mars, 2015 den 06:04 #

    Ja säger bara fyfan va bra att detta kommit fram..Man ska alltid sopa framför sin egen dörr.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Djuren förstörde hyrt hus | Astrids miljö- och samhällsblogg - 13 oktober, 2015

    […] våras  skrev jag en artikel om Djurambulansen i Skånes husveterinär Elsa-Pia Ehrenpris som i TV4 i programmet Djurskyddarna […]

Kommentera

