Djuren bort från polisen

16 Feb

dyrt för polisenSå då var den klar, utredningen om renodling av polisens arbetsuppgifter. Det som skulle bort var polisens djurhantering. Utredare har varit Ari Soppela på uppdrag av justitiedepartementet och betänkandet ”Med fokus på kärnuppgifterna – en angelägen anpassning av Polismyndighetens uppgifter på djurområdet (SOU 2015:3)”, lämnades i fredags den 13 februari till statsrådet Anders Ygeman.

”Den politiska vilja som finns att renodla polisens uppgifter bygger på att polisen bör ges bättre förutsättningar att bekämpa brott och att upprätthålla allmän ordning och säkerhet.”

Som väntat har utredningen kommit fram till att djurhanteringen skall läggas över på länsstyrelserna. Den nya ordningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.

Utredningen har haft ett antal experter till sitt förfogande bl a enhetschefen  Marcus Björklund på länsstyrelsen i  Skåne.

Polisens uppgifter på djurområdet består bara på tre områden:

1. Polismyndigheten ska gripa in i akuta situationer för att t.ex. upprätthålla den allmänna ordningen och säkerheten, avvärja fara och förhindra att djur lider,

2. Polismyndigheten ska hjälpa länsstyrelsen i de fall där åtgärderna inte kan utföras utan en polismans särskilda vålds och tvångsbefogenheter, och

3. Polismyndigheten ska underrätta länsstyrelsen om man vid utförandet av sina kärnuppgifter får kännedom om något som motiverar att länsstyrelsen agerar mot t.ex. brister i djurhållningen eller andra förhållanden som står under länsstyrelsens tillsyn.

”Vi menar att Polismyndigheten däremot inte bör ha till uppgift att exempelvis transportera, förvara, sälja, skänka bort eller låta avliva omhändertagna djur. Polismyndigheten bör inte heller följa upp brister i djurhållningen, utfärda förelägganden eller handlägga förvaltningsärenden som rör djur.”

”Länsstyrelserna ska även verkställa sina beslut om att sälja, skänka bort eller avliva omhändertagna djur. Dessutom ska länsstyrelserna ansvara för den övervägande delen av arbetet med att administrera kostnaderna för uppstallning av djur och andra kostnader som kan uppkomma när ett djur har omhändertagits .”

Utredaren föreslår att nettokostnadsökningen för länsstyrelserna finansieras
genom att 45 miljoner kronor förs över från Polismyndighetens förvaltningsanslag till förvaltningsanslaget för Länsstyrelserna.

Utredningen har gjort studiebesök hos Tillståndsenheten, Polismyndigheten i Skåne och hos Djurskydds- och Veterinärenheten, Länsstyrelsen i Skåne län. Syftet har varit att få kunskap om hur polisen hanterar djurärenden i praktiken och om länsstyrelsernas arbete med näraliggande djurskyddsfrågor.

”Enligt Brå utförs arbetet med handräckning och djur generellt av poliser i yttre tjänst inom ramen för deras ”ordinarie” arbete. Mot denna bakgrund, och då detta arbete hade ökat de senaste åren, kunde enligt Brå arbetet med handräckningar och djur antas ha påverkat förutsättningarna att förbättra personuppklaringen mer än de övriga uppgifter som ökat. Det beror enligt Brå på att dessa uppgifter konkurrerar mer direkt med den yttre ingripandeverksamheten.”

”…dagens regler i stor utsträckning (vilar) på äldre ställningstaganden där några egentliga skäl för att polisen ska utföra uppgifterna inte har angetts. Det är därför inte klart varför polisen har fått ansvar för alla sina nuvarande uppgifter på djurskyddsområdet. Det lämpliga i att ge polismyndigheterna nya arbetsuppgifter har inte problematiserats i något av de tidigare lagstiftningsärendena, och det har heller inte förts någon diskussion om någon annan myndighet hade kunnat vara ett alternativ. Den nuvarande ordningen framstår snarare som ett historiskt arv från 1920-talet, då samhället såg helt annorlunda ut och lagstiftningen hade en direkt straffrättslig koppling som inte längre finns.”

”Polisen skulle enligt förslaget även ha kvar vissa andra uppgifter enligt djurskyddslagen, bl.a. uppgiften att bistå med handräckning vid omhändertagande och tillsyn, avliva svårt skadade eller sjuka djur samt omedelbart omhänderta djur som är utsatta för lidanden.”

”I Danmark är ansvaret för tillsynen över djurskyddet uppdelat mellan polisen och Fødevarestyrelsen, som är Danmarks motsvarighet till Livsmedelsverket. Fördelningen innebär, något förenklat, att Fødevarestyrelsen utövar tillsyn över djurhållningen i lantbruket, djurparker, djuruppfödning och liknande medan tillsynen över hur bl.a. sällskapsdjur sköts och kontroller av djurtransporter ligger hos polisen. Dansk polis anlitar andra myndigheter, företag, lantbruksorganisationer eller djurskyddsföreningar för alla praktiska uppgifter som t.ex. att transportera, förvara och avliva djur. Enligt uppgift från den danska motsvarigheten till Rikspolisstyrelsen (Rigspolitiet) har uppgiftsfördelningen mellan polisen och andra aktörer i Danmark inte utvärderats. Man menar dock att uppgifterna ligger rätt hos polisen. Detta stödjer man bl.a. på att polisen har den straffrättsliga kompetensen och under alla omständigheter ska utreda om något brott har begåtts.

I Finland är polisen en av flera djurskyddsmyndigheter. Utöver polisen har det statliga regionförvaltningsverket, den kommunala veterinären, hälsoinspektörer, kontrollveterinärer och gränsbevakningsveterinärer också uppgifter på djurskyddsområdet. Alla dessa myndigheter kan besluta att avliva ett djur och sköter även vissa praktiska uppgifter som t.ex. transport av omhändertagna djur. Förvaring, placering och veterinärundersökning av djuren görs enligt uppgift från Polisstyrelsen i Finland oftast av kommunernas kontrollveterinärer. Om ett djur ska avlivas ansvarar polisen för att verkställa beslutet. Polisen i Finland anlitar ofta särskilt yrkesutbildade personer, kommunala tjänster och föreningar när det gäller att verkställa förvaring, utfordring och transport av djur. Uppgiftsfördelningen i Finland har, såvitt framkommit, inte utvärderats. Enligt uppgift från Polisstyrelsen i Finland sköts ofta djurskyddsuppgifter under kontorstid av andra myndigheter, om än ofta med polisassistans. Från Polisstyrelsens sida har man ställt sig frågan om polisens yrkeskunskap är tillräcklig för mycket svåra och ekonomiskt stora djurskyddsärenden.

I Norge ansvarar Mattilsynet, som närmast motsvarar Livsmedelsverket, för bl.a. den operativa tillsynen samt för flertalet beslut och åtgärder mot dem som inte följer reglerna. Polisen har också uppgifter på området. Både Mattilsynet och polisen kan exempelvis omhänderta djur. Beslut att omhänderta djur som fattas av polisen ska fastställas av Mattilsynet inom viss tid, annars upphör omhändertagandet. Ansvaret för de omhändertagna djuren övergår från polisen till Mattilsynet när beslutet fastställs. Polisen i Norge ska också lämna andra myndigheter hjälp (handräckning) och ta emot vissa underrättelser.”

En enkät har visat ”att polisen främst fått hantera allt fler omhändertagna djur. I de tre storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne verkställde polisen år 2009 sammanlagt 347 beslut att omhänderta djur. Fyra år senare var antalet 608, vilket motsvarar en ökning med 75 procent. Att antalet verkställighetsärenden har blivit betydligt vanligare framgår också av Jordbruksverkets statistik över länsstyrelsernas arbete med djurskyddskontroller. Mellan åren 2009–2013 ökade antalet omhändertaganden av djur i Sverige från 629 till 1 057 (Jordbruksverkets webbplats). Detta motsvarar en ökning med 68 procent. Sett över en tioårsperiod är ökningen ännu kraftigare, från 164 till 1 057 omhändertaganden. Mot denna bakgrund drar vi med tillräcklig grad av säkerhet slutsatsen att polisen på senare år har fått allt fler djurärenden.”

”Enkätundersökningen visar också att länsstyrelserna allt oftare behöver handräckning av polisen i djurskyddsärenden. Mellan åren 2009–2013 ökade exempelvis det sammanlagda antalet handräckningar i Stockholm, Västra Götaland och Skåne från 220 till 433, vilket nästan är en fördubbling.”

tabell”En summering av den redovisade tidsåtgången som kompletteras med samma slags antaganden som nyss använts i fråga om polisens uppgifter enligt djurskyddslagen ger sammanlagt omkring 30 000 årsarbetstimmar eller knappt 20 årsarbetskrafter. Vi uppskattar alltså att polisens  sammanlagda personalbehov avseende arbetsuppgifterna enligt djurskyddslagen och tillsynslagen för år 2013 motsvarade ca 40–50 heltidsanställda. Enligt uppgift från Rikspolisstyrelsen var lönekostnaden samma år för en polisman 357 kronor per timme, inklusive sociala avgifter. Motsvarande kostnad för en civilanställd var 316 kronor per timme. Vi uppskattar därför den direkta personalkostnaden för uppgifterna till ca 20–25 miljoner kronor.”

”De tre storstadsregionerna står för en majoritet av alla omhändertaganden av djur som görs med stöd av de båda lagarna. Omkring 60 procent av alla omhändertaganden av djur som sker med stöd av djurskyddslagen äger rum i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.”

Annonser

10 svar to “Djuren bort från polisen”

  1. Milou 19 februari, 2015 den 06:30 #

    Hur det än blir så får INTE länsstyrelsen tvinga sig till tillträde till vare sig på det ena eller andra stället. Dom har liksom inte de särskilda befogenheterna som krävs för att göra intrång i den personliga integriteten/sfären. Så vill inte djurägarna så kommer de inte in vare sig här eller där utan handräckning av Polismyndigheten. 😀

    • forystablogg 19 februari, 2015 den 08:57 #

      Det kommer de att få också med det nya förslaget. Skillnaden blir att de tar med sig hunden, hästen etc, vad de vill ha, direkt.

      • Tintin 19 februari, 2015 den 01:50 #

        Det kan de omöjligen klubba igenom därför det står i strid med både grundlagen Regeringsform, Europakonventionen till skydd för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter och brottsbalken. Då krävs det nämligen omfattande lagändringar som ingen i Sverige på egen hand kan driva igenom. Dessutom är det bara Polismyndigheten som myndighet som har de särskilda befogenheterna och de befogenheterna får inte delegeras.

        • forystablogg 19 februari, 2015 den 05:13 #

          Då har redan djuren försvunnit och de säger ”Du har rätt att överklaga som alla andra”.

    • Johan 19 februari, 2015 den 10:18 #

      Det är ett förslag eller har det klubbats?

  2. silvana kindberg 18 februari, 2015 den 10:13 #

    Vi har väl att tacka våra ryggradslösa kräk till politiker som inte vågar göra något åt övergreppen som djurhållare i sverige utsätts för.

  3. Helena 17 februari, 2015 den 05:42 #

    vad Norge gör är inte jätteintressant. De är inte med i EU. Vi måste följa EU-lagstiftningen.

    • nimby 14 oktober, 2016 den 11:45 #

      Det är intressant på det sättet att man kan välja att flytta till Norge. Där har staten ingen rätt att stjäla djur från privatpersoner såsom de gör i Sverige. Sen kan de snacka om vilket av de två länderna som är den sista Sovjetstaten. Förresten är det dessutom billigare med veterinärvård i Norge.

  4. Lily of the valley 16 februari, 2015 den 11:44 #

    Nu blir det intressant och följa om Länsstyrelsen fortsätter att omhänderta fullt friska djur när de får stå för risken för kostnaderna själva och inte polisen. Lätt att besluta på annans bekostnad. Kanske det blir stopp nu?

    • ledsen 19 februari, 2015 den 10:48 #

      Inte en chans att de kommer att sluta roffa åt sig av andras djur och andras pengar.

      Det är därför MYCKET VIKTIGT att filma sina djur ofta (med en dagsaktuell tidning bredvid) och ha kontakt med en veterinär som är att lita på. När rånarna kommer filma dem. Glöm inte att ropa in vittnen som är att lita på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: