Djurambulansen är undantaget i EU-lagstiftningen

22 Nov

polisanmäler

Flera myndigheter kritiseras i en polisanmälan för att de anlitar Djurambulansen i Skåne AB som saknar trafiktillstånd. Beställare är formellt polisen men indirekt handlar det ofta om beslut från länsstyrelsens djurinspektörer. Yrkestrafiktillstånd regleras i en EU-förordning som omfattar alla medlemsländer. Utan det får inte ett företag fakturera för sina tjänster, vilket Djurambulansen i Skåne uppenbarligen gör. Det finns dessutom ett beställaransvar att kontrollera att den man anlitar har papperna i ordning.

Det är olagligt att köra utan trafiktillstånd, säger Jimmy Danielsson på Transportstyrelsen. För utryckningsfordon behövs inte tillståndet men har man andra fordon vilket Djurambulansen också har, som används i verksamheten, så behövs det ett tillstånd, säger han.

Att åkerier inte följer reglerna handlar bl a om illojal konkurrens och dåliga arbetsförhållanden för chaufförerna. För att få trafiktillstånd måste företagaren sköta skatter och avgifter vilket inte ägaren till Djurambulansen i Skåne gör. Tillstånd kan också dras in om inte företagaren sköter sig.

Det handlar om stora pengar som via länsstyrelsen och polis slussas från privatpersoner och skattebetalare till Djurambulansen i Skåne AB.

Det väckte enorm uppmärksamhet då en makedonsk chaufför som tidigare i höst greps i Njurunda utanför Sundsvall med falskt pass, falskt id-kort och falskt körkort, frikändes i tingsrätten. Rätten trodde på att han blivit lurad när han i sitt hemland köpt erforderliga handlingar för 40 euro.

proteststormSvenska myndigheter tycker man borde ha bättre reda på lagstiftningen men transportansvarig på djur- och veterinärenheten i Skåne, Mattias Gårdlund, slår ifrån sig. Istället för att bemöta kritiken i sak hävdar han att alla som kritiserar är besvikna djurägare med djurförbud. Han skyller på polisen och säger att ”trafiktillståndet är inget vi känner till här”.

Det borde Mattias Gårdlund känna till. För inte så länge sedan låg nämligen utfärdandet av trafiktillstånd just på länsstyrelsen. Mattias Gårdlund står dessutom som medförfattare till en informationsskrift över vilka tillstånd som behövs som transportör.

flyttfirmor

Det är minst sagt anmärkningsvärt att de myndigheter som är satta att övervaka att regelverket åtlyds av vanliga medborgare, själva bryter mot det.

Enligt YA säger Mattias Gårdlund att det är tråkigt att folk lägger ner energi på att ”förstöra” och att man i så fall snarare borde försöka att påverka rättssystemet. I det här fallet är rättssystemet en EU-förordning som svenska myndigheter både skall följa själva och kontrollera. Det tycks inte Mattias Gårdlund hålla med om. Han avslutar argumentationen med att framhålla sin egen förträfflighet med att han är ”jäkligt duktig” på det han gör och är ”inte orolig för en utredning”.

sköldpaddaDjurambulansen, länsstyrelsen och polisen vill gärna framstå som djurräddare inför allmänheten. Sköldpaddor hos Djurambulansen brukar inte överleva särskilt länge. Men framförallt inbringar räddningsaktionerna stora belopp. Tidigare i år har Djurambulansen fakturerat polisen 15.562:- för hämtning och förvaring av sju sköldpaddor. De förvarades i genomsnitt drygt åtta dagar. Endast en överlevde.

Blygsam är inte heller Djurambulansen i Skånes ägare Mikael Gustavsson. ”Djurambulansen är undantaget i EU-lagstiftningen och behöver inte ha trafiktillstånd”, säger han. Liksom Mattias Gårdlund försöker han blanda bort korten genom att hävda att kritiken mot hans företag kommer från djurägare som blivit av med sina djur. Kritiken mot flyttfirmor som kör olagligt kanske kommer från personer som blivit av med sina möbler?

 

Annonser

5 svar to “Djurambulansen är undantaget i EU-lagstiftningen”

  1. David 31 oktober, 2016 den 08:11 #

    Att enbart köra ett utryckningsregistrerat fordon undantar inte någon från YTL. Man måste för detta även inneha dispens från Transportstyrelsen att fordonet får användas och klassas som utryckningsfordon. En sån dispens medges inte för djurambulanser. Mao så är djurambulansen tvingad att inneha yrkestrafiktillstånd även om de använder uttjänta ambulanser.

    Det enda sättet att helt kringgå YTL är om tjänsten tillhandahålls helt gratis.

    Det finns dock små öppningar för kryphål i lagen t.ex. om hela ekipaget är vikt åt en specifik kund och det sker inom ramen för ett uppdrag, t.ex. att BARA polisen är deras uppdragsgivare och ingen annan kan köpa tjänsten, och/eller att det bara är själva omvårdnaden som kostar, inte transporten. T.ex. ”utryckningskostnad”, dvs att personalen åker till uppdragsgivaren är okej, timkostnad för djuromvårdnad faktureras löpande, är okej.
    Specificerad betalning för själva transporten, är inte okej och kräver i det fallet Yrkestrafiktillstånd.

  2. Gull Olli 23 november, 2014 den 06:41 #

    Hur ofta får man inte höra myndigheterna försvara sig med, att det är de drabbade som inte är nöjda och som klagar! Det är ett rent hot mot rättssamhället!
    Oftast är det den våldtagna kvinnan som anmäler våldtäktsmannen. Den som har haft inbrott i sin lägenhet brukar anmäla detta till polisen. Sällan är det någon i Umeå som anmäler ett brott begånget i Falkenberg. Detta är självklart. Men när en myndighet trampar på, så är det fel på offret! Offret är givetvis inte nöjd – alltså är det fel på offret. Det är precis så, som man förlöjligade den sofistiska filosofin.
    Vi har läst om många hårresande fall i Skåne, men tyvärr förekommer liknande inställning bland myndigheterna i stora delar av Sverige. Om vi inte snabbt får ett förbud mot myndigheternas terror, så slutar det som i Australien; hela kontrollapparaten skrotas. I Australien blev alla kontrollanter arbetslösa, även de som skötte sig. Kanske det är dags för dem som sköter sig att gå ihop och ställa krav på sina kollegor och förvaltningsrätten, som skulle kunna ingripa och förhindra terrorn. Tidigare hade tjänstemännen ett ansvar, som togs bort för nästan 50 år sedan. Med tjänstemannaansvar skulle förhoppningsvis förvaltningsrätterna bli mer noggranna.
    Gull Olli

  3. Göran 22 november, 2014 den 06:49 #

    Tips till de utlänska åkerier som utan tillstånd kör inrikestransporter i Sverige, sätt blåa lampor på taket samt skriv med stora bostäver ordet AMBULANS eller BRANDBIL på lastbilens sida då behövs inget trafiktillstånd enligt Djurambulansens ägare…….
    Ett litet tips bara, frågan är väl om man ens behöver körkort om man gör så?

  4. Peter Borg 22 november, 2014 den 03:18 #

    Nu ljuger ju Gårdlund igen, han är duktig på det han gör? Han ljög i Lunds Tingsrätt om Madeleine Björks ärende, och han håller skumma företag bakom ryggen. Ge honom livslångt arbetsförbud med djur!

  5. flisan 22 november, 2014 den 02:32 #

    ett utmärkt tillfälle att gå ihop med mannen som anmält LS handläggare,om alla gör en anmälan på handläggare som gjort sej skyldig till tjänstefel så måste myndigheterna lyssna till detta (hoppas man ju) jag skulle gärna villja komma i kontakt med Wayne Magnusson så om astrid vill får hon gärna lämna ut min mailadress till den mannen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: