Årets första fjällkalv!

21 Jan

scan_1151715022_1.jpg

Publicerat torsdag 07 april 2011 10:29, uppdaterat den 21 januari 2014

Så här skrev Hans Röös (känd från boken Vi har avlivat din häst) till mig den 5 april:

”För en halvtimme sedan föddes årets första fjällkalv här på Segloraberg. Jag fotade den med min mobilkamera. Mamman är 24 Lillemor. Jag började räkna från 0ch när jag 2005 köpte tillbaka mina kor efter omhändertagandet 2004.

Kunde ha köpt tillbaka korna redan i maj 2004, då länsstyrelsen var färdig med sitt beslut att inte ge mig djurförbud, som ju ”den delegerade myndigheten” (djurskyddsinspektören – med delegation att fatta beslut i miljöskyddsnämndens namn) i samarbete med anmälaren (Barbro Rothlin) hade krävt.

Hittade just tjänsteanteckningen (2004-01-19) där det nämns att Barbro Rothlin hotade länsveterinären med en JO/JK-anmälan om han inte såg till att jag fick djurförbud.  Förste länsveterinären tröttnade så småningom på ”den delegerade myndighetens” ständiga ringande och sa till mig vid ett tillfälle  – jag börjar tröttna på människan hon ringer mig minst fyra gånger om dagen (sagt mellan skål och vägg? – för han var ganska feg när det gällde att stå för skål-vägg-åsikter officiellt – vilket Leif Björklund – redaktör för Lantbruksnytt – fick erfara då han gjorde det radioprogram om ”mitt”? omhändertagande, vilket fälldes i granskningsnämnden eftersom det ansågs för partiskt i min favör).

Att jag inte köpte tillbaka korna redan i maj 2004 berodde på att de ännu inte hade lyckats avskeda djurskyddsinspektören. Flera nämndledamöter ”litade” fortfarande mer ”på vår inspektör” än på verkligheten. Det hade ju då redan kommit fram att hon bluffat med sitt CV och att hon blivit avskedad från länsstyrelsen i Sörmland, mm. Sedan var väl facket inkopplat och spjärnade emot. Enligt vad hon själv sa (men om det är sant, vet jag ej – går naturligtvis att kolla med kommunen) fick hon 16 månadslöner i avgångsvederlag. Det har ju blivit praxis numera att den som missköter jobbet belönas med ett rejält avgångsvederlag (Vattenfall Tyskland hörde jag i går – 90 miljoner!!!). Jag ”vågade inte” köpa tillbaka korna innan hon var borta från jobbet som inspektör och ”delegerad myndighet”.

I stället började hon då förfölja den som jag sålt korna till, som med hennes medgivande betade mina marker i Seglora, vilka i kommunens översiktsplan anses vara särskilt bevarandevärda (”en pastoral idyll och för fågellivet värdefulla madmarker”). Min enda möjlighet till revansch, om det till slut lyckas dem att knäcka mig är att plantera igen mina marker. Litet granskog runt den gamla kyrkogården skulle nog sitta fint – förstöra utsikten och ställa till ett ramaskri. Ja, helt utan hämndlystnad är inte ens jag fast många tycker att jag är för mesig som försöker nå framgång genom rättsväsendet, vilket även jag börjar inse är omöjligt.”

Den ”delegerade myndigheten” var djurskyddsinspektören Annette Asp.

fjällkalv2

Hans Röös fortsätter:

”Av en slump var det en bland mina ”medborgarvittnen” som lyssnade på
Ring P1 och där var en kvinna från Kalmar som tyckte att bönderna blev
illa utsatta av en del tjänstemän. Medborgarvittnet ringde efter
programmet upp henne och frågade vilka erfarenheter hon hade av den
saken. Då visade sig att hon arbetade på länsstyrelsen i Kalmar och hon
berättade om en tjänsteman där vid Annette Asp, som de turligt nog inte
hade fastanställt, så de lyckades bli av med henne. Men ring vår f.d.
lantbruksdirektör (pensionerad – då vågar en del tala ur skägget –
ingen karriär att försvara!), han vet nog litet mer.  Det gjorde
medborgarvittnet och sa att här hade vi väl tur, men ring länsstyrelsen i
Nyköping – personalchefen Greger Nordlöf.

Det gjorde medborgarvittnet. Jaså, är hon i Västra Götaland nu, jag skall
omedelbart ringa dit och varan dem. Tyvärr hade mitt ärende redan gått
så långt att de låtit sig duperas av Annette Asp och hade litet svårt att
backa ur riktigt. När jag var uppe i Vänersborg den 18 februari  (då
bara delar av AA:s bakgrund kommit fram och då jag ville be lst att
återförvisa ärendet till miljöskyddsnämnden, så de fick möjlighet att ta
det beslut som de tänkt från början, men som sabbades av AA  fem dagar
före – 22 januari – mötet i nämnden – 27 januari -, genom hennes
självsvåldiga omhändertagande, som ingen annan än hon och Rottan kände
till) … när jag var uppe i Vänersborg blev jag utskälld av
länsjuristen för att jag hade fräckheten att komma dit och försöka tala
länsstyrelsen till rätta. Här ska inte vara några muntliga
förhandlingar om ditt ärende och för övrigt har vi fullt förtroende för
våra djurskyddsinspektörer. Du kan gå hem och förbereda dig på ett
djurförbud och därmed basta! Ungefär så!

När därför Nordlöf ringde till länsstyrelsen i Västra Götaland så satt
de fortfarande fast i den föreställningen om AA och hade svarat honom
att helt oskyldig är nog inte den där Hans R, han har en historia
(Erling Anderssons gamla regel – ha, ha). Så Nordlöf hade ringt
tillbaka till medborgarvittnet och känt sig lite snopen över att han tagit
litet för hårt när han talade med VÄRSTA Götaland. Jag var ju trots
allt en bov, jag hade en historia. Tänk vad den där jävla Erling
Andersson kan lura okunniga byråkrater och Dumstollar!”

”Erling Anderssons gamla regel” = att nötkreatur skall stallas in då temperaturen faller under +10 grader.

Ett svar to “Årets första fjällkalv!”

  1. Maria 23 januari, 2014 den 05:45 #

    Ja det där med att ljuga och hitta på har kommit att bli lite av Västra Götalandsregionen – eller kanske VÄRSTA Götalandsregionen är en bättre beskrivning.

    Regionens utbildare av Djurskyddsinspektörer Hans Borgwall menar att det inte alls behöver finnas någon sanningshalt i inspektörernas rapporter eller anmärkningar. Detta gäller särskilt när det finns en anonym anmälan – ”det är bra för då behövs det inte ens någon kontroll – det är bara att gå på det anmälaren säger” sedan breder inspektören på med fler anmärkningar från Länsstyrelsernas argumentationsdatabas – där man samlat ”anmärkningar som domstolarna tycker om att höra”…

    Man har i VÄRSTA Götaland även importerat inspektör Tina Persson som precis som ovanstående var extremt hatad för sin falskhet och illvilja mot djur av alla som bryr sig om djurvälfärd i sitt tidigare distrikt småland. ”Det är den falskaste djävla bitch jag har träffat i hela mitt liv” – är ett av alla liknande omdömen från djurhållare om denna inspektör.
    Tina har främst fokuserat på att kräva extremt hård verkning av hästhovar och menar att inspektörer får tolka djurskyddslagen precis hur dom vill och mängder av hästar har plågats illa – och har ibland fått avlivas efter blödningar, fång, sulavlossningar och andra hovproblem p.g.a.denna inspektörs illvilja mot djur.

    En annan riktigt vidrig inspektör i VÄRSTA Götaland är Åsa Rydén som brukar skryta om hur hon själv haft djur som hon vanvårdat så illa att hon tvingats avliva dem och hur hon plågat djur bl.a. genom att skjuta dem i ansiktet med bultpistol. m.fl. sätt.
    Åsa Rydén är själv ganska fet och kräver att djur skall hållas minst lika feta som henne själv – särskilt illa vill hon hästar – eftersom hon vet att de utvecklar diabetes, artros hormonstörningar , cancer m.fl. sjukdomar av fetma – ”andras hästar skall inte ha det bättre än min häst hade det” – är hennes motto!
    Hon är också aktiv i Fågelcentralen – som håller vilda djur i små burar, och avlivnings-glada Göteborgs Djurskyddsförening.

    Rebecca Hoogstraten är ännu en grön men riktigt elak , avlivningsglad och ondskefull inspektör i VÄRSTA Götaland som hatar djur och djurägare – som med största sannolikhet precis som sina ovanstående kollegor har en psykisk diagnos i botten.

    Djurskyddsinspektör är det enda yrke jag känner till där psykisk sjukdom med psykopatiska drag , Münchaussen by Proxy – beteende, mytomani och vanföreställningar anses vara en viktig kvalifikation – och ofta den enda kvalifikation och ”kompetens” som efterfrågas

Kommentera

