Länsstyrelsen skrämmer barn

8 Jan

MVC-012F

Publicerat tisdag 01 mars 2011 10:08

Den 5 juni 2010 skickade en person som kallar sig Jenny Karlsson en mail från en hotmailadress till länsstyrelsen i Skåne. Mailet handlar om hur förfärligt hästarna har det på Hästveda marknad, den sista marknaden i Skåne som håller en traditionell hästmarknad. En förmiddag hålls också smådjursmarknad då privatpesoner och hobbyuppfödare kan komma med kaniner, rashöns, burfåglar mm. Under några timmar kan man sälja övertaliga djur, träffa andra uppfödare och byta avelsdjur.

Mailet handlar om marknaden 2009. Anmälan kommer alltså något sent, närmare bestämt ett år. Om det nu var så hemskt som beskrivs, borde hon inte ringt omedelbart?

Duktiga ”Jenny”, som säkert är ett fingerat namn, framställer sig själv som en hjälte som far runt som ett skållat troll för att hjälpa de stackars hästarna.

”Jenny” skriver: ”Jag var där förra året och gav dom vatten, för det gör inte ägarna själva. Som tur va var det inte glassande sol hela dagen, men det hade det vart året innan.”

”…Jag försökte med alla knep att lugna den, men den var rädd även för människor.”

På marknaden finns en veterinär, som ser till att allt går rätt till, vilken ”Jenny” inte godkänner.

”Jenny” påstår : ”Många av hästarna hade sår och några var halta och vissa verkade utan tvekan drogade. En häst hade igengeggade ögon.”

”En annan häst var så illa tilltygad att det kom ut några människor för att kontrollera den, vet inte vilka dom var.”

”…ägarna stängde in hästen i transporten och sen fick den stå där hela dagen istället.”

”90% av dom som kom dit med sina hästar förra året hade inte med varken mat eller vatten.”

Säljarna utsätts för rent förtal av denna ”Jenny”: ”Många hästar var skadade, och till och med en hästhandlare ville inte uppge sitt namn. Dessa hästägare lägger sig i sina lastbilar/bilar och sover, dricker öl och fikar med varandra hela dagen medans bla jag och mina vänner sprang häcken av oss för att vattna, ge hö och svara på alla människor klagomål. Vilket var många. Vissa människor grät när dom såg djuren.”

Smådjuren säger hon sig inte ha haft tid att kolla.

”Jenny” skriver själv vilket hennes syfte är med brevet: ”Jag avskyr denna tillställning och vilken människa som helst med hästvett kan se att dessa djur inte mår bra. Jag vet att allt fler sådana djurmarknader får stänga igen och det tycker jag är bra.”

Jag har besökt denna marknad ett antal gånger och känner inte igen ”Jennys” beskrivning.

Länsstyrelsen såg genast sin chans att tillbringa en betald förmiddag på marknaden den 8 juli. Kl 7-13 är Elin Gullander och en okänd praktikant där. I motsats till anmälaren ”fokuserades kontrollen på sällskapsdjuren och 25 djurhållare kontrollerades. Dessa fick en kontrollrapport på plats med eventuella brister. Vidare tog länsstyrelsen en snabb titt på andra
djurslag som höns och hästar.” Hästarna sägs stå lugnt.

Vad jag hört så fick bara en säljare godkänt. Den råkade vara från Halland. Alla andra fick anmärkningar. Med upplägget att kräva värpreden och gnagpinnar för några timmar, så är det inte konstigt att ingen uppfyllde kraven. Den som klarade sig varnades dessutom av veterinären som fanns på plats.

Oskar 12 år, som var där för att sälja en kanin, säger så här: ”Jag fick böter för min kanin inte hade en sittlåda och gnagpinne. 250 kr i böter. De sa att de skulle skicka en lapp med böteren sen, men det har inte kommit någon lapp. Det var nog någon som bara sprang runt där för att göra folken rädda.”

MVC-011F

Man samlade alltså in adresser, även av barn, under förespegling att de skulle få ”böter”. Adresserna skall säkert användas för att besöka barnens kaniner hemma, hitta brister, ge förelägganden och skicka räkning på 2000:- snarar en än 200:-. Snart kan barnens hobby förvandlas till familjens ekonomiska ruin. Jo, det gäller att sysselsätta sig!

Vem vågar åka till djurmarknaden i år?

  • Anette

    lör 23 jul 2011 16:47

    länsstyrelsen skrämmer mina barn också
    med poliseskorter och besök som skrämmer och förstör deras skollov bla,kommer inklampandes och ska titta på hundar eller hästar när man håller på med annat,vi ska titta på din hund
    ungarna blir mobbade och slagna när ryktet sprider sig att länsstyrelsen varit hos oss och klagat,länsstyrelsen anmäler att mina barn far illa på socialen ,som lägger ner ärendet
    jag jobbade själv åt socialkontoret vid den här tidpunkten

    Pack
    dumförklarad
    har man haft hästar och hundar i över 40 år,sen kommer handläggarna och förstör husfriden ,stup i kvarten

    sist hade min 2 års hingst stått ensam i en hage på dagarna själv utan sällskap i 1 1/2 vecka ,anmälan om lidande
    sedan jag hade fraktat i väg stona på nya betet

    men anonym person informerade länsstyrelsen om att stona inte gick på samma bete som förra året nu,så de visste inte var jag hade stona
    synd för dem annars hade de kört på med nytt vid

    ett annat tillfälle var mina hästar världsunika de äter plast enl föreläggandet ,
    ett av stona lyfte en tom spånsäck i munnen ,men hon släppte ned den direkt
    ,märk väl hon åt inte upp den som länsstyrelsens handläggare trodde att hästar gör

Ett svar to “Länsstyrelsen skrämmer barn”

Trackbacks/Pingbacks

  1. ”Nya” sättet att arbeta | Astrids miljö- och samhällsblogg - 18 januari, 2014

    […] är väl med förra sommarens razzia mot Hästveda marknad ett minne blott. Vilken säljare av en kanin för 100.-  vill riskera böter för flera […]

Kommentera

