Ännu en varg ihjälplågad

6 Jan

Skjuten_varg

Publicerat måndag 14 februari 2011 16:05

En lindrigt trafikskadad ung vargtik har jagats i tre dagar i Värmland. Åklagare överväger att starta en förundersökning om jaktbrott. Vargen sprang in i sidan på en bil den 3 december vilket orsakade en mjukdelsskada på ett ben. ”Jag hade kunnat köra över den med bilen”, säger föraren till NWT som ett erbjudande att avliva vargen. Hon reste dock sig och vinglade in i skogen. Efter första dagen slutade vargen att släpa frambenet och det visade att den höll på att återhämta sig.

Men nu skulle det dödas! Den unga honan påsköts gång på gång under tre dagar.

I obduktionsprotokollet från SVA står att vargen hade ”skottskador i vänster bakben, där skelettet var krossat”, ”i underkäken som var söndertrasad”, ”i höger framben och i ländryggen”.

Vargen dödades till slut på den tredje dagens jakt av skott i ryggkotpelaren och levern.

”Cirka 19 hagel sågs utspridda över hela kroppen vid röntgenundersökningen, med helt färska blödningar”, enligt protokollet.

Hagel är inte tillåtet vid vargjakt. ”Avståndet var några meter för långt”, enligtPer Larsson  vid länsstyrelsen i Värmland som ledde jakten.

Eva Eriksson är landshövding i Värmlands län och ytterst ansvarig för detta hejdlösa djurplågeri. Hon är samtidigt satt att utreda djurskyddslagen och man kan undra hur det skall gå.

Plågar ihjäl djur gör man också i Spanien. Tjuren på bilden lyckades stånga sin plågoande innan han, tjuren alltså, föll till marken och gav upp andan.

Kanske borde svenska djurskyddsinspektörer känna sitt kall och åka till Spanien?

Jag kan avslöja att jag regelbundet låter lägga ut råttgift med hjälp av Länsförsäkringar. Nu håller jag bara andan och förväntar mig inspektörerna vid min dörr. Att plåga råttor är straffbart!

För man får ju inte plåga råttor. Det förstår man sedan en person ertappats med en råttfamilj i sina kökslådor. Polisen avslöjade nio plågade råttor i sin jakt på narkotika. Två vuxna tamråttor och sju nyfödda ungar bodde instängda i kökslådorna i nästan ”ofattbar misär”. Länsstyrelsen överväger djurförbud. Jag skall överväga det nästa gång jag ringer till Anticimex.

Kommentera

