Får det gå till så här?

5 Jan

Publicerat tisdag 07 december 2010 17:39

Jag vill idag lyfta kommentarerna från den fodervärd som skötte hästarna hos greven och vars sista två unghästar nyligen sköts på gården av polisen. En ofattbar och onödig tragik för alla drabbade och då menar jag främst hästarna som miste sina unga liv och de som älskade dem:

Fodervärden: Att hästarna var friska är ingen lögn, det kan jag intyga. Jag var också på plats fredag den 26/12 då 1 distriktveterinär var på plats förmiddag, och en annan distriktsveterinär senare samma eftermiddag. Jag vet exakt vad som hände och vad som sades, och jag VET att det inte är samma fakta som beskrivs i de veterinärutlåtanden som länsstyrelsen har på sitt bord. Jag vet också att begäran om inhibition lämnades in, vilken också godkändes av förvaltningsrätten, 50 minuter efter att hästarna slaktats på plats. Som tack för skötsel av dem sen de var åringar lämnade polisen kvar ett totalt nedblodat stall och en stallplan som var nästan lika nedblodad den. De hade försökt slänga lite snö över. Jag undrar: FÅR DET GÅ TILL SÅ HÄR?!? Är detta djurskydd? Får en myndighet utföra regelrätta avrättningar hur som helst? Finns inga regler för hur vad länsstyrelsen får och inte får göra? Jag ska tillägga att det fanns nya köpare som stod i direktförbindelse med polis för att få köpa dessa underbara hästar, polisen ville hjälpa, de försökte, men fick NEJ av länsstyrelsen. HUR ÄR DETTA MÖJLIGT?!

Till följd av 4 st anonyma anmälningar till länsstyrelsen så har 2 unga, friska, underbara 3-åriga fullblod fått sätta livet till. Jag kallar dem ”mina” även om de inte är det, jag har sett dem växa upp, skött dem varje dag, älskat dem av hela mitt hjärta. 3 av anmälningarna gällde döda ekorrar som påstås ha legat i deras vattenho. Samma vattenho som jag fyllde på 2 gånger per dag. I samma vattenho har det enligt ytterligare en anonym anmälare varit en ”grönaktig, stinkande gegga”. Befängt, och eftersom jag aldrig haft något att dölja så hade jag inte heller några problem med att länsstyrelsen kom på en oanmäld kontroll. Men det är lustigt hur det fungerar, för hur oskyldig jag än var till anklagelsena om djurplågeri så blev jag anklagad, ställd inför rätta, och dömd på förhand. Men det var inte jag som fick betala för domen, det var hästarna. Så hemskt, så onödigt, så tragiskt. Oavsett andra människors elakhet/illvilja/avund/bitterhet/skadeglädje så borde väl den myndighet som har makten att ifrånta djur deras liv veta vad de håller på med?! Och man tvingas utgå från att beslutande myndigheter samt utförande myndigheter följer lagen, men hur kan de följa lagen och samtidigt slakta 2 friska, fina hästar?

  • Rosie

    lör 03 dec 2011 14:52

    Fruktansvärt
    Finns inte ord att uttrycka den avsky jag känner inför den totala maktlöshet en djurägare ställs inför när en myndighet beslutat och fått en idé som de till varje pris vill ha genomförd.
    Att ta FRISKA liv endast för att visa sin makt, att inte tillåta att hästarna fick komma till andra hem som var villiga att ta dom.
    Detta påmiinner mig starkt om en händelse för några år sedan då en gammal fjordhäst avlivades på stallplan framför sin förtvivlade ägare och behandlande veterinär. Trots att hästen stod under veterinärvård, trots att behandlande veterinär fanns på plats, trots att en professor på Ultuna var i direktförbindelse per telefon och erbjöd sig ta sig an hästen bara den ställdes på en transport för vidare behandling hos honom. Men kommunens djurskyddsinspektör nekade och hästen avlivades på plats. Detta skrev jag en artikel om och ville ha ut i lokaltidningen, men redaktören på tidningen var för feg för att ta in det
    Det är VIKTIGT att liknande händelser kommer till allmänhetens kännedom då detta är helt fel, detta är så långt ifrån djurskydd det kan komma. Det är mord och det är övergrepp mot både djurägare och djur.

  • fre 02 dec 2011 22:30

    Naturligtvis skall ej Djurskydd vara Avlivningar
    och Utrotningar.Du glömde ta med att Länsvet
    Carina Burlin fattade beslut om avlivning på dessa
    2 till synes friska hästar utan att själv ha besiktat
    dessa.Detta är ej tillåtet enl en jurist på veterinära
    Ansvarsnämnden.Vidare lovade vallentuna-
    polisens chef Hans Larsson att dessa skulle
    brännas hela på Ultuna,Uppsala.Än idag har hästarna ej kommit dit,och gick förmodligen till
    livsmedel.Penecellin-behandlade Travare och
    Gallopörer får ej gå till livsmedel vet jag.
    Och här begick poliserna själva brott mot
    livsmedels-lagarna.
    Ett sorgligt ”såkallat” djurskydd drivet av sadister under alldeles för lång tid.
    Ett djurskydd som mest liknar utrotningar och
    kommer resultera i ännu fler protest-röster på
    SD.
    Ett helt missriktat djurskydd.
Ett svar to “Får det gå till så här?”

  1. vetteljus 26 augusti, 2016 den 02:26 #

    Vad arg jag blir hur enkelt det är för en ond, djurhatande människa att få andras fina dyra älskade djur dödade. Hur kan samhället, som vi alla BETALAR för, låna sig till att agera hantlangare åt den här typen av ondskefulla psykopater? Förstår inte djurskyddet att de ger signalen att det är fritt fram att ljuga ihop vilka vilda historier som helst, när de hellre tror på angivarna än på de som tar hand om djuren, när de TROTS sina ”överraskningsbesök” inte ser skit av det som sagts pågå ”hela tiden”? Det är ju syftet med att överraska – att ta oss på ”bar gärning”.

Kommentera

