Ingen rädder för vargen här

29 Jul

Skrevs 28 januari 2010. 2012 importerades ryska vargvalpar till Skånes djurpark.

Andreas Carlgren stod i sin självpåtagna roll som Gud över skogens djur och hävdade att man måste skjuta en stor del av Sveriges vargar för de hade massor och fel och missbildningar och led av detta. Nu har vi svart på vitt att jägarnas val av djur var friska och starka individer vars skinn kan pryda sin plats väl över soffan. Nu väntar vi bara på Carlgrens importerade vargar som skall ersätta de skjutna. Många föräldradjur sköts, lämnande valpar efter sig. Lös det du Carlgren! Dessutom skadesköts en tredjedel av djuren. En del med bukskott och trasiga ben gick flera dygn innan de spårades och sköts igen. En seger för djurskyddet!

Kostnaden för vargjakten blev mellan 4-5 miljoner, pengar som togs från anslaget för främjandet av biologisk mångfald! Det måste betecknas som pricken över i:et när 2010 är internationella året för just biologisk mångfald. Vi i Sverige skulle kanske i stället kunna fira 2010 som året för politisk enfald!

4,5 miljoner delat på 12 000 jägare kunde betalas med en avgift på 375:- var. Det är ju bara jägarna som ”har nytta” av vargjakten som sin ”sport” eller ”fritidsnöje”.  Inte för att alla kommer att skjuta en varg var, nej för nöjet att vara med. Jämför med alla som betalar sin avgift för att vara med i Vasaloppet där bara en kan vinna!

Jag och min dotter var i helgen ute och ledde en unghäst på en skogsväg när vi möter två bilar med jägare. En stiger ur och frågar min dotter åt vilket håll vi tänker gå. Hon visar åt det håll vi är på väg dvs hemåt. Det är bättre att ni går åt andra hållet säger jägaren, för här ska vi jaga! Vad blev av allemansrätten? Har jägare numera ensamrätt på att vistas i skog och mark? Vi vandrade hemåt och gick så långt vi kunde från jägarnas bilar. Efter ett hundratal meter smällde ett par skott som följdes av omänskliga tjut. Skriken fotsatte långt efter det att vi gått vidare. Vi spekulerade i om det var en gris som skadskjutits.

Jag är född och uppvuxen i Orsaskogen i Dalarna och har vistats i skogen sedan jag var liten. Aldrig har jag känt rädsa för skogen djur. Däremot känner jag stort obehag när jag vet att jag kan stöta på jägare med skarpladdade vapen.

Kommentarer från Bloggspace:

  • Annika mailto

    mån 15 feb 2010 20:52

    Hej!

    Du skriver att du är uppvuxen i Orsaskogen. Jag bor sedan över 20 år just i Orsa, granne med skogen. Den sista meningen om jägare och deras vapen är något som jag ofta säger. Nu har jag skrivit en bok, fiktion, med varghatet som tema, INGEN RÄDDER … ELLER, boken kan köpas direkt från mig för 150:- inkl frakt och moms. Det finns mer uppgifter om boken på min blogg. Där finns annat också om bl a varg.


  • Det är också enda gången jag är rädd att vara i skogen, när jägarna är ute…

  • nhan
    nhantor 21 jan 2010 23:23
    Motte de skjuta varandra i asslet.

    Det kanske var en jägare som fått en fullträff i asslet på jägarkompisen. 

    Jävla idioti att skjuta vargarna 

     mord !


  • blackmisery
    blackmiserytor 21 jan 2010 11:21
    Åh, så känner jag me! Det är förmodligen dom som är farligast!
Kommentera

