Falska anmälningar tar tiden från djurskyddet

29 Jul

Skrevs den 1 april 2010:

Senaste tiden har det duggat tätt med larm om djur som far illa i lantbruket. Det upptäcks av en slump. Senast flöt det upp ett 40-tal döda grisar i en damm utanför Klippan. Innan det var det massor av får på en gård utanför Kristianstad som hade legat döda i månader. Nu undrar man varför inte Länstyrelsen upptäcker sådana missförhållanden innan det gått så långt. Svaret är att de anser sig inte ha tid till rutinbesök på de stora gårdarna. Vad gör de då? Jo, de åker till sådana som mig som har några hobbyhästar och anmäls av någon granne. Hos mig har de varit inte mindre än sex gånger på ett år, flertalet oanmälda besök!

Min granne är väninna till min dotters pappa som drivit vårdnadstvister mot oss i många år. Hon anmäler nu mina hästar stup i kvarten för att skapa problem och obehag. Varför undrar ni då, vad har jag gjort? Svaret är ingenting utan tvärtom. Redan när hon flyttade in i ödehuset fick hon hämta dricksvatten hos mig. Där saknades inte bara vatten utan också toalett och uppvärmning. Raskt godkändes hon som familjehem av både Hörby och Lanskrona kommuner. Nyligen har det visat sig att Hörby kommun i fallet med pojken som bodde i ett uthus i Staffanstorp, inte är så kinkiga med boendestandarden för familjehemsplacerade barn. Och det var man inte heller för fem år sedan.

I två år hade jag grannens fosterbarn, barnbarn, flick- och pojkvänner och kompisar här som red på mina hästar så gott som dagligen utan kostnad. Samma hästar som hon nu anmäler. Hon lånade min traktor i två år också utan kostnad, jag byggde hennes hundgård och lånade ut bilsläpet osv. Sedan blev hon intresserad och engagerad i mitt ex. Hon hamnade plötsligt på hans ”vittneslista” och åkte med honom till hovrätten, som gav mig ensam vårdnad. Där tillbringade hon en hel dag som åhörare.

Året innan, när min dotter kvarhölls från skolan från andra gången av sin pappa, ringde kvinnan till Hörby kommun och tyckte att barnet borde fosterhemsplaceras! Troligen pratade hon i egen sak som varande i fosterhemsbranschen. Kanske behövde hon ett nytt barn till städning, vatten- och vedhämtning? Om min dotter fick komma hem så skulle hon ”kontakta pressen”. Sedan eskalerade hoten. Min hund förde hon bort och dumpade efter vägen. Dagen efter kom hon infarande på min gård och körde upp en brinnande cigarett i mitt ansikte när jag kom ut. Sedan började hon skrika och hota att ”döda” mig och ”slå ihjäl” mig. Hon försökte gå till handripligheter men stoppades av sin man som hon pinsamt nog släpat med sig. Händelserna polisanmäldes.

Under följande månader tog denna granne varje chans att exempelvis låtsas rasta hunden för att skrika okvädningsord och hot av alla möjliga slag. Hoten nådde höjdpunkten när jag och min dotter red förbi och hennes rottweiler jagade min dotters häst i sken. Ut kommer kvinnan farande, inte för att be om ursäkt, utan för att vråla nya hot riktade både mot min dotter, mig själv och våra djur. Mig skulle hon köra över, min dotter skulle hon bussa rottweilern på och hästarna skulle hon skada genom att slänga ut spik och krossat glas. Djurvänlig dam som anmäler mig för Länsstyrelsen för samma hästar som hon önskar skada!

Jag tror inte allmänheten känner till att det är sådana som min granne och hennes likar som håller Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer sysselsatta med anmälningar som görs för att trakassera grannar man ogillar eller är avundsjuk på, ex man driver vårdnadstvister mot eller personer man är skyldig pengar. Länsstyrelsen har bekräftat att det är den här kvinnan som anmäler mig och de är enligt offentlighetsprincipen skyldiga att berätta det. De har inte tid med några planerade rutinbesök hos stora djuruppfödare för de måste åka på anmälningar även om det är gång på gång till samma person. Jag frågade hur många besök de gjort hos bonden bredvid som har hundratals djur. Ingen gång, trodde de. Vill du göra en anmälan så kan vi åka dit, tyckte de. Nej, jag gör inga anmälningar, sa jag, det räcker så bra med att han hotat att skjuta min hund för att kommunen anmält hans kadaverhantering!

Så här går det till på landet! Störda människor använder myndigheter i sina personliga hämnd- och hatkampanjer. Att grunda djurtillsyn på angiveri och falska anmälningar är ett systemfel som inte bara tar välbehövliga resurser från djur som verkligen far illa utan också skadar oskyldiga djurägare (vilket i och för sig är anmälarens avsikt). Två personer sex gånger hade alltså istället kunnat besöka 12 stora gårdar med tusentals djur! Men, det är klart. Det är ju mycket mysigare att kela med mina hästar i hagen än att kanske riskera att upptäcka brister hos storbonden och få hans advokater och hela LRF på sig!

Åtalet lades för övrigt ned i vanlig ordning.

Kommentarer från Bloggspace:

  • ledsen

    sön 22 apr 2012 16:20

    Jag värjer mig mot att anmäla folk men då dina grannar verkar helt sinnessjuka så har jag god lust att anmäla dem. Då får de korrupta djurskyddsinspektörerna något annat att göra än att trakassera dig.

  • forysta
    forystasön 25 jul 2010 11:53
    Ja du ”Verklig djurvän”! Du har förmodligen inte haft ”damen” i fråga inne på din gård skrikandes de gruvligaste hotelser, det är verkligen inga hörsägner jag grundar mina uppfattningar om personer på!
    Den kvinnan som länsstyrelsen bussade polisen på för att bryta sig in och ta fyra katter och en häst för, har visserligen ett fallfärdigt hus och skrotbilar på gården men det är inget skäl för att avliva friska djur. Samhället borde inte sparka på de som redan ligger utan i stället bistå med hjälp att reparera huset. Kvinnan har fått en räknng på sextio tusen för katterna de tog, så helt klart är att någon tjänat pengar på dessa ”värdelösa” katter. ”Gräsplätten” är en jordbuksfastighet på ett antal hektar som nu inte betas utan växer igen och som vissa personer längtar efter att få tillskansa sig för en billig penning.
    Om du som skattebetalare och djurvän (enligt egen utsago) vill rädda katter så finns det ett stort antal hemlösa sådana som du kan lägga dina pengar på. Nu kommer det antagligen att sluta med att du tvingas vara med och betala över skattsedeln detta rättsövergrepp med allt vad det innebär med rättegångskostnader för hundratusentals kronor.Tänk så många hemlösa djur vi kunde ha hjälpt för dessa pengar!
    Gör du en blogg om ”såna” som flyttat från sitt djurförbud. Jag har varken flyttat eller har djurförbud.

  • Verklig djurvän

    sön 11 jul 2010 16:58

    Jag tycker att du ska lägga av med dina lögner.
    Den som känner Carina vet hur hon är och det är verkligen inte som du beskriver det.
    Vill också tillägga lite om Madelen som bor i en kåk som är rivningsfärdig och totalt en sanitär olägenhet och gården ska som är full med skrotbilar med sopor i. Den stackars hästen som fick gå på en liten plätt framför huset.
    Såna som du och Madelen borde inte ha djur
    Man skulle kanske göra en blogg om såna som flyttat från sitt djurförbud för att fortsätta behandla djur så.

  • Annika

    sön 11 apr 2010 21:04

    Utan att betvivla vad Astrid skrivit så finns det problem med djurhållning av ett mycket speciellt slag. Örebro katthem har haft ett gott rykte om att rädda många katter. Man skulle ha kunnat tro att Örebro katthem var ett Hilberts Hotell alldeles på riktigt. Se min hemsida för förklaring. Allt var så bra bra så bra ända tills det kom in en anonym anmälan om att allt inte stod rätt till vid ett svart stödhem. Det fanns 33 katter i det stödhemmet varav två avlivades omgående mm mm. Detta föranledde att det blev inspektion på fler ställen inom Örebro katthem med mycket nedslående resultat. Men tyckte många, så många katter som Örebro katthem räddat var all kritik orättvis och för att hindra att kritik kom fram suddade man i och stängde sin gästbok på katthemmets hemsida. Har man räddat så många katter står man över lagen tycktes många resonera.

    Ett annat fall gäller en bonde som inte sköter sina djur. Vid en rättegång var det speciellt en bondkollega som tog den åtalade i försvar och fick det till att det bara var ren förföljelse från tillsynsmyndigheternas sida. Jag vet att det är missförhållanden hos denna bonde men han får ju EU-bidrag och idkar fäboddrift, dvs jättegulligt men bara så länge man inte vill se hur djuren har det på den gården. Alltför många inkl rätten ansåg att denne bonde stod över lagen.

    Så det är nog nödvändigt att inspektioner görs trots att det blir alldeles fel ibland.

    Jämförelsen med hur socialförvaltningen handlägger ärenden som gäller barn som far illa håller jag med om eftersom jag sett mer än jag vill veta om på nära håll.


  • MB

    tor 01 apr 2010 18:58

    I detta spill av energi och pengar blir det alltid de som lider, som INTE har med det hela att göra; djuren och barnen som du belyser här. Jag undrar om inte din samhällskritik borde hamna i tidning och radio, för du tar upp mycket viktiga frågor.
Kommentera

