Smak av rutten gran

20 Jul

Vi är grundlurade. Av livsmedelsindustrin. Det vi stoppar i våra kroppaar blir allt mer förfalskat för att upprätthålla industrins höga vinster och skära i kostnaderna. Den som trodde att vaniljglass innehåller vanilj kan känna sig lurad. Vaniljsmaken framställs i stora fabriker med rötad gran som råvara. Ur ligninet utvinns vanillin. Visserligen är det kemiskt sett samma molekyl som i förebilden men är långt ifrån den äkta varan. Skinkan pumpas full med vatten som säljs till samma pris som köttet. Det rökta fläsket har inte varit i närheten av en rök utan har försetts med kemiskt framställd rökarom.

Jag matar mina höns med överblivet färskt bröd från ett större bageri. Allt bröd med fantasifulla namn smakar likadant. När jag var barn älskade jag att doppa min limpsmörgås i chokladen. Det går inte längre. Brödet faller sönder till en gröt om man försöker doppa det.

Jag läste på min yogurtförpackning att den innehöll 8% tillsatt socker! Det gör mig rasande. Om jag vill ha socker i min yogurt och på mina frukostflingor vill jag tillsätta det själv och bestämma hur mycket. Det var ett långt sökande på butikshyllan innan jag fann en produkt som annonserade ”Utan tillsatt socker”.

Jag kan rekommendera alla att läsa ”Den hemlige kocken” av av Mats-Eric Nilsson som handlar om vår allt mer förfalskade mat.

Kommentera

