Djurplågeri i stor skala

20 Jul

Skrevs 22 januari 2010:

Med jämna mellanrum påminns vi av media om missförhållanden i djuruppfödningen. Mycket mindre talas det om allt lidande som förorsakas vilda djur vid jakt och som troligen är det största djurskyddsproblemet. Från jägarnas sida framhålls alltid jaktens betydelse som köttkälla. Men vad få känner till är att över 60 arter jagas och det är bara från ett fåtal av dessa som köttet tas tillvara främst älg och rådjur. Två tredjedelar av äldre sädgäss har hagel i kroppen efter påskjutningar och en tredjedel av rävarna har det. De flesta av oss har någon gång haft tandvärk. Tänk dig då att du är en varg som går i skogen med halva käken bortskjuten! Under höstens björnjakt sköts 4-11 honor med ungar. Vilka rubriker skapade det?

Till min gård i Uppland hörde jakträtt och marken tillhörde ett större jaktområde. Där jagades älg och rådjur i huvudsak. Jag hade rätt att ha en person med i jaktlaget men det var ”gubbarna” inte intresserade av. Jag hade också rätt till en del av köttet. Av det blev det sällan något av. Det hände att de sköt en älg men sa att ”den var för liten att dela på”. I bästa fall kom man upp med ett par kilo framdelskött och ben till hundarna. Inte heller ville man betala något för att jaga på min mark. Till slut tröttnade jag och tog ut min mark. Därmed fick jag egen tilldelning på en älgkalv och fri småviltsjakt. Jag är själv inte jägare men en bekant frågade om han fick jaga på min mark för en del av köttet. Det fungerade en tid men sedan bjöd han in en kompis bosatt i Stockholm. Det gick väl också bra tills kompisen dök upp ensam på min gårdsplan och berättade att han skadskjutit en råbock. Han hade ingen eftersökshund utan bad mig ordna det. Jag kastade mig i bilen och hämtade en person i jaktlaget med eftersökstax. Vi spårade bocken från ängen där den påskjutits, genom snårskog med bitar av tarmar hängande från grangrenarna. Efter ett hundratal meter fann vi råbocken liggande död med skott i buken. När jag kom hem ringde jag skytten och berättade att vi hittat bocken. Det var nog illa som det var, men tror ni inte att karln körde från Stockholm till Norduppland någon dag senare för att karva av huvudet med hornen! Efter det jagades inget på min mark så länge jag bodde kvar.

3 svar to “Djurplågeri i stor skala”

  1. djurskyddstokeriet 26 juli, 2012 den 11:50 #

    Hur många djur skadeskjuts inte av jägare tror ni ???
    Detta är inte tillåtet men tystas såklart ned…
    Därför att jägare samarbetar och håller varann om ryggen..
    Precis som myndigheter..
    Dom delar också på köttet..
    Och när dom glada i hågen gratulerar varann efter ett lyckat jaktpass,
    med ryggdunkningar, tjo, skratt och tjim..
    så märker dom aldrig älgkalven där ute i skogen som förgäves står och väntar på sin
    ihjälskjutna mamma där ute i skogen..
    för att få sin livsavgörande varma mjölk..
    eller rävungarna i grytet som förvånat undrade vart mamma tog vägen ???
    rävungar som förr eller senare MÅSTE lämna sitt gryt hungriga i jakt på mat..
    detta som mamman hade varnat förr..
    och när dom förr eller senare MÅSTE göra detta..
    skall bli lätta byten för andra rovdjur..
    Så går det till när jägare skall ha utlopp för sina primitiva ”stenålders-instinkter”
    att ”jaga ned ett försvarslöst villebråd”..
    och kunna tjäna en liten slant i form av ett ”par kilo gratis kött”..
    istället för gå och handla detta i affären ”som alla andra”..
    john.

  2. mariadesuede 22 juli, 2012 den 05:43 #

    Sà nu finns du här, där jag har min fotoblogg… Förutom den pà blogger och Rovdjurens Värld flyttades dit… Men det blir inte sà mycket av mina inlägg de närmaste veckorna…

    • Forysta (@Astridsblogg) 24 juli, 2012 den 08:56 #

      Ja jag kör bloggarna parallellt så länge. Flyttar de gamla inläggen hit och skall även kopiera med alla kommentarer. Bloggspace har ju varit svajigt förr!

Kommentera

